vasael.ir

کد خبر: ۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ - 29 May 2016
از سوی انتشارات سمت

کتاب «بررسی فقهی عقد بیمه» منتشر شد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل _ کتاب «بررسی فقهی عقد بیمه» نوشته‌ ناصر نیکخو امیری از سوی انتشارات سمت منتشر شد.

به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل کتاب «بررسی فقهی عقد بیمه» نوشته‌ ناصر نیکخو امیری از سوی انتشارات سمت منتشر شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از برجسته‌ترین شاخه‌های فقه اســلامی، نظام معاملاتی آن اســت که بر پایه اصـــولی چون آزادی اراده، وفای به عهد و انصاف و عدالت و در پرتو قواعدی منســـجم و احکامی متنوع، نیازهای اجتماعی و معاملاتی را ســـامان داده و گواه آن تدوین هزاران نوشـــتار علمی در طول ســـالیان متمادی در تدوین مقررات و احکام پیمان‌ها و قراردادهاست، به گونه‌ای که فقیهان ژرف اندیش در لابه لای مباحث ضمن بازگویی ارکان، شــرایط و آثار عقود نامیافته (معین)، احکام و مســائل قراردادهایی نوپیدا ( نامعین) را نیز بررسی نموده‌اند.

کتاب «بررسی فقهی عقد بیمه» در چهار بخش با عناوین «کلیات»، «صحت عقد بیمه بر اساس ادله‌ عام»، «عقد بیمه با عقود معین» و «موانع صـحت عقد»، نگاشته شده است.

بخش نخست تحت عنوان «کلیات» از سه فصل تشکیل شده است که عناوین آن شامل « مفهوم بیمه و تاریخچه پیدایش آن»، «اقسام بیمه» و «اصول بنیادی بیمه» است.

دومین بخش کتاب با عنوان «صحت عقد بیمه بر اساس ادله عام» مشتمل بر پنج فصل شامل «عمومات ادله وفای به عقد» ، «عمومات تجاره عن تراض» ، «حدیث «المؤمنون عند شروطهم»، «عمومات نفوذ صلح»، « سیره عقلا» است.

در بخش سـوم کتاب حاضـر نیز، عقد بیمه را با عقود معین (جعاله، هبه، ضـمان مصطلح و اجاره) تطبیق شده و در بخش چهارم ، موانع صـــحت عقدهمانند ربا، غرر، قمار و رهان و تعلیق، بررسـی شده است.


نویســنده در این کتاب تلاش کرده اســت با فقه پژوهی دقیق، ضــمن تبیین مفهوم بیمه و اقسامش و ارائه اصول بنیادی حاکم بر آن، به مشروعیت و ماهیت عقد بیمه بپردازد و چالش‌های پیرامون آن را پاســخ دهد. از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مواردی چون؛ بررســی تفصــیلی و عمیق موضـــوع، تبویب و تدوین مناســـب و اســـتقصـــای محو رهای مهم بحث و همچنین بهره‌گیری عالمانه از منابع معتبر و متنوع فقهی اشاره کرد.

کتاب «بررسی فقهی عقد بیمه» به قلم ناصر نیکخواه امیریاز سوی انتشارات سمت در ۲۱۶ صفحه و با  قیمت هفت هزار و پانصد تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

202/323/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳