vasael.ir

کد خبر: ۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ - 04 July 2016
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

وجود ۶۰۰ آیه قرآن درباره امنیت، بیانگر اهمیت آن است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - در قرآن کریم آیاتی که به آنها آیات الاحکام گفته می شود، ۵۰۰ آیه را شامل می شود ولی آیات دفاع و امنیت شامل ۶۰۰ آیه است که این مسئله به خودی خود نشانگر بسیاری از مباحث دیگر است.

 

حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی در همایش «فقه دفاع و امنیت» به تاریخ ۱۹ اسفند ماه 1394 با نگاهی جدید به مقوله امنیت و جایگاه آن در فقه اسلامی  از افق نوین امنیت در فقه اسلامی صحبت نمودند که به دلیل اهمیت آن مجدداً منعکس می شود.

وی در نشست علمی فقه دفاع و امنیت در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امنیت به قدری دارای اهمیت است که دین اسلام بسیاری از احکام را مشروط به امنیت کرده است.

وی افزود: اسلام و قرآن در خصوص امنیت و دفاع که مسایلی مرتبط با جنگ و جهاد است شروط آن را بیان و به ابواب مختلفی اشاره کرده است که آن را در میان بسیاری از موضوعات تفسیری متمایز ساخته است.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: در قرآن کریم آیاتی که به آنها آیات الاحکام گفته میشود، ۵۰۰ آیه را شامل میشود ولی آیات دفاع و امنیت شامل ۶۰۰ آیه است که این مسئله به خودی خود نشانگر بسیاری از مباحث دیگر است.

وی گفت: مسئله امنیت به حدی مهم است که با توجه به روز به روز شدن و تغییر مفاهیم در حوزههای مختلف اشکال آن نیز تغییر می کند که رهبر انقلاب چندی پیش به شمول مختلف آن اشاره کرد.

 

تغییر مفاهیم نفوذ، امنیت و جاسوسی

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار کرد: رهبر انقلاب چند روز پیش از انتخابات ۷ اسفند فرمودند که معنای کلمه نفوذ، در گذشته و امروز با هم متفاوت است زیرا در گذشته دشمنی که در بین افراد خود حضور می‏ یافت نفوذی قلمداد میشد ولی امروز کسی که در جمعیت خودی سخن دشمن را تکرار میکند نیز نفوذی است حتی اگر خود به این مسئله آگاه نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از جمله مفاهیمی که در روزگار ما تغییر مفهوم داده است، کلمه جاسوس است زیرا این مسئله در گذشته شامل یک سری مفاهیم بود و امروز کاملا این مفهوم جاسوسی گسترش پیدا کرده و ابعاد مختلفی را نیز با خود درگیر کرده است.

وی گفت: از دیگر کلماتی که شمول آن گسترش یافته است، بحث امنیت است زیرا در گذشته بیشتر امنیت را به مسایل مرتبط پوشاننده ترس و خوف در نظر می‏گرفتند ولی امروز امنیت داخلی در آسفالت خیابان و عقب افتادن از دیگر کشورها در زمینه علمی و فنی نیز در نظر گرفته میشود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان کرد: به عنوان مثال در جزیرهالعرب امنیت خاصی از این حیث که کسی به دلیل عقب افتادگی آنها به این قبایل حمله نمیکرد وجود داشت ولی به دلیل ظهور اسلام و پیشرفت این سرزمین امنیت در این کشور نیز شکل دیگری به خود گرفت.

 

حوزه، عرصه مباحث نظری امنیت

وی گفت: امروزه بیان میشود که امنیت دارای دو شاخه سلبی و ایجابی است یعنی جنبه سلبی آن به معنی خوف به کار می‌‌رود ولی در این زمینه باید حوزههای جدیدی را مورد بازشناسی قرار داد از جمله اینکه حکم ساخت و نگاه داری و کاربرد بمب هستهای به طور کلی یکی است یا این موارد با هم متفاوت است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان کرد: جای حل این مباحث در حوزه است جایی که باید مشخص کند بسیاری از مسایلی که امروز در عرصه مرزبانی، حمله، نام گذاری و عنوان بندی لشکرهای نظامی و....وجود دارد چه حکمی داشته و چگونه باید آنها را تقسیم بندی کرد.102/120/د

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰