vasael.ir

کد خبر: ۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ - 02 August 2016
مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار

بررسی پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به قیمتی بیش از قیمت اسمی در کمیته فقهی بورس

پایگاه اطلاع رسانی وسائل_ کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور کار جلسه این هفته کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا)، به تشریح دستورکار جلسه این هفته کمیته فقهی این سازمان پرداخت و اظهار کرد: در جلسه این هفته، دو موضوع در دستور کار قرار دارد که موضوع اول، بحث ضمانت در اوراق منفعت است.
 

ادامه بررسی ضمانت در اوراق منفعت
وی ادامه داد: در جلسه قبل در خصوص این موضوع، صحبت‌هایی در جلسه کمیته فقهی صورت گرفت اما بحث تمام نشد و قرار است در این جلسه ادامه موضوع ضمانت در اوراق منفعت بررسی شود و سؤالی که در این جلسه مطرح است این است که آیا خود بانی در فرآیند انتشار اوراق منفعت می‌تواند به عنوان رکن ضامن هم قرار بگیرد و سودی را برای سرمایه‌گذاران تأمین کند یا خیر؟
پیره ادامه داد: این موضوع در دستور کار این جلسه کمیته فقهی قرار دارد و انشاءالله بعد از جمع‌بندی مصوبه، نتیجه نهایی ابلاغ خواهد شد.
 

بررسی پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به قیمتی بیش از قیمت اسمی
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: موضوع دومی که در دستور کار کمیته فقهی قرار دارد، پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به قیمتی بیشتر از قیمت اسمی است که اصطلاحا به آن پذیره‌نویسی به صَرف گفته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در این حالت در عرضه اولیه اوراق مرابحه با توجه به شرایطی که مجموع سرمایه‌گذاران نسبت به نرخ‌های سود برآورد می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که خرید این اوراق در عرضه اولیه به قیمتی بیشتر از قیمت اسمی مندرج در اوراق هم به صَرفه است.
 

مفهوم اوراق مرابحه
پیره تأکید کرد: با توجه به اینکه کمیته فقهی هنوز در رابطه با این موضوع اظهار نظری نکرده است در دستورالعمل‌های مربوطه، هنوز به صراحت بیان نشده و به همین خاطر این موضوع در دستور کار کمیته فقهی برای اعلام نظر قرار گرفته است.
وی در تشریح اوراق مرابحه اظهار کرد: اوراق مرابحه یکی از ابزارهای مالی است که در بازار سرمایه کشور ما منتشر شده است و کارکرد آن تأمین مالی است. در فرآیند انتشار اوراق مرابحه، بنگاه اقتصادی که قصد تأمین مالی از محل اوراق مرابحه را دارد با استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران، دارایی معینی از شخص ثالثی بر طبق سازوکارهایی خریداری می‌شود و به متقاضی تأمین مالی در قالب قرارداد مرابحه واگذار می‌کنند لذا این اوارق یکی از ابزارهای تأمین مالی است و برای سرمایه‌گذاران نرخ بازدهی مشخصی را به همراه دارد.
 

وضعیت استقبال مردم از اوراق مرابحه
پیره در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت استقبال مردم از این اوراق عنوان کرد: در خصوص اوراق مرابحه با توجه به تغییراتی که در نرخ سود پدید آمده است، در حال حاضر این اوارق در بازار سرمایه با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه است و به همین دلیل موضوع پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به صَرف مطرح شده است.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که عرضه اوراق مرابحه در بازار اولیه، بلافاصله و در کمتر از یک دقیقه به فروش می‌رود بنابراین به دلیل کاهش سود بانکی استقبال از این اوراق بیشتر شده است.
 

تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بازار سرمایه
وی در پاسخ به این پرسش که کاهش سود بانکی تأثیری بر رونق بازار سرمایه داشته است؟ اظهار کرد: شرایط نرخ سود در بازار بانکی و بازار سرمایه با هم متفاوت است؛ چراکه این دو بازار در عین شباهت، تفاوت‌هایی هم با هم دارند لذا این سرمایه‌گذاران هستند که در نهایت باید تصمیم بگیرند که سرمایه خود را در بازار پول یا سرمایه وارد کنند؛ به همین دلیل تعیین ارتباط بین این دو به ارزیابی کارشناسی سرمایه‌گذاران از مجموع شرایط در دو بازار بستگی دارد.
پیره در پایان گفت: جلسه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای بررسی موارد مذکور، فردا چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵ ساعت ۱۵:۳۰ در محل سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی میدان ونک، ابتدای خیابان ملاصدرا، پلاک ۱۳ برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳