vasael.ir

کد خبر: ۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ - 24 July 2016
رییس حوزه علمیه همدان مطرح کرد؛

نقش فقه شیعه در تربیت فردی و اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به جایگاه فقه شیعه در نظام تربیتی جامعه گفت: فقه، سلسله اعمال و دستورات دینی است که این اعمال در تربیت فردی و اجتماعی بسیار مؤثر است.

آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، رییس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، با اشاره به جایگاه فقه شیعه در نظام تربیتی جامعه گفت: آن چیزی که در کتاب و سنت وارد شده است نقش تربیتی فقه در نظام اسلامی را بسیار اثربخش می‌داند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که فقه، دستور یک سلسله اعمال ممتدی را به ما می‌دهد که این اعمال در تربیت فردی و اجتماعی بسیار مؤثر است، اظهار داشت: مسأله روزه که یکی از احکام فقهی است، تربیت فرد و تربیت اجتماع را به دنبال دارد.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، انفاق را یکی دیگر از احکام تربیتی دانست و گفت: انفاق و دستگیری از ضعفا، حالت بخل و حب دنیا را در انسان تعدیل می‌کند و البته باید در این عمل تکرار صورت گیرد تا اثرگذار باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: انفاق و دستگیری از ضعفا، روحیه ایثار و از خودگذشتگی را در جامعه افزایش می‌دهد و همین امر هم سبب از بین رفتن شکاف طبقاتی در جامعه می‌شود و بازدارندگی از بسیاری ناهنجاری‌ها را به دنبال دارد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی در ادامه حکومت اسلامی را در برابر آسیب دیدگان اجتماعی مسؤول دانست و ابراز داشت: حکومت اسلامی بیت المال را باید به نحوی تقسیم کند تا افرادی که آسیب دیده هستند و نیاز به حمایت دارند تأمین شوند.

رییس حوزه علمیه همدان تصریح کرد: امام علی(ع) در زمان حکومت خود به مرد یهودی برخورد کرد که تکدی‌گری می‌کرد و ایشان از او سؤال کرد که در جوانی مشغول به چه امری بودی و او عرضه داشت به مردم خدمت می‌کردم و حضرت دستور دادند که از بیت المال مسلمین به او وجهی پرداخت و از او حمایت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: تقسیم بیت‌المال و پیاده کردن عدالت اسلامی در دست حکومت اسلامی است و یکی از مصادیق اقامه قسط، دستگیری از ضعفا و محرومان جامعه است./922/303/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳