به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل در حالی که اجرای بانکداری بدون ربا، پایینترین سطح بانکداری اسلامی بهحساب میآید و رعایت اصول اخلاقی همچون «تحقق عدالتمداری» مهمترین ارکان بانکداری اسلامی را تشکیل میدهد، برخلاف برخی از کشورهای جهان، در کشور ما کمتر از مفهومشناسی «بانکداری اخلاقی» سخن به میان آمده است.
بانکداری اخلاقی فعالیتی بانکی با التزام به رقابتی سالم و نیز مسئولیتپذیر و پاسخگو در قبال رفتارهاست. این نوع بانکداری علاوه بر توجه به اهداف متعارف نظام بانکی، در تلاش است تا با احترام به حقوق یکایک افراد جامعه، حفظ ثبات نظام اجتماعی-اقتصادی، صیانت از محیط زیست و ارتقای سطح اعتماد و اطمینان عمومی نسبت به صنعت بانکداری، به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه کمک برساند.
کتاب بانکداری اخلاقی با رویکرد اسلامی (ضوابط اخلاقی و تدابیر ساختاری) به نویسندگی حسین عیوضلو و وهاب قلیچ توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 256 صفحه و در سال 1394 به چاپ رسیده است.
این کتاب با استمداد از آموزههای اسلامی و با الهامگیری از قوانین و اسناد بالادستی کشور و تجارب سایر کشورهای جهان، تلاش نموده است تا ضوابط اخلاقی نظام بانکی کشور را در سه دسته درونبانکی (رعایت حقوق کارکنان و مسئولین بانک، رعایت حقوق مشتریان بانک، رعایت حقوق سهامداران بانک و حفظ و ارتقای شهرت و اعتبار بانک)، بینبانکی (رعایت حقوق بانک مرکزی و کلیه مؤسسات شبکه بانکی) و فرابانکی (جهتگیری خدمات بانکی به منظور حفظ ثبات اقتصادی-اجتماعی جامعه، کاهش فقر و شکاف طبقاتی، صیانت از محیطزیست، حفاظت از منافع فرانسلی، رعایت حقوق شهروندی عامه مردم و رعایت حقوق سازمانها و نهادهای دیگر) تدوین نماید.
202/323/ع