vasael.ir

کد خبر: ۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸ - 01 August 2016
حجت‌الاسلام اشکوری:

مشارکت سیاسی مردم در حکومت اسلامی از باب امر به معروف و نهی از منکر است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - استاد حوزه و دانشگاه، مشارکت سیاسی مردم در حکومت اسلامی را از باب امر به معروف و نهی از منکر خواند و گفت: تحقق حاکمیت الهی و اقامه دین بدون داشتن حاکم دینی و شکل گیری حکومت الهی تحقق پذیر نیست؛ بنابراین جامعه بر اساس همین مبانی، نیاز به ساختاری دارد که بتواند حکومت دینی را شکل دهد و این ساختار نیز به امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد.

حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با اشاره به این‌که مشارکت سیاسی مردم در حکومت اسلامی از باب امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: این مسأله به این معنا تعبیر می‌شود که کلیه انسان‌ها به عنوان امر واجب باید نظارت بر خود، بر دیگران و نظارت بر حکومت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که رعایت امر به معروف و نهی از منکر سبب می‌شود همه انرژی‌ها و توانمندی‌ها در راستای مصلحت بشری به کار گرفته شود، اظهار داشت: باید این کار را آمرانه انجام دهیم و این نظارت هم که از سوی این مسأله انجام می‌شود نوعی نظارت استصوابی است.

حجت‌الاسلام اشکوری با تأکید بر این‌که امر به معروف و نهی از منکر یکی از وجوه تمایز حکومت اسلامی با حکومت‌های غیر اسلامی است، تصریح کرد: در حکومت اسلامی، مردم حق نظارت بر حاکمیت و حق امر به معروف و نهی از منکر دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که امر به معروف یک حق نیست، بلکه یک تکلیف شرعی است، ابراز داشت: برای تحقق پیدا کردن امر به معروف نیازمند ساختار هستیم و این ساختار در جوامع امروزی که گسترده هستند به نوعی ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال بخشی از انتخابات مجلس شورای اسلامی جزء این ساختار است؛ چرا که بخشی از مردم به میدان آمده و توان خود را به کار گرفته و بخشی دیگر به آن بخش اول رأی می‌دهند و او را به مجلس می‌فرستند، تا برای کشور و حکومت قانون‌گذاری کند و بر حاکمیت نیز نظارت داشته باشد.

حجت‌الاسلام اشکوری با تأکید بر این‌که مجلس شورای اسلامی به نیابت از مردم بر قوه مجریه نظارت دارد، ابراز داشت: این مسأله شامل امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که با قانونگذاری، مجلس قوه مجریه را وادار می‌کند که توانمندی‌های خود را در راستای تأمین نیازهای مردم به کار گیرد و با نظارت نیز از انجام کارهای اشتباه از سوی این قوه جلوگیری می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که اجتناب از طاغوت بر مردم واجب است، گفت: تحقق حاکمیت الهی و اقامه دین بدون داشتن حاکم دینی و شکل گیری حکومت الهی تحقق پذیر نیست؛ بنابراین جامعه بر اساس همین مبانی، نیاز به ساختاری دارد که بتواند این حکومت دینی را شکل دهد و این ساختار نیز به امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد.

حجت‌الاسلام اشکوری در پایان با بیان این‌که مردم از طریق ایجاد این ساختار بر حاکمیت اعمال قدرت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این اعمال قدرت سبب می‌شود که حاکمیت طاغوت هیچ‌گاه به وجود نیاید و حاکمیت اسلامی بتواند دین را اقامه کند./303/922/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷