vasael.ir

کد خبر: ۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲ - 03 August 2016
رییس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد علمی نخبگان؛

نگاه پدرانه روحانیت به معنای همراهی با جوانان در هر زمینه ای نیست

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ دکتر اکبری حضور یک روحانی در بازی بیلیارد را نماد هنجارشکنی در جامعه و خلاف مروت و قبیح دانست و گفت: انتشار این عکس یک طلبه در بازی بیلیارد در رسانه‌ها و فضای مجازی با هدف جذب جوانان به دین نبوده است، بلکه انتشار این عکس خدشه به هنجارهای عمومی جامعه است و دیدگاه مردم را به روحانیت تغییر خواهد داد.

کمال اکبری، رییس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد علمی نخبگان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی فقه حکومتی وسائل به بررسی هنجارشکنی برخی از روحانیان در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: در منابع اسلامی آورده شده است که اگر یک عالم دینی لباس سربازان را بپوشد، خلاف مروت عمل کرده است و مردم نخواهند توانست در نماز به وی اقتدا کنند.

 

اکبری به ضرورت حفظ شأن لباس روحانیت در جامعه تأکید کرد و گفت: شأن یک روحانی در جامعه این است که با لباس وزین در فضاهایی عمومی حضور داشته باشد، بنابراین اگر عالم دینی لباس نظامی به تن کرد و با این لباس در سطح شهر ظاهر شود، فعالیتی خلاف شرع انجام نداده و به هیچ فرد هم ظلم نکرده است، اما چون خلاف مروت انجام داده است، در نماز نمی‌توان به وی اقتدا کرد.

 

وی به بررسی مفهوم مروت در منابع اسلامی پرداخت و گفت: مروت بدین معنا است که هنجارهای عمومی جامعه مورد خدشه قرار نگیرد، به عنوان مثال اگر فردی نظامی با لباس نظامی یا یک ورزشکار با لباس ورزشی در جامعه ‌ظاهر شود، طبق عرف عمل کرده است و کسی نمی‌تواند به این کار ایراد بگیرد، اما اگر یک عالم دینی و روحانی، با لباس ورزشی و غیر رسمی باشد، هرچند خلاف شرع انجام نداده است اما خلاف مروت و هنجارهای عمومی جامعه عمل کرده است.

 

اکبری بر اهمیت احترام به عرف و هنجارها اجتماعی جامعه از سوی روحانیون تأکید کرد و گفت: لزومی ندارد که از طلبه‌ای با لباس روحانیت در کنار میز بیلیارد عکس گرفته شود و در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شود، همچنین انتشار این عکس به نظر نمی‌رسد در مسیر جذب جوانان به دین بوده است و انتشار این عکس خدشه به هنجارهای عمومی جامعه است و دیدگاه مردم را به روحانیت تغییر خواهد داد.

 

رییس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد علمی نخبگان عنوان داشت: دیدگاه مردم به طلاب و روحانیون  این است که آنها را مطلع از مسائل دینی می‌پندارند که با ضعیف‌ترین مردم جامعه همراه هستند ، با عموم مردم نشست و برخاست دارند و یک نگاه پدرانه به مردم دارند، اما این پدر قرار نیست به هر رنگ و شکلی برای جذب مردم به دین در بیاید، همچنین فضای جامعه این انتظار را از روحانیان ندارد.

 

وی حضور یک روحانی را در بازی بیلیارد یک نماد هنجارشکنی در جامعه و قبیح و خلاف مروت دانست و گفت: برخی بیان می‌کنند که این رفتارهای هنجارشکن با هدف جذب جوانان به دین  انجام شده است؛ اما تنها راهکار جذب جوان مشروط به این مسأله نبوده است و نباید این روحانی این رفتار هنجارشکن را در جامعه انجام دهد.

 

رییس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد علمی نخبگان ابراز کرد: برخی از زمان‌ها جذب جوانان تنها منحصر به این فعالیت نیست و همچنین مباح بودن بازی بیلیارد در اسلام روشن نیست، بنابراین لزومی ندارد که یک فرد روحانی ملبس در کنار میز بیلیارد بگیرد.

 

اکبری با بیان اینکه باید از تبدیل شدن این هنجارشکنی به یک مسأله رسانه‌ای و جنجالی گرفته شود، ابراز کرد: بسیاری از روحانیان همراه با جوانان ورزش می‌کنند و از این طریق جوانان را جذب دین می‌کنند، اما این مسائل رسانه‌ای نمی‌شود./998/302/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲