vasael.ir

کد خبر: ۲۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ - 14 June 2016
در نشست خبری مطرح شد؛

تبیین اهداف و محورهای همایش مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل- مسؤولان همایش علمی پژوهشی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی در نشست خبری در تبیین اهداف و محورهای همایش گفتند: این همایش بر اساس سخنان مقام معظم رهبری درباره تولید تمدن نوین اسلامی و با هدف احیا و تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام حسین عندلیب، دبیر کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی در نشست خبری که 14 اردیبهشت ماه در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تولید تمدن نوین اسلامی تعدادی از موسسات و دانشگاه‌ها و مراکز بین المللی با محوریت فضلا و طلاب و اساتید، طرح کنفرانس از دو سال پیش پایه‌ریزی شد.

 دبیر کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری پیرامون شکل‎گیری تمدن نوین بر اساس اسلام سخنانی ارائه دادند و مسأله پیشرفت و توسعه را با نگاه به تمدن رقم زدند.

 

نقش علوم اسلامی انسانی در شکل‎گیری تمدن اسلامی

 حجت الاسلام عندلیب تصریح کرد: در فرمایشات رهبری چند مرحله برای رسیدن به تمدن بیان شده است، از جمله شکل گیری نظام، تشکیل حکومت اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی که این زنجیره نیازمند زیرساخت‌های نظری است و این زیرساخت‌ها را علوم انسانی می‌تواند ایجاد کند و این علوم انسانی باید اسلامی شود تا این زنجیره محقق شود.

 

محورهای همایش

وی با اشاره به محورهای کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی، گفت: مناسبات علم مدیریت و تمدن اسلامی، مناسبات جامعه‌شناسی با تمدن اسلامی، مناسبات علم اقتصاد و تمدن اسلامی، مناسبات روانشناسی با رویکرد اسلامی با تمدن اسلامی از جمله محورهای کنفرانس است.

 دبیر کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی افزود: جایگاه مناسبات فقه و حقوق و  اصول، فلسفه و عرفان، علم کلام، علم تفسیر و علوم قرآن، علم رجال و حدیث شناسی، قواعد فقهی و علوم میان رشته‎ای در تولید تمدن اسلامی از دیگر محورهای کنفرانس است.

 حجت الاسلام عندلیب بیان کرد: یکی از محورهای کنفرانس تبیین نقش نهادها و مراکز فرهنگی و مذهبی از جمله حوزه‌های علمیه، دانشگاه ها، مسجد طراز، کانون‌های فرهنگی و موسسات فرهنگی در تمدن اسلامی است.

 وی با بیان این که نقش کانون‌ها و موسسات فرهنگی در ایجاد تمدن نوین اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: ظرفیت‌های بسیاری در موسسات و کانون‌های فرهنگی به صورت نهفته وجود دارد که در این کنفرانس می‌توان ظرفیت‌ها و نقش این مراکز  را شناسایی و در مسیر حرکت به سوی تمدن اسلامی سوق داد.

 دبیر کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی تصریح کرد: نقد و بررسی آثار حوزه تمدن اسلامی یکی از مسائل مهم است، نهادها و موسساتی که در حوزه تمدن اسلامی فعالیت می‌کنند، باید محصولات آنها شناسایی و ارزیابی شود و در مسیر صحیح طراحی شود.

 حجت الاسلام عندلیب گفت: علاقمندان به شرکت در این کنفرانس می‌توانند چکیده مقالات خود را تا 10 مرداد و اصل مقالات خود را تا 15 مرداد به دبیرخانه کنفرانس ارسال کنند.

 وی با بیان این که فراخوان کنفرانس از 25 فروردین سال جاری آغاز شده است، افزود: دبیرخانه کنفرانس پایگاه اطلاع رسانی www.cihsic.com را برای شرکت کنندگان در این کنفرانس راه اندازی کرده است و تمام مناسبات همایش و ارتباطات همایش از طریق این وبگاه صورت می‌گیرد.

 دبیر کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی با بیان این که کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی در سه کشور جمهوری اسلامی ایران، آلمان و صربستان برگزار می‌شود، اظهار داشت: کنفرانس در سه کشور ایران-قم در تاریخ 25 مرداد، آلمان-مرکز اسلامی آخن در تاریخ 25 شهریور و صربستان - بلگراد مرکز علوم دینی قم در تاریخ 25 مهر سال جاری برگزار می‌شود.

 

ابتلاء جامعه امروز به گسست تمدنی

 آقای اسفندیاری در نشست خبری کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی، با بیان اینکه جامعه امروز در حوزه تمدن اسلامی دچار گسست تمدنی شده است، اظهار کرد: بسیاری از ناهنجاری‌هایی که امروز در جامعه ما وجود دارد محصول همین گسست تمدنی است، چراکه جامعه ما از تمدن اسلامی دور شده است.

 

هدف همایش، احیا و تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه

وی، هدف از برگزاری کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی را احیا و تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه عنوان کرد و افزود: نظام اسلامی داعیه‌دار و مدعی شکل گیری حکومت اسلامی در جهان است و در این راستا باید به حوزه تمدن اسلامی بیش از پیش پرداخته شود.

رئیس کمیته بین‌الملل کنفرانس بین‌المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی با اشاره به شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمدن نوین اسلامی در این کنفرانس، خاطرنشان کرد: بررسی علل گسست‌های ایجاد شده در تمدن اسلامی و ظرفیت‌های موجود برای احیای آن از برنامه‌های ویژه این همایش خواهد بود تا بتوان گامی اساسی در این راستا برداشت.

وی با تأکید بر اینکه شکل گیری تمدن کاریکاتوری نمی‌تواند نشان دهنده تمدن اسلامی باشد، تصریح کرد: باید ساختار و چارچوبی مشخص برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی در جامعه ایجاد شود.

 

برگزاری همایش در سه کشور و به هفت زبان زنده دنیا

اسفندیاری در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی در سه کشور ایران، آلمان و صربستان، تصریح کرد: این کنفرانس به هفت زبان زنده دنیا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنفرانس بین المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی، صربی، ترکی استانبولی و آذری برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با این اقدام ظرفیتی ویژه در کنفرانس ایجاد شده و بسیاری از علاقمندان می‌توانند از برنامه‌های این کنفرانس استفاده کنند.

 

نحوه ارسال و ارزیابی مقالات

رئیس کمیته بین‌الملل کنفرانس بین‌المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی با اشاره به نحوه ارزیابی و انتشار مقالات ارسال شده به کنفرانس تصریح کرد: هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا مقالات ارسال شده به این کنفرانس در مجلات و نشریات معتبر و پایگاه‌های اطلاع رسانی نشریات علمی کشور منتشر شده و در اختیار علاقمندان به علوم اسلامی و تمدن نوین اسلامی قرار گیرد.

کنفرانس بین‌المللی مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی 25 مرداد در ایران و در شهر مقدس قم، 25 شهریورماه در آلمان و در مرکز اسلامی آخن و 25 مهرماه در بلگراد و مرکز علوم دینی قم برگزار خواهد شد.

فراخوان مقالات این کنفرانس از 25 فروردین‌ماه آغاز شده و علاقمندان می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانیwww.cihsic.com ضمن ارسال چکیده و اصل مقالات، از اطلاعات و مطالب مختلف درخصوص نحوه برگزاری و شرکت در کنفرانس مطلع شوند.

علاقمندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا 10 مردادماه و اصل مقالات را تا 15 مردادماه سال جاری به دبیرخانه این کنفرانس ارسال کنند.

مرکز علمی کاربردی استانداری قم، پارک علم و فناوری قم، مرکز رشد علوم انسانی، مؤسسه بین‌المللی صلح و ادیان، دانشگاه مجازی المصطفی، مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی و کانون تخصصی پژوهش ولی عصر (عج) و ... از حامیان و مشارکت‌کنندگان در این کنفرانس هستند.228/102/ر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲