vasael.ir

کد خبر: ۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ - 06 August 2016
گزارشی از یک مقاله/ قسمت دوم

«امنیت امتی» راهکار تامین امنیت در جهان اسلام است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - امنیت اسلامی را می توان بر مبنای مفهوم امت واحد در منظومه‌ی اسلامی تعریف نمود که محصول آن یک نظریه‌ی کامل برای تامین امنیت در تمام ابعاد در جهان اسلام است.

به گزارش سرویس مکتب دفاعی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، «امنیت امتی» را می‏توان نظریه‏ای متعلق به گفتمان اسلامی ارزیابی نمود که با توجه به نشانگان ساختاری موجود، در دولت نبوی صلی اللّه علیه و سلّم تکوین و نمود می‏یابد. این نظریه از ابعاد مختلف فسلفی، سیاسی، اقتصادی و...قابل بررسی و تحلیل است. این نوشتار به اصول و ویژگی‌های ساختاری می‏پردازد که با استناد به تحولات اجتماعی و سیاسی تجربه شده در صدر اسلام قابل استنتاج‏ اند.

نظریه امنیت امتی

1- مرزهای اعتقادی و حدود جغرافیای امت

«امت»در مقام تعیین مصادیق عام ‏تر از مرزهای ایمانی عمل کرده و هر کس را که در ذیل حاکمیت اسلامی است و شرایط مربوط به زندگی در قملرو حکومت اسلامی را پذیرفته باشد، در بر می‏گیرد. بنابراین «امت» اگرچه با هویتی «اعتقادی» موضوعیت می‏یابد، اما در عمل منحصر به آن نیست و مصادیق عام تری را نیز شامل می‏شود. 

اما حکم بالا مجوزی برای ایراد آسیب به کسانی که به دایره اسلام وارد نشده بودند، نیست ؛ چرا که رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم قتل و تجاوز را روشی نادرست برای تنظیم روابط درونی امت اسلامی می‏دانستند که نفعی از آن به دست نمی‏آمد.

 نتیجه آنکه «امت» در مقام مقایسه با تقسیم ‏بندی‌‏های رایج در آن زمان از ماهیتی دو وجهی برخوردار بود و ضمن شمول اعتقادی از ملاحظات جغرافیایی نیز تبعیت می‏نمود. البته چنانکه تحلیل گرانی از قبیل «محمد عبد المعز نصر» به درستی بیان داشته‏اند، اولویت نخست با «هویت اعتقادی» در نظریه امت است.

 

2- مصالح دینی و منافع سرزمینی

به عنایت به ماهیت اعتقادی «امت» می‏توان از ویژگی «فراسرزمینی» نظریه امنیت امتی اسلام سخن گفت. از این حیث «امنیت» با «رسالت الهی» ارتباط یافته و از آن تأثیر می‏پذیرد. این تأثیرپذیری مظاهر متعددی دارد که از جمله آنها می‏توان به تأیید الگوی «امت جهانی» اشاره داشت. بر این اساس آموزه‏‌های زیر مدنظر هستند

 

الف- پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و سلّم فرستاده‏ای برای تمام جهانیان از سوی خداوند متعال بوده‌‏اند؛ لذا مخاطبان ایشان دسته، قبیله یا گروه خاصی را شامل نمی‏‌شود. بر همین مبناست که رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم در مواضع مختلف این اصل را متذکر شده‏ اند.

 

ب- پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و سلّم در مقام دعوت نخست از حلقه‏‌های محدود داخلی(خانوادگی، عشیره‏ای و...)آغاز نمودند و به تدریج این حلقه را گسترش و به سطح جهانی توسعه دادند. به عبارت دیگر، اقدام رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم در دعوت از هرقل امپراطور روم، خسرو پرویز پادشاه ایران، مقوقس حاکم مصر، نجاشی حکمران حبشه و بالاخره کارگزار کسری در سرزمین یمن، نشان از اقتدار بیش از اندازه مسلمانان داشت و توانست جایگاه مسلمانان را در معادلات قدرت ارتقاء بخشد.

 

ج- انجام رسالت الهی و رهایی مردم از ظلمت جهالت و دعوت به نور هدایت، بر ملاحظات محدود جغرافیایی مسلمانان اولویت داشته است. به همین دلیل است که در مواضع مختلفی چون «بئر معونه» و «حادثه رجیع» رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم علی‏رغم هزینه‏‌های اجرای برنامه‏‌های دعوت اسلامی برای جامعه اسلامی، در مقام اجرای رسالت الهی، بدین کار اهتمام ورزیدند. حتی در نتیجه آنها موقعیت مسلمانان در معادلات منطقه‏‌ای داخلی تضعیف شد، اما پیامبر صلی اللّه علیه و سلّم بر این اعتقاد بودند که نمی‏توان امر رسالت و دعوت به هدایت را به دلیل از دست دادن منافع زودگذر و اندک دنیایی تعطیل نمود.

نتیجه آنکه در نظریه «امنیت امتی» نسبت بین «رسالت الهی» با «منافع امت» در تعاملی پیچیده قرار دارند که مطابق آن «ایمان» و «توکل» مسلمانان را به آنجا رهنمون می‏‌شود که می‏توان در ره خدای متعال از پاره‏ای منافع خرد و زودگذر به نفع منافعی برتر و پایدار چشم‏پوشی نمود. به عبارت دیگر، «امت» منافع خود را در چارچوب  رسالت پیامبر صلی اللّه علیه و سلّم، تعریف و فهم می‏‌نمود و به همین دلیل از توان خود برای توسعه آیینی بهره می‏‌برد که گسترش آن می‏‌توانست به تقویت هرچه بیشتر امت منجر شود. معنای این سخن آن است که «اسلامی شدن» هر چه بیشتر محیط به تقویت ضریب امنیتی «امت» کمک می‏‌نماید؛ لذا بقای امت در فضایی که رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم هر چه بر ثبات و اقتدار مدینه افزوده می‏‌شد، نسبت به تقویت جریان دعوت اسلامی حساس‌‏تر و مصرتر می‏‌شدند و با استفاده از روش‏‌های جدید تلاش می‏‌نمودند تا دایره نفوذ «اسلام» را توسعه بخشند.

 

3- حکومت و رهایی بخشی

با تأمل در سیره نبوی صلی اللّه علیه و سلّم مشخص می‏شود که:

الف - رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم امنیت را وضعیتی «تأسیسی» می‌دانستند که تحقق آن منوط به برنامه‏‌ریزی دقیق و مجاهده در راه استقرار آن است؛

ب - متناسب با شرایط، اصول اعتقادی-کاربردی آن تحول و تکامل می‏یابد.

نتیجه آنکه امنیت از سطح نازل «صیانت از خود» آغاز شده و تا سطح عالی «رهایی ‏بخشی» با هدف تأسیس امت واحده، ارتقاء می‏‌یابد. این سطوح در سیره نبوی صلی اللّه علیه و سلّم به شرح زیر قابل مشاهده است

.

الف- دعوت :

رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم به منظور ایجاد هویت مستقل جدید، نسخت اقدام به دعوت(اعم از مخفی و علنی)  نمود، تا از این طریق هسته اولیه جماعت اسلامی را بنیان گذارد. در این مرحله تکوین«بنیانی مرصوص»براساس قدرت خدایی بزرگ، مدنظر رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم بود.

 

ب- مجادله:

در دومین مرحله و در پی تکوین هویت جدید، پیامبر صلی اللّه علیه و سلّم اقدام به توسعه حوزه ایمانی از طرق مسالمت‏آمیز(بیان استدلال و پند و اندرز) نمودند.آنچه در این مقطع مهم می‌‏نمود، آن است که هویت اسلامی در عین آنکه در اقلیت قرار داشت، اما رویکرد انفعالی اتخاذ نکرد و توسعه خویش را در دستور کار قرار داد.این سیاست برگرفته از حکم الهی است، آنجا که رسول خود را بر«مجادله حسنه»امر می‌‏فرماید.

 

ج- معاهده:

در سومین مرحله رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم اقدام به انعقاد پیمان‏‌هایی که با عنایت به شرایط ویژه جامعه اسلامی و توانمندی‏‌های بازیگران مقابل تعریف می‏‌شدند و نتیجه اولیه آنها افزایش ضریب ایمنی جامعه تازه استقرار یافته مسلمانان بود. در واقع در پی ارتقاء جایگاه حکومت اسلامی در معادلات قدرت و برابری نمودن آن با قدرت‏های معارض، مسلمانان به منظور تثبیت وضعیت به نفع بازسازی خود و بسیج امکاناتشان در راستای افزایش شاخص‌‏های قدرت نسبت به استفاده از سیاست«معاهده»با هدف تأمین امنیت عمومی کلیه بازیگران اقدام می‏‌نمایند.

 

د- دفاع:

اگرچه کاربرد روش‏‌های سه‏‌گانه بالا به استقرار هویت جدید و تقویت آن کمک مؤثری می‏‌نماید، اما در مقام عمل موجب پیدایش پاره‏‌ای از نگرانی‏ها نزد قدرت‏‌های رقیب نسبت به آینده‏‌شان می‌‏شود و لذا شاهد ظهور رفتارهای تازه‌‏ای بودیم که هدف آنها نابودی مسلمانان، رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم و حتی جامعه اسلامی بود.در این شرایط، «جهاد دفاعی»به مثابه سیاستی مشروع و مبتنی بر فطرت انسانی(حق دفاع)مورد توجه قرار می‏‌گیرد.با توجه به غزوات به انجام رسیده توسط رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم و آیات نازل شده در خصوص آنها مشاهده می‏‌شود که:

الف - جنگ برای جلوگیری از سیاست‏‌های تبعیض ‏آمیز و ظالمانه دیگر بازیگران برای مسلمان جایز شمرده می‏‌شود.

ب - جنگ به مثابه اقدام متقابل و منع متجاوزان از توسعه سیاست‏‌هایشان مشروع است.

ج - جنگ به مثابه ابزاری برای حفظ هویت دینی در مقابل فشارهای نظامی غیرمسلمانان مشروع دانسته شده است.

د - جنگ در مواقعی که بازیگر رقیب تمایلی به صلح ندارد و حرمت معاهدات را نگاه نمی‏دارد، (و در واقع جنگ‏ طلبی پیشه می‏‌کند)به ناچار تنها گزینه ممکن برای صیانت از خود به شمار می‏‌رود.

بر این اساس مشخص می‏شود که سیاست جنگ در این مرحله اصالت ندارد و موضوعی «واکنشی» به شمار می‏‌آید.به عبارت دیگر، «امنیت با صلح»شناسانده می‌شود؛مگر آنکه رقیب از این اصل عدول کرده و تجاوز پیشه نماید که در آن صورت «دفاع» عقلاً و شرعاً به عنوان ابزار تأمین امنیت موضوعیت می‏‌یابد.

 

ه- جهاد ابتدایی:

در عالی‏ترین سطح، ابزار نظامی در خدمت توسعه رسالت الهی‏ قرار می‏‌گیرد که رسول خدا صلی اللّه علیه و سلّم خود را مکلف به اجرای آن می‌‏دانستند. این موقعیت که خاص پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و سلّم و ائمه اطهار علیه السّلام در مقام حکومت بود، به تلاش این بزرگان برای رهایی مردم از ظلمت و ورود ایشان به نور ایمان دلالت دارد.  لذا چنانچه توده‏‌های مظلوم به واسطه قدرت‏‌های حاکم از این فرصت محروم شوند، جهاد ابتدایی برای رهایی آنها از سلطه گمراهان موضوعیت می‌‏یابد. به همین دلیل است که خداوند متعال مسلمانان را نسبت به این اقدام در صورت صدور فرمان تشجیع نموده، ایشان را از کاهلی بازمی‌‏دارد.

 

نتیجه گیری

بنیاد گذاردن دین اسلام بر پایه «سلامت» که مفهومی عام و دربرگیرنده ابعاد سخت‏ افزاری و نرم ‏افزاری ایمنی می‌باشد، حکایت از آن دارد که اسلام از حیث نظری و عملی دربردارنده اصول مستقل خاص خود در زمینه امنیت‏ سازی می‌باشد. با مراجعه به دولت الرسول صلی اللّه علیه و سلّم-به مثابه ساختار الگویی که می‌‏تواند مورد استفاده کلیه دولت‌‏های اسلامی جهت استنتاج مبانی امنیت داخلی و خارجی قرار گیرد-این ایده تأیید می‌شود که پیامبر صلی اللّه علیه و سلّم در پی تأسیس نظامی تازه از امنیت بوده‏‌اند که از آن می‏‌توان به نظریه «امنیت امتّی» تعبیر نمود.

در این نظریه اولاً مرزهای اعتقادی و حدود سرزمینی جامعه اسلامی؛ ثانیاً مصالح دینی و منافع سرزمینی؛ و ثالثا مقتضیات حکومت‏‌داری و رسالت رهایی‏‌بخشی، به صورت همزمان مورد توجه قرار می‏‌گیرند. نتیجه چنین نگرشی پیدایش بلوکی از قدرت بر مبنای هنجارهای مشترک و بدور از سلطه‏ جویی منفعت ‏محورانه می‌باشد که نه تنها ایمنی را برای جامعه اسلامی به ارمغان می‏‌آورد؛ بلکه افزون بر آن هدایت و رستگاری را به جامعه جهانی عرضه می‏دارد.

«امنیت امتی» با تفسیر ارایه شده در این نوشتار می‏تواند پاسخی در خور برای نیاز امنیتی جهان اسلام در عصر حاضر و بدیلی بومی برای نظریه «منطقه‏‌گرای امنیتی» به شمار آید. نظریه‌‏ای که به دلیل ابتناء بر آموزه‌‏های دینی و تجربه نبوی صلی اللّه علیه و سلّم نسبت به سایر الگوهای پیشنهادی از امکان و کارآمدی بالاتری برای تأمین امنیت واحدهای سیاسی اسلامی و جهان اسلام برخوردار می‌باشد. 102/120/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰