vasael.ir

کد خبر: ۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ - 04 August 2016
استاد حوزه و دانشگاه:

رعایت نکردن برخی از شئونات روحانیت سبب از بین رفتن عدالت می‌شود

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که رعایت نکردن برخی از شئونات روحانیت سبب از بین رفتن عدالت می‌شود، اظهار داشت: برخی از کارها هست که شاید از نظر مجتهدی که آن روحانی از آن تقلید میکند حرام نباشد و لی سبب از بین رفتن عدالت آن روحانی می‌شود.

حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با اشاره به روی آوردن برخی از خواص به کارهای خلاف عرف و تأثیر آن در فرهنگ جامعه، گفت: اگر موضوعی خلاف شئونات گروهی از خواص جامعه اسلامی باشد به گونه ای که ضربه زننده به دین باشد ملزوم به حرمت است.

وی با بیان این‌که در فقه اشاره شده است که با تغییر موضوع حکم هم عوض می‌شود، ابراز داشت: عوض شدن موضوع به این معنا است که موضوعی مانند شطرنج به دلیل قرار گرفتن در آلات قمار حرام بود ولی بعد از مدتی از قرار گرفتن در آلات قمار خارج شد و به همین دلیل حرمت آن نیز برداشته شد.

حجت‌الاسلام اشکوری در ادامه افزود: حالا به طور مثال اگر موضوعی خلاف شئونات روحانیت باشد و اگر یک روحانی به آن بپردازد مورد وهن اسلام می‌شود از این باب حرمت دارد؛ اگر چه آن کاری که آن روحانی انجام می‌دهد با این نیت باشد که افرادی را جذب دین کند چرا که در این مسأله، نیت تأثیری ندارد و موضوع سبب وهن دین می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که رعایت نکردن برخی از شئونات روحانیت سبب از بین رفتن عدالت می‌شود، اظهار داشت: برخی از کارها هست که شاید از نظر مجتهدی که آن روحانی از آن تقلید میکند حرام نباشد و لی سبب از بین رفتن عدالت آن روحانی می‌شود.

وی با بیان این‌که به تجربه ثابت شده است که وقتی روحانیت بر سر مزرهایی حرکت می‌کند تا مخاطبینی را جذب اسلام کند، بالعکس خودش جذب طرف مقابل شده است، تصریح کرد: در طول تاریخ هر کجا که روحانیت خواسته برای جذب مخاطب دست به اقداماتی بزند، این اقدامات نه تنها منجر به جذب نشده بلکه منجر به عدم تعارض شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: شاید مخاطبی که قرار است جذب شود، با رفتار این روحانی جذب شود فقط جذب این شخص می‌شود و نه جذب دین و این مسأله بارها به تجربه مشخص شده است.

حجت‌الاسلام اشکوری در پایان به نوع جذب منافقین اشاره کردو گفت: منافقان هم با این روش افراد را به اسم اسلام جذب سازمان مجاهدین خلق می‌کردند و در ادامه همین افراد را برای ترور دیگر مسلمانها متقاعد می‌کردند که هزارن شهید ترور در کشور نتیجه این جذب های انحرافی است./922/303/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰