vasael.ir

کد خبر: ۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ - 26 June 2016
در جلسه 71 درس خارج فقه آیت الله موسوی جزائری مطرح شد:

غرور در عربی به معنای خدعه است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- آیت الله موسوی جزائری، در جلسه 71 درس خارج فقه بانک‌داری اسلامی به بررسی قاعدة «غرور» پرداخت و مستندات این قاعده را بیان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله سید محمد علی موسوی جزائری در جلسات درس خارج بانکداری اسلامی که در تاریخ 30 فروردین 95 در حوزه علمیه اهواز برگزار شد، به بررسی و تحلیل قاعدة «غرور» پرداخت و ضمن تبیین معنای غرور، مبنای این قاعده را نبوی معروف «المغرور یرجع الی من غر» دانست.
وی با اشاره به این‌که غرور در فارسی به معنای تکبر است و در عربی به معنای خدعه بیان داشت: گاهی انسان مخدوع کسی می شود که قصد خدعه ندارد.... لذا در اینجا قاعده غرور صادق نیست.
او مستندات این قاعده را شامل عمومات و روایات خاصه دانست.
 
 
تقریر درس در ادامه آمده است؛
 
قاعده غرور/ قواعد فقهیه
در جلسه گذشته بحث از قاعده اتلاف به انتها رسید.
ان شاء الله امروز وارد بحث قاعده غرور خواهیم شد. مبنای این قاعده، نبوی معروف (المغرور یرجع الی من غر) است. کلمه غرور به دو گونه استعمال می شود. در لغت فارسی به معنای متکبر می آید، اما در عربی معنای خدعه دارد. لکن گاهی انسان مخدوع کسی می شود که قصد خدعه ندارد. مثلا انسان ظاهر الصلاحی در ملکی تصرف می کند و از تصرف او برای ما این گمان حاصل می شود که این ملک وقف عموم شده است. حال آنکه در واقع آن شخص فقط برای استفاده خودش اذن داشته و وقفی در کار نبوده است. آن شخص هم قصد فریب دیگران را نداشته. لذا در اینجا قاعده غرور صادق نیست.
مستند قاعده غرور
بخش اول : عمومات
مستندی در کتاب ابن اثیر می فرماید: (المغرور یرجع الی من غر). محقق کرکی نیز در حاشیه بر ارشاد علامه حلی این روایت را نقل کرده. در جواهر هم به همین روایت اشاره شده؛ لکن سند این روایت ضعیف است.
بخش دوم : روایات خاصه
صحیح الحلبی
عن الصادق علیه السلام فی الرجل الذی یتزوج الی قوم و اذن امراته عوراء و لم یبینوا له قال لا ترد انما یرد النکاح من البرص و الجذام و الجنون و العفس قلت ارایت ان کان قد دخل بها کیف یصنع بمهرها قال لها المهر بما استحل بفرجها و یغرم ولیها الذی انکحها مثل ما ساق الیها.[1]
روایت متعرض چند فرع فقهی شده. می فرماید شخصی، دختری را از خانواده ای خواستگاری کرد. بعد از عقد متوجه معیوب بودن دختر شد و دید که او اعور است. از حضرت سوال در مورد جواز فسخ سوال کرد و حضرت فرمود: خیر تنها در چهار فرض مذکور جواز فسخ عقد وجود دارد که در غیر آن فسخ عقد جایز نیست.
اما اگر دخول کرده باشد مهریه آن زن باید پرداخت گردد، لکن ولی دختر باید به مقدار مهریه، غرامت به مرد بپردازد چرا که ولی آن زن این عیب را کتمان نموده بود.
[1] جواهر الکلام، الشیخ محمد حسن النجفی الجواهری، ج30، ص363 .
202/326/ع
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷