vasael.ir

کد خبر: ۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ - 23 July 2016
امام جمعه شهر سلفچگان:

مشارکت سیاسی و اجتماعی بانوان با حفظ موازین اسلامی مطابق اصول عقلی و شرعی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - حجت‌الاسلام شهابی، حضور بانوان در اجتماع با حفظ موازین اسلامی را مطابق اصول عقلی و شرعی خواند و گفت: مشارکت بانوان در امور سیاسی از اصول عقلی تشکیل حکومت به شمار می‌رود و اسلام نیز آن را منع نکرده است و در بسیاری از آموزه‌های اسلامی بر جواز بلکه وجوب مشارکت سیاسی، تأکید شده است.

حجت‌الاسلام مهدی شهابی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در رابطه با حضور بانوان در اجتماع از منظر فقه حکومتی ابراز داشت: از منظر فقهی اگر ضرورت ایجاب کند که زنان در اجتماع حضور داشته باشند منعی بر آن نیست.

وی با اشاره به حضور بانوان در اجتماع بر اساس ارزش‌های اسلامی ابراز داشت: مشارکت بانوان در امور سیاسی از مواردی است که از اصول عقلی تشکیل حکومت به شمار می‌رود و اسلام نیز آن را منع نکرده است و در بسیاری از آموزه‌های اسلامی بر جواز بلکه وجوب مشارکت سیاسی، تأکید شده است.

حجت‌الاسلام شهابی ادامه داد: البته در این مسأله، جواز به زنانی است که توانایی مشارکت در این امور و صلاحیت تصدی آن را دارا باشد، نه اینکه بدون وجود صلاحیت به تصدی این امور بپردازد؛ در واقع لازم است کسی متصدی امور شود که شایسته‌ترین فرد باشد، حال تفاوتی نمی‌کند آن شخص شایسته، مرد یا زن باشد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از زمینه‌های مبارزه اسلام با افکار جاهلی اعراب، مسأله زنان بود؛ اندیشه‌ها و خرافاتی که در میان بسیاری از تازه مسلمانان، پا برجا مانده بود، افکاری که نه تنها به زن اجازه بسیاری از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را نمی‌داد؛ بلکه اصولا زن را یک انسان کامل نمی‌دانست و او را بیشتر شبیه یک ابزار برای استفاده جنسی تصور می‌کرد.

امام جمعه شهر سلفچگان با بیان این‌که نخستین کسی که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد، حضرت خدیجه (س) بود، تصریح کرد: در واقع آغازگرِ ایمان‌ورزی به رسول خدا، خانمی از طبقه اشراف شبهه جزیره حجاز بود که همین حرکت، به عنوان مصداقی از فعالیت‌های سیاسی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام شهابی در ادامه ابراز داشت: فعالیت‌های تجاری و اقتصادی حضرت خدیجه(س) هرگز با مخالفت پیامبر اسلام (ص) مواجه نشد، بلکه ایشان به واسطه مخارجی که برای پیشرفت اسلام می‌کرد، در موارد متعددی مورد مدح و تشویق پیامبر اکرم(ص) نیز قرار گرفت.

این استاد حوزه علمیه به حضور زنان در جنگ‌های پیامبر اشاره کرد و گفت: بسیاری از زنان بودند که در جنگ‌ها و غزوه‌ها شرکت می‌کردند و نقش پرستاری از زخمی‌ها را بر عهده داشتند و پیامبر اسلام نیز در این مورد کسی را مورد نکوهش قرار نداده است؛ بلکه تشویق نیز کرده است.

حجت‌الاسلام شهابی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از این موارد در برابر دیدگان، معصومان(ع) انجام شده است و ایشان هیچ منعی نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، ایشان با تأیید مستقیم و غیر مستقیم به گسترش این موارد کمک کرده‌اند.

وی افزود: مواردی می‌توان یافت که از لحاظ شارع مقدس، مشارکت زنان در امور سیاسی، بدون اشکال است، حتی برخی آیات بر این نکته تصریح دارد که حضور ایشان در عرصه‌های کاملا مردانه نیز اشکال ندارد؛ برای نمونه در داستان گله چرانی دختران حضرت شعیب(ع) که با امضای دو پیامبر همراه است، این مطلب به وضوح و شفافیت مطرح شده است./922/303/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳