vasael.ir

کد خبر: ۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱ - 16 July 2016
اثری از آیت الله جوادی آملی؛

ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل- ظرافت موضوع ولایت فقیه و نوپایی طرح آن و تراوش ذهنی اندیشمندان از سویی و هجوم فکری و فرهنگی بیگانگان برای ایجاد تردید و تزلزل در آن از سوی دیگر، سبب طرح پرسش‌ها و شبهاتی در این‌ زمینه گردیده و ضرورت روشنگری بیشتر و نوپردازی قوی‌تر را نمایان ساخته است که در این راستا کتاب (ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت) اثر آیت الله جوادی آملی، پاسخی در خور و به هنگام به این تقابل فکری می باشد.

به گزارش سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب (ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت) اثری از آیت الله جوادی آملی پیرامون مباحث بنیادین ولایت فقیه است که در هفت فصل تنظیم گردیده است.

 

این اثر با ارزش در حوزه مباحث ولایت فقیه به خوانندگان محترم معرفی می‌شود:

 

معرفی کتاب

 

فصل اول: انسان، آزادی، عبودیت، قانون

«انسان و آزادی»، «آزادی و طبع طغیانگر انسان»، «آزادی در جهان بینی الهی و مادی»، «آزادی عقیده»، «قرآن و آزادی اندیشه»، «برده‌داری مدرن در قرن اخیر»، «عبودیت و آزادی»، «ضرورت نظم و قانون در جامعه»، «قانون الهی یا قانون بشری»، «وجوبِ از خدا نه وجوبِ بر خدا»، «ابعاد اجتماعی اسلام در انظار مختلف» برخی از سرفصل‌های این فصل می‌باشد.

 

فصل دوم: حکومت اسلامی و اهداف آن

آیت الله جوادی آملی در این فصل به مباحثی همچون «قانون و حکومت»، «حکومت اسلامی»، «نقش مردم در حکومت اسلامی»، «جایگاه اکثریت در نظام اسلامی»، «نظام دموکراسی غرب»، «حاکم اسلامی و ضرورت عصمت»، «فلسفه و اهداف حکومت اسلامی»، «اوصاف مدینه فاضله» پرداخته است و به تفاوت رأی اکثریت در نظام دموکراسی با نظام اسلامی اشاره دارد و بیان می‎دارد: در حکومت اسلامی حق و قانون پیش از اکثریت و مقدم بر آن است و اکثریت «کاشف حق» است نه مولِّد و به وجود آورنده آن؛ ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی اکثریت پیش از حق و قانون مطرح میباشد و آن را به وجود میآورند.

 

فصل سوم: ضرورت ولایت فقیه

مولف محترم در این فصل به بررسی ولایت تکوینی و تشریعی، ولایت بالذات و بالعرض می‎پردازد و در ادامه ویژگی‌های فقیه جامعه الشرایط را بیان می‎کند.

وی سپس به بحث مهم ولایت فقیه اشاره می‎کند و درباره کلامی یا فقهی بودن ولایت فقیه تصریح می‎کند: از آنجایی که حق متعال پس از غیبت حضرت حجت(عج) امت را رها نکرده و به مردم امر کرده که به فقیه جامع الشرایط رجوع کنند این نشان دهنده آن است که نصب فقیه چون «فعل الله» است، مسألهای کلامی خواهد بود.

این مفسر برجسته حوزه علمیه در پایان این فصل در راستای اثبات ولایت فقیه دلایل سهگانهای را مطرح می‎کند که عبارت باشد از: دلیل عقلی محض، دلیل مرکب از عقل و نقل و دلیل نقلی محض.

 

فصل چهارم: «ولایت فقیه» یا «وکالت فقیه»

تفاوت «ولایت» با «وکالت»، حکومت ولایتی؛ حکومت وکالتی و ادله ولایتی بودن حاکمیت فقیه از مباحثی است که در این فصل بدان پرداخته شده است.

 

فصل پنجم: وظایف و اختیارات ولی فقیه

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، یکی از مباحثی را که در این فصل بدان پرداخته است، تبیین مسأله عقل و نقل است که آن دو را از منابع معرفتی دین برمی‎شمارد و در ادامه برای حاکم اسلامی چهار وظیفه و شأن بیان می‎کند.

وی سپس در رابطه با اختیارات یا مسؤلیت‌های ولایت مطلقه فقیه به سه نکته درباره ولایت مطلقه اشاره می‎کند.

 

فصل ششم: امام خمینی(ره)؛ ولایت فقیه، عزت مردم

این فصل در چهار بخش تنظیم شده است که عناوین آن به ترتیب عبارت است از: «امام خمینی(ره)، وارث خلافت انبیاء(ع)»، «امام خمینی(ره) و ولایت فقیه»، «امام خمینی(ره) و عزت مردم»، «تداوم راه امام خمینی(ره)».

آیت الله جوادی آملی در بخش چهارم این فصل به رمز پیروزی انقلاب اسلامی اشاره می‎کند و می‎گوید: مهمترین علل ظفرمندی انقلاب؛ 1- انگیزه الهی داشتن است زیرا حق همیشه پایدار است و باطل زائل شدنی 2- متحد بودن امت است؛ زیرا سنت الهی بر آن است که هیچ امتی بر اساس اختلاف به خیر و سعادت نمی‌رسند.

 

فصل هفتم: پرسش و پاسخ؛ نقد و جواب

در این فصل که خود شامل هفت بخش مهم است، پرسش و پاسخ و نقد و جوابهایی است که از مسأله حکومت دینی، حکومت اسلامی آغاز شده و با ترتیب منطقی به مباحث ولایت فقیه مانند ضرورت و جایگاه علمی آن، نصب، ولایت و انتخاب آن، جایگاه مجلس خبرگان و حدود و اختیارات آن رسیده و سپس به مسأله جمهوری اسلامی و نقش مردم، قانون اساسی، جامعه مدنی و دموکراسی ختم گردیده است.

 

این کتاب در 592 صفحه توسط مرکز نشر اسراء به زیور طبع آراسته گردیده است./602/229/ر

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰