vasael.ir

کد خبر: ۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ - 20 July 2016
آیت‌الله شبستری مطرح کرد؛

تأثیر مستقیم رعایت احکام فقهی در امنیت و تربیت جامعه

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش و تأثیر احکام فقه در امنیت و تربیت جامعه گفت: احکام فقهی ضامن سلامت و بقای نظم اجتماع است؛ رعایت کردن احکام فقهی سبب ایجاد نظم در اجتماع می‌شود و نظم جامعه سبب تربیت صحیح مردم و رعایت هنجارهای اسلامی می‌شود.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، با اشاره به نقش و تأثیر فقه در نظام تربیتی جامعه گفت: همان گونه که اعتقادات اسلامی همانند اعتقاد به روز جزا تربیت کننده است، احکام فقهی اسلام هم تربیت کننده است.

وی در ادامه با بیان این‌که نماز از احکام عملی اسلام است و بازدارنده از گناه است، ابراز داشت: اقامه نماز در شبانه روز انسان را از غفلت تضمین می‌کند و از معصیت باز می‌دارد و آن نماز باید با تمام مقدمات و تعقیبات باشد و همه شرایط صحت نماز در آن باشد.

امام جمعه تبریز روزه را از دیگر بازدارنده‌های معصیت در اجتماع دانست و اظهار داشت: روزه سپری است در مقابل آتش؛ برخی از احکام روزه سبب می‌شود که انسان مجبور شود برخی از هنجارهای اجتماع را رعایت کند و رعایت این هنجارها امنیت را وارد اجتماع می‌کند.

آیت‌الله مجتهد شبستری با تأکید بر این‌که همه احکام اسلام بازدارنده از ناهنجاری‌ها است و رعایت آن امنیت و تربیت جامعه را به سطح بالای از خود می‌رساند، ابراز داشت: رعایت برخی از احکام فقهی انسان را از حق‌الناس به دور می‌کند و اجازه نمی‌دهد حق کسی در اجتماع ضایع شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: احکام فقهی ضامن سلامت و بقای نظم اجتماع است؛ رعایت کردن احکام فقهی سبب ایجاد نظم در اجتماع می‌شود و نظم جامعه سبب تربیت صحیح مردم و رعایت هنجارهای اسلامی می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان رهبری زکات را یک از احکام ارتقاء سطح رفاه زندگی مردم دانست و افزود: امام علی(ع) در حدیثی می‌فرماید مالکیت اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید چرا که اگر زکات پرداخت نشود مالکیت اموال افراد به خطر می‌افتد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی زکات پرداخت نشود فاصله بین اغنیا و فقرا زیاد می‌شود به نوعی شکاف طبقاتی به وجود می‌آید و این امر سبب به ایجاد ناهنجاری‌هایی مانند سرقت، کم فروشی، ربا و حتی سبب به وجود آمدن شورش علیه اغنیا می‌شود.

آیت‌الله مجتهد شبستری در پایان با تأکید بر این‌که همه احکام اسلام یا بازدارنده و یا تربیتی است، اظهار داشت: اگر به احکام فقهی به درستی و صحت عمل شود و اگر فلسفه رعایت این احکام از سوی متخصصین برای مردم بیان شود، شاهد جامعه ای آرمانی و منظم خواهیم بود./303/922/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶