vasael.ir

کد خبر: ۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ - 20 July 2016
معاون بین‌الملل جامعه‌المصطفی العالمیه مطرح کرد؛

وظیفه حکومت اسلامی در برابر آسیب دیدگان اجتماعی از منظر فقه

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی با اشاره به وظیفه حکومت اسلامی در برابر آسیب دیدگان اجتماعی از منظر فقه گفت: بزرگان فقه و فقهای ما از گذشته تاکنون این مسائل را در کتب فقهی خود مورد بررسی قرار داده‌اند؛ گرچه در گذشته امکان پرداختن دولت به این مسائل وجود نداشته است، چرا که دولت‌ها و حکومت‌ها اسلامی نبوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبد‌المجید حکیم الهی، معاون بین‌الملل جامعه‌المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با اشاره به وظیفه حکومت اسلامی در برابر آسیب دیدگان اجتماعی از منظر فقه گفت: یکی از مسائل بسیار مهمی که در فقه شیعه بسیار مورد توجه قرار گرفته، مسأله توجه دولت و حکومت نسبت به جامعه و اجتماع است.

وی در ادامه با بیان این‌که بدیهی است که تنظیم قوانین و آیین نامه‌هایی که بتواند به کمک جوامع و مردم بیاید از وظایف حکومت است، اظهار داشت: در مواردی فقه اسلامی به صورت صریح، ضرورت حمایت حکومت از افراد آسیب دیده جامعه را مطرح کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی در کتب فقهی ما به این مسائل به طور روشن پرداخته شده است، افزود: بزرگان فقه و فقهای ما از گذشته تاکنون این مسائل را در کتب فقهی خود مورد بررسی قرار داده‌اند؛ گرچه در گذشته امکان پرداختن دولت به این مسائل وجود نداشته است، چرا که دولت‌ها و حکومت‌ها اسلامی نبوده‌اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این‌که طبیعی است که امروز با توجه به این‌که نظام اسلامی کشور را اداره می‌کند، اظهار داشت: با این وجود لازم است احکام فقهی وابسته به آسیب دیدگان اجتماعی بیشتر مورد توجه حکومت قرار گیرد.

معاون بین‌الملل جامعه‌المصطفی العالمیه در ادامه به توجه دولت در برابر آسیب دیدگان اجتماعی تأکید کرد و گفت: مواردی در فقه شیعه وجود دارد که چناچه فردی از کار افتاد، دولت باید متکفل آن شود و تمام امورات ان شخص را به عهده گیرد.

وی در ادامه ابراز داشت: اگر کسی آسیبی دید و توان جبران آن آسیب را نداشت، وظیفه حکومت اسلامی است که آن آسیب را جبران کند و این مسأله تکفل در قبال مردم به اندازه‌ای برجسته است که حتی در برخی از موارد که باز با حیات مادی مردم برنمی‌گردد، مسؤولیت‌هایی برای دولت نیز معین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی تصریح کرد: در مواردی فقه شیعه اشاره کرده که اگر کسانی هستند که به دلیل مشکلات مالی به حج واجب نرفته‌اند، حکومت وظیفه دارد از بیت المال مسلمین هزینه کند و این افراد را به حج واجب بفرستد.

وی با تأکید بر این‌که حج یک مسأله معنوی است؛ ولی در عین حال باید مورد توجه حکومت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دولت هم در قبال مسائل مادی و هم در قبال مسائل معنوی مردم از منظر فقه وظایفی را بر عهده دارد.

معاون بین‌الملل جامعه‌المصطفی العالمیه افزود: در زمان حکومت امام علی(ع) مردی نجاری که کهولت سن او را از کار بیکار کرده بود در حال تکدی‌گری بود؛ امام علی (ع) به اطرافیان فرمودند که وظیفه دولت اسلامی این است که این مرد را تحت تکفل خود قرار دهد ولی اطرافیان گفتند این مرد یهودی است و چگونه از بیت‌المال مسلمانان برای او هزینه کنیم، امام در جواب فرمودند «این مرد در جوانی در خدمت جامعه مسلمانان بوده و الان که از کار افتاده وظیفه دولت است که از او نگهداری کند».

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان با تأکید بر این‌که بیت المال مسلمین که مدیریت آن به عهده دولت و حکومت اسلامی سپرده شده اموال عمومی است، خاطرنشان کرد: این اموال باید بر اساس نیاز مردم هزینه شود./303/922/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳