vasael.ir

کد خبر: ۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹ - 01 June 2016
گزارش رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی از طرح امامت و امارت در جمع فضلا و روحانیون؛

حکومت لازمه جدا ناپذیر امامت است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام و المسلمین قوامی در سخنانی در تبیین طرح امامت و امارت اظهار داشت: حکومت ذاتی امامت است و فقط با نگاه سکولاری به دین است که امامت بدون امارت امکان حیات دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی صبح جمعه هفتم خردادماه سال 1395 در جمع طلاب و روحانیون ضمن گزارشی از اقامه 75 نماز جمعه در پردیسان به تبیین طرح امامت و امارت پرداخت و بیان داشت: امارت و حکومت جزء ذاتی امامت است.

وی با اشاره به کارشکنیهایی که از زمان حضرت علی (ع) شروع شد و حضرت را خانه نشین کرد گفت: اقتضای ذاتی امامت، امارت است مگر مانعی ایجاد شود که خانه نشینی حضرت از باب وجود مانع بود و این دقیقا خلاف نظر مکتب سکولار است چون آنها معتقدند مردان دین نباید حکومت کنند مگر اینکه شرایط موجود باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قوامی با نقل فرازی از خطبه غدیریه پیامبر که حضرت فرمود: «هر کس که من امیر اویم علی امیر اوست»، آنرا شاهدی بر این حقیقت (اصل اولی در امامت، امارت است) دانست.

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با طرح پرسشی که آیا امارت در معصومین متوقف شده است یا نه؟ اذعان داشت: هر امامی چه امام معصوم باشد و چه امام عادل در زمان غیبت، چه امام جمعه باشد یا جماعت، باید امارت داشته باشد چون جنس کار یکی است فقط حیطه کار متفاوت است.

وی در ادامه به گزارشی از طرح امامت و امارت پرداخت و بیان داشت: امام جمعه در حیطه کاری خود دارای سه قوه؛ مجریه، مقننه، قضاییه است که رییس قوه مجریه و مقننه از طرف امام جمعه منصوب میشود و ریاست قوه قضاییه با خود امام جمعه است.

متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین قوامی به شرح ذیل است؛ 

بسم الله الرحمن الرحیم

مبنای نظری طرح امامت و امارت

گزارشی از طرح مدیریت اسلامی با محوریت مسجد و با لوگوی اتحاد امامت و امارت، ارائه می‌شود؛ امامت و امارت یکی است امام از نظر ما امیر است امام متقین همان امیر مومنین است و امامی که امارت ندارد معلوم نیست امامتش باشد یا نباشد.

 ائمه ساسه العباد و ارکان البلاد هستند، امارت جزء ذات امامت است مگر اینکه مانعی پیش بیاید و امام ناچار باشد 25 سال خانه بنشیند ولی امامت مقتضی امارت است مگر ان یمنع مانعٌ؛ برخلاف نظر سکولارها که میگویند مردان دین نباید حکومت کنند مگر اینکه شرایط موجود باشد بر عکس نظر ما، یعنی نظر ما این است که باید باشد مگر اینکه نشود، اما آنها میگویند نباید باشد، مگر اینکه بشود.

نگاه سکولاری به دین

به طور نمونه عبد الرازق نظرش این است که پیامبران به دنبال حکومت نبودند البته گاهی محدود حکومتی تشکیل شده است اما این به آن معنا نیست که همه پیامبران باید حکومت کنند اما مبنای ما این است که اصلا انبیا برای حکومت آمدند از اینها شایستهتر چه کسی است؟! فرعون، چنگیز. لذا امامت با امارت طبیعتا یکی است و غدیر خم بیان این حقیقت است و از همین جهت است که پیامبر فرمود هر کس که من امیر او هستم علی امیر او هست. در دعای ندبه هم اشاره شده است که در غدیر اعلام شد«من کنت مولاه فهذا علی مولاه».

 بر این اساس است که ما میگوییم که اگر امام معصوم باشد قضیه همین طور است، امام خمینی(ره) نیز باشد همین است و تمام اختیارت پیامبر به فقیه میرسد. پس امام خمینی فرمانده کل قوا است و امیر المومنین است؛ از جهت محتوا و فرماندهی البته امیر المومنین به صورت لقب خاص حضرت علی (ع) است چون افراد ناشایست این لقب را به خود گرفتند تا جایی که ائمه گفتند به ائمه دیگر هم امیر المومنین نگویید.

 امام خامنهای امام امت و فرمانده کل قوا است خود ایشان در جایی فرمودند من فرمانده کل قوا هستم، کل قوا نه فقط قوای نظامی بلکه قوای سه گانه را نیز در بر دارد، ایشان با این بیان دفع دخل کردند که مسؤولین مملکت مأمورین من هستند، اینها در ظاهر رییس هستند ولی در واقع اینها مرئوس و نماینده هستند همه رشته به دست رهبری است.

چه امام معصوم و چه امام عادل گاهی امیر نمی‎شوند، گاهی فقها امیر نمی‎شوند، پیامبران هم گاهی امیر نشدند اما این به لحاظ ایجاد مانع بوده است؛ یعنی طبق قانون مقتضی موجود است اما مانع هم موجود است، ولی برای حضرت امام(ره) شرائط مهیا شد و جانشینش نیز مشخص شد.

عدم توقف امارت بر معصومین

آیا امارت و امامت بر معصومین متوقف شد یا هر که امام است اینگونه است؟ امام جمعه در استان اگر امام نیست پس به چه دلیل امام جامعه امام است؟ اگر امامت جمعه سخت است، امامت امت و جامعه که سختتر است و اگر امامت بر جامعه سهل است پس امامت این پایین که راحتتر است، اداره استان راحتتر است.

 اگر امام جامعه میتواند پس امام جمعه هم میتواند، اگر بگویند این فرد مصداق امام جمعه نیست ما می‌گوییم خدا آن فرد را می‌رساند؛ ما همیشه میگفتیم بعد از امام(ره) چه کسی می‎تواند امام شود؟ خدا آن فرد را رساند هیچ وقت جامعه خالی از حجت نیست. پس امام جمعه هم باید امارت داشته باشد.

تفکیک قوا

 امارت یعنی سه قوه چون امارت تجلی‎اش در این سه قوه است که اصالتا برای امام امت است و چون عادتا نمیشود همه کارها را او انجام دهد این را تفویض میکند به قوای سه گانه؛ در تهذیب الاصول امام راحل است، در منهاج الاصول هم هست که پیامبر دارای سه مقام بود: مقام قضا، مقام افتاء و مقام اجرا، شیخ انصاری هم در بیع میفرماید فقیه سه منصب دارد: افتاء، قضا و ولایت.

 آن سه مقام و این سه منصب این نظریه مال مُنتسکیو نیست، تفکیک قوا یک چیز طبیعی است امارت به صورت مانعت الخلو یکی از این سه تا است یا فصل خصومت است، یا برآوردن حاجت مردم است و دفاع و امنیت آنها است و یا بیان احکام و قوانین است. این هم عقلایی است و هم منصوص است و فقها به آن رسیده‌اند.

رجعت نشانه حکومت صالحان

 امام زمان(عج) هم تشریف بیاورند برای حکومت می‌آیند، با سیف میآیند. ائمه قبل که حکومت نکردند بنابراین امام حسین علیه السلام و حضرت علی علیه السلام میآیند که حکومت کنند. در رجعت مصداق رجعت مال این دو ثارالله است یارانشان هم میآید، مالک اشتر هم میآید مالک اشتر نتوانست امارت کند با عسل شهید شد حقشان بود نشد ولی می‎آیند که حکومت کنند.

 به هر حال هر که امام است چه در جماعت و چه در جمعه این امارت جزء ذاتش است می‎گویند این تا حالا نبوده است خب پاسخ می‎دهیم خیلی چیزها تا به حال نبوده است؛ ولایت فقیه هم تا قبل از این نبوده است.

 در پیامبران هم حدود 10 نفر امارت داشته‎اند: حضرت داوود(ع)، سلیمان(ع)، موسی(ع) و ... « فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظیما»[1].

امارت شرط امام جمعه و جماعت

روی این مبنا هر که امامت دارد امارت هم باید داشته باشد و اگر او در امارت ناتوان است باید امامت را از او گرفت اگر توانا است باید امامت را با لوازمش به او داد. نمیشود یک ظرفیت عظیم را به او داد و او بگوید من فقط نماز میخوانم و احکام میگویم و کاری به فقر و غنای مردم ندارم این همان جدایی دین از سیاست که سکولاریسم میگوید، شد.

 تمام همت شهید مدرس این است که بگوید اینها یکی هستند، دو تا نیستند. امام بر اساس آن راهبرد گفت دین و سیاست. نیروهای مقابل ما که غربزدهاند میگویند اینگونه نیست.

 باید گفت امام امیر نیز است بر این اساس آقای سعیدی(امام جمعه قم) امام سعیدی است و آقای صادقی (استاندار) یک قوهاش است، دادگستری نیز یک قوه و غیره. همه اینها زیر نظر او باید باشد، سپاه و ارتش نیز زیر نظر اوست، اینها قوه اجرایی او هستند. در احکام سلطانیه میگویند: لشگر جزء اجراییه است اما ما به دلیل ضرورت و مصلحت آمدیم آن را جدا کردیم و الا اینها(نیروهای نظامی) زیر مجموعه اجراییه است.

 

گزارش اجرای طرح امامت و امارت در پردیسان

ما بر این اساس داریم پردیسان را اداره میکنیم؛ پردیسان الان دارای سه قوه است قوه اولش مجریه است زیر نظر امام جمعه است رییس آن معاون استاندار است و دبیر آن شهردار است و امام جمعه رییس اینها است. شورای مقننه داریم؛ در پردیسان شانزده مسجد هست هر مسجد هیئت امناء دارد و رییس هیئت امناء آن مسجد که منتخب مردم است به طور اتوماتیک وارد شورا میشود این شورا زیر نظر امام جمعه است و ریاست آن بر عهده حجت الاسلام روحانی است که وی عضو اصلی و فعال شورای شهر قم و ساکن پردیسان و عضو کمسیون فرهنگی شورای قم است.

 رییس شورای شهر حجت الاسلام روحانی را مأمور کرد که پارلمان پردیسان را مدیریت کند ما هم به ایشان حکم دادیم و او را نصب کردیم. ایشان دو نائب رییس دارد به انتخاب اعضاء، فقط خود آقای روحانی به لحاظ مصالحی منصوب است ولی بقیه اعضا منتخب هستند که دبیرخانه فعال و سه کمیته دارد؛ کمیته خدمات، فرهنگی و عمران که هر کدام رییس و عضو دارد.

 امام جمعه پردیسان رییس قوه قضاییه نیز است این قوه شامل تمام رابطان قضایی است؛ هر مسجد یک رابط قضایی دارد- این طرح مسجد محور است- همه این رابطین عضو شورای قضایی هستند این رابطان قضایی سه کار میکنند که در واقع یک کار است و آن پیشگیری از جرم است.

اینها نه پرونده تشکیل میدهند و نه حکم صادر میکنند بلکه با مشاوره، با امر به معروف و با سخنرانی حقوقدانان باید جرم را پیشگیری کنند تا جرم اتفاق نیافتد و اگر اتفاق افتاد، پرونده میرود دادگاه.

 

پس این سه شورا رییس آنها را امام جمعه نصب کرده است و او فرمانده کل قوا است.

 کل پردیسان سه ناحیه دارد و هر ناحیه شش یا هفت محله دارد، محلات مرزبندی شده‌اند؛ ناحیه یک به محوریت مسجد حضرت زینب(س) است که امام آن را به مدت دو سال منصوب کردیم و او هفت محله و هفت مسجد را اداره میکند. اگر محلهای مسجد ندارد باید مسجد ساخته شود.

 ناحیه دوم به محوریت مسجد حضرت خاتم (ص) است. آن سه شورای بزرگ در هر ناحیه تکرار میشود. محلات هم همینطور است امام جماعتش دارای سه قوه است. آموزش و پرورش، بهداشت، نیروی انتظامی و غیره هر کدام سه نفر را معرفی کردند برای سه ناحیه این سه نفرها عضو شورای اداری آن ناحیه هستند اینها جزو کابینه هستند.

ملاک، حکومت کردن امام است نه خانه نشینی او

این امامها چه معصوم و چه عادل چه جماعات و جمعه همه امام هستند اگر نشد به لحاظ مانع است؛ 25 سال که امام خانه نشست ملاک نیست، آن 5 سال که حضرت حکومت کردند آن ملاک است آن موقع امام را به خاطر عدالت در محراب عبادت شهید کردند اما الآن این ظرفیت وجود دارد که امام رییس آنها باشد امام مهدی(عج) امام خمینی را آورد نه اینکه امام خمینی آمد و امام مهدی آینده میآید، امام مهدی نائب خود را فرستاد او نایب عام امام است، اینکه امام زمان را حواله بدهیم به آینده درست نیست او الآن موجود است.

اینکه این طرح امامت و امارت چه وقت اثر دارد آن زمانی است که همه آن را اجرا کنند و مردم ثمره آن را ببینند چنانچه امام خامنه‎ای در جلسه چند روز پیش فرمود اقتصاد مقاومتی زمانی به ثمر خواهد نشست که مردم آن را لمس کرده باشند آنها که همه امکانات در دستشان است ولی دولتی در کار آمده که حکم ایزوگام را دارد و از رهبری تبعیت نمی کند می‎گوید: چشم ولی نافرمانی می‎کند:«سَمِعْنا وَ عَصَیْنا»[2] در حالی که باید بگوید:«سَمِعْنا وَ أَطَعْنا»[3].

امامت بدون امارت نمیشود مگر با نگاه سکولار اگر گفته شود تو مرد دین هستی به دین بپرداز این همان حرف سکولار است.

 تئوری این طرح از سال 59 وجود دارد که الان حدود دو سال است در مقام پیاده کردن و اجرای آن هستیم. برای این کار زمان را به شش تا شش ماه تقسیم کردم که شش ماه اول آن برای توجیه مسؤلان استان نسبت به طرح بود که کار شبانه روزی را به دنبال داشت.

 شش ماهه دوم  به مشخص کردن سه محله و پیدا کردن سه امام جماعت و اینکه بقیه ائمه زیر نظر آن سه باید باشند یعنی امام جماعات محله، باید تحت امامت ناحیه در بیایند، و در ادامه باید برای این سه محلهها سه قوه مشخص شود.

در شش ماه چهارم باید برای هر مجتمع یک رییس مشخص کنیم؛ در پردیسان 500 مجتمع وجود دارد که 500 روحانی مسؤل فرهنگی آن باید باشد تمام مجتمعها باید برای دهه فجر مراسم داشته باشند. این 500 روحانی از بین 12000 روحانی پردیسان مسؤلیت داده میشود هر روحانی سه همیار برای خود دارد پس جمعا میشود 2000 روحانی اینها حقوق خواهند گرفت، امکانات خواهند گرفت، جهادی خواهند بود، باید نمازخانه بزنند. بچه‎های مردم نباید در تابستان و زمانی که پدرانشان به تبلیغ میروند سرگردان باشند.

شش ماه پنجم لینک و ارتباط اینها با هم و نهادینه کردن طرح امامت و امارت است؛ چهار رده است ردهی مجتمع، محله، ناحیه و شهر اینها باید با هم تلفیق شوند، منسجم بشوند و همدیگر را باور کنند بین آنها سیستم اتوماسیون راه بیافتد. از امام جمعه تا امام مجتمع باید بین آنها سریع اطلاع رد و بدل شود این شش ماه وقت میخواهد.

 شش ماه ششم تازه ثمره دیده میشود مثل درخت که از همان اول ثمره دیده نمیشود زمان لازم است. تبدیل این شهر به مدینه فاضله وظیفه امام جمعه که بنده باشم است. شما مرا تنها بگذارید، مسؤل هستید.

پس جنس کار یکی است فقط سطح کار فرق دارد، سطح رهبری، کشور است، سطح آقای سعیدی، استان است و سطح ما پردیسان است ولی جنس کار یکی است.

نقش مردم

مردم خودشان مسجد را بنا نهادند، هفت نفر هیئت امناء انتخاب کردند و از آن یک نفر رییس انتخاب میشود که این میشود عضو پارلمان پردیسان. چون مردم باید به امام جماعت اقتداء کنند پس باید خودشان معرفی کنند او را و امام جمعه او را تنفیض میکند.

در انتصابات امام جمعهها توسط امام خمینی این بیت الغزل آمده که چون مردم شما را قبول دارند و پایگاه مردمی دارید و چون علماء هم شما را قبول دارند شما را منصوب میکنم پس مردمی است. در این طرح مردم سالاری دینی به خوبی لحاظ شده است. در حال حاضر در کشور مردم به مجهول رأی میدهند، ورزشکار و بازیگر و غیره رأی میآورند چون مشهور هستند ولی مجهول‏اند. والسلام./201/229/ر


[1] ـ سوره النساء آیه 54

[2] ـ سوره البقره آیه 93

[3] ـ سوره البقره آیه 285

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰