vasael.ir

کد خبر: ۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ - 28 May 2016

میزگرد نقش نخبگان حوزوی در تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار شد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل_میزگرد نقش نخبگان حوزوی در تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار شد. در این میزگرد، اقتصاددانان حوزوی به بیان نظرات خود در نقش حوزویان در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل میزگرد نقش نخبگان حوزوی در تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار شد. در این میزگرد، اقتصاددانان حوزوی به بیان نظرات خود در نقش حوزویان در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

حجت الاسلام رجایی؛ نیازمند گفت وگوی انتقادی و نوآورانه در عرصه نخبگان هستیم/ برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید اقدام و عمل داشت

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) گفت: برای آنکه بتوانیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه کنیم باید از حرف ها کاسته و بر اقدام و عمل بیفزاییم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رجایی چهارشنبه شب در میزگرد نقش نخبگان حوزوی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: بحمدلله به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور، شاهد تعلیم، تربیت و رشد استعدادهای ارزشمندی در حوزه اقتصاد هستیم که هر کدام می توانند نقش های مهمی را رقم بزنند.

استاد حوزه  تصریح کرد: امروز نهادهای علمی ما به ویژه حوزه های علمیه از پتانسیل متخصصی در حوزه های مختلف علوم به ویژه اقتصاد برخوردار هستند ولی آنچه نیاز امروز است، وجود یک گفت وگوی انتقادی و نوآورانه در عرصه نخبگان هستیم، یک طرفه حرف زدن دردی را درمان نمی کند و نیاز به اقدام و عمل است.

حجت الاسلام والمسلمین  رجایی بیان داشت: چه اشکالی دارد بخشی از نخبگان برای حوزه حرف بزنند، باید فرهنگ شنیدن را در خود تقویت کنیم، نباید طوری باشد که تنها عده ای حرف بزنند و دیگران هم گوش ندهند، حوزه باید تمام قد وارد کار جمعی در زمینه اقتصاد مقاومتی شود.

وی با بیان اینکه در جامعه امروز هم به فرهنگ «گفتن» نیازمندیم هم به فرهنگ «شنیدن» اظهارداشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ گفتن از سوی نخبگان و فرهنگ شنیدن از سوی مردم و مسئولان ایجاد شود چون ارتباط یک‌ سویه در هر عرصه ای به نتیجه نمی رسد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی؛ کاربرد هنردر اقتصاد مقاومتی اثرگذار است/ با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مابه اقتصاد برتر منطقه تبدیل خواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان گفت: هنر دارای ظرافت های خاصی هست که می تواند در جامعه نقش وتاثیر خود را بگذارد لذا برای اینکه اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه کنیم می توانیم از هنر و عرصه های مختلف آن بهره برد.

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهارداشت: اگر بتوانیم با استفاده از شیوه های هنری سمعی و بصری سیره علمی و عملی اهل بیت(ع) را در جامعه ارائه کنیم، بدون تردید مساله اقتصاد مقاومتی با رویکرد و سرعت بیشتری در جامعه نهادینه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان ادامه داد: ارائه فیلم، نماهنگ، تصویر و سایر خلاقیت های هنری به عنوان یکی از ابزار پر مخاطب می توان در مساله اقتصاد مقاومتی بسیار موفق و کاربردی تر عمل کرد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه « حمایت از تولید ملی» و « اصلاح الگوی مصرف» از مهمترین شاخصه های تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهارداشت: اگر مردم این دو شاخصه ها را از سوی روحانیت به ویژه در ایام تبلیغی بشنوند بدون تردید در متن جامعه سیاست های اقتصاد مقاومتی نهادینه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین  موسویان بیان داشت: ائمه اطهارعلیهم السلام و مشخصاً حضرت علی(ع) نخلستان های زیادی را به دست خود بنا و به فقرای مسلمان وقف کرده است، ما با معرفی مدل ها، الگوها و اسوه هایی از بزرگان دین، گام های اساسی در این زمینه برداریم و اگر بندهای اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، مورد توجه قرار گیرد نه تنها بخش زیادی از مشکلات کشور برطرف می شود بلکه ما به اقتصاد برتر منطقه تبدیل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی های متعدد شاخصه ها و مسیر را نشان می دهد به طوریکه در بحث اقتصاد دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد ملی تاکید دارند، لذا حوزه به عنوان نخبگان علمی جامعه باید روی این مسائل کار کند.

استاد هادوی تهرانی؛عمل مسئولان در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی حیاتی است

استاد حوزه گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی به تئوری پردازی متفکران و نخبگان حوزوی نیاز داریم تا بر اساس مبانی اسلامی زمینه و بستر لازم را برای اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی فراهم کنند.

استاد مهدی هادوی تهرانی در این همایش اظهارداشت: در گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی، صنوف و ملاکان تابع و مقلد روحانیت و حوزه بودند و  برای رسیدگی به مسائل دینی خود به علما مراجعه می کردند.

نویسنده کتاب « ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن » خاطرنشان کرد: در شهر قم بسیاری از کسبه در گذشته، قبل از رفتن به بازار در بسیاری از مدارس علمیه از جمله فیضیه حضور پیدا می کردند و توسط علما آموزش احکام اقتصادی را می آموختند و بعد از انقلاب توقع ما این بود که این رابطه محکم تر از گذشته شکل بگیرید و فعالان اقتصادی بیش از گذشته به علما و متخصصان حوزوی مراجعه کنند.

عضو پیشین کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس ادامه داد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی که ماحصل یک کار کارشناسی است، کشور را به نقطه مطلوب منتقل کند حوزه علمیه به عنوان جامعه نخبگانی، خود، باید دو کار «علمی وپژوهشی» و « تبلیغی و ترویجی» را با قوت هر چه بیشتر پیگیری کند.

استاد هادوی تهرانی بیان داشت: دست اندرکاران نظام ما در بخش های مختلف به شکل سازمان یافته و سیستماتیک از توانایی های تخصصی موجود در کشور استقاده نمی کنند، این به معنای این نیست که به متخصصان مراجعه نمی شود، ولی اینکه تمام توان تخصصی کشور را به صورت سازمان یافته مورد بهره برداری قرار بگیرد این وجود ندارد.

وی افزود: اگر قرار است از توان تخصصی حوزوی در عرصه علمی و پژوهشی در اقتصاد مقاومتی بهره برداری شود باید ساختارهای حکومت برای بهره برداری بهینه از این توان تخصصی سامان پیدا کند بطوریکه مجلس شورای اسلامی برای اینکه قوانین آن  مبتنی بر کار کارشناسی باشد، مرکز پژوهش ها را راه اندازی کرد.

استاد درس حوزه ادامه داد: در ادامه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم راه اندازی شده تا از توان کارشناسی حوزه بهتر استفاده شود ولی آیا در طول این سالهای بعد از انقلاب آیا موفق شده اید از تمام توان تخصصی حوزه برای ساماندهی اقتصادی کشور استفاده کنید؟

نویسنده کتاب « مکتب و نظام اقتصادی اسلام » اظهارداشت: متاسفانه مسئولان در زمان مواجه با حوزه و استفاده از آن با زبان و نگاهی نامناسب و طلبکارانه به ما طلبه ها صحبت می کنند و یا می گویند « حالا چه چیزی دارید که ما استفاده کنیم؟».

استاد هادوی تهرانی ادامه داد: این سئوال مطرح است که ما در حوزه علمیه چه داریم؟ آنچه قابل دفاع است، آنست که در حوزه سالهای گذشته کار آغاز شده است بطوریکه در زمنیه علوم انسانی که بیشتر معطوف به اقتصاد بود و شهید صدر، شهید بهشتی و شهید مطهری فعالیت های چشمگیری داشته اند.

وی ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب مهمترین فعالیت های حوزه در زمینه اقتصاد اسلامی بود بطوریکه کتب زیادی به رشته تحریر در آمد و نخبگان متعددی تربیت شدند، ولی معتقد هستم این کارهای که انجام شده و نخبگانی که تربیت شده اند، نه خود این مجموعه تحقیقات و پژوهش های آنها سامان دارد و نه آنگونه که باید از این تحقیقات استفاده شود، بهره کافی برده شده است.

استادهادوی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب بانک های موجود به خاطر اینکه با سیستم ربوی شکل گرفته بود، با مشکلات زیادی مواجه شد، چیزهایی در مساجد تحت عنوان صندوق قرض الحسنه تاسیس شده بود، برخی تصور می کردند بانک ها تعطیل و این صندوق ها جای آنها را می گیرند، ولی این اتفاق نیفتاد ولی توقع این بود بعد از انقلاب با وجود این همه اقتصاددان اسلامی، می توانستیم یک الگوی اولیه برای ساختار بانک از نظر الگوی اسلامی در سیستم بانکداری ارائه دهیم.

نویسنده کتاب «هرمنوتیک و متون دینی» بیان داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی به تئوری پردازی متفکران و نخبگان حوزوی نیاز داریم تا بر اساس مبانی اسلامی زمینه و بستر لازم را برای اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی فراهم کنند.

رئیس پیشین هیئت علمی بعثه مقام رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت مالیات در جامعه اسلامی، ادامه داد: باید این باور را با فرهنگ سازی برای مردم تفهیم کنیم  که نباید از مالیات فرار کنند و همانند خمس و زکات نسبت به پرداخت آن حساسیت داشته باشند.

استاد هادوی تهرانی افزود: عمل مسئولان ما در بخش های نظام بسیار مهم است اگر من بالای منبر هزار آیه بخوانم که مالیات واجب شرعی است، ولی مصرف مالیات من در دولت و رفتار مالیات گیرنده درست نباشد بدون تردید اعتماد جلب نمی شود و توصیه های ما هم اثری نخواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از مشکلات است/اتکا به دلار از ضعف های دیگر اقتصاد ما است

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی اقتصاد نیست، بلکه الگویی اقتصادی برای مقاومت و ایستادگی است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی با پیروزی انقلاب مقابل استکبار جهانی ایستاد و با مقاومت به اینجا رسید، در هشت سال دفاع مقدس و جنگ نابرابری که استکبار بر ما تحمیل کرد با مقاومت نظامی به پیروزی رسید.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: پس از پیروزی در جنگ تحمیلی به جهت ایستادگی و مقاومت نظامی به مقاومت فرهنگی، روحیه مقاومت، مقاومت در منطقه و  خاورمیانه و امروز به عنوان یکی از سه ضلع محور مقاومت( سوریه – حزب الله و ایران) تبدیل شده ایم.

نویسنده کتاب « بررسی سیستمهای اقتصادی » ادامه داد: متاسفانه در عرصه اقتصادی نتوانستیم آنطور که شایسته است به دلیل اینکه دلخوش کرده ایم به فروش نفتTرویکرد مقاومت اقتصادی را حفظ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم گفت: اگر بودجه ما به نفت متکی نباشد یک ضربه پذیری را از اقتصاد دورکردیم، امروز بیش از صدمیلیارد دلار از سرمایه ما در آمریکاست مسدود شده است و نه امکان انتقال داریم و نه امکان تبدیل و این به جهت استفاده از دلار در اقتصاد کشور است چرا که رزرو بانک مرکزی آمریکا تمام نقل و انتقال ها را کنترل می کند و این در حالیست که گروهک تفکیری داعش روزانه میلیاردها دلار نفت می فروشد و پول آن را دریافت می کند.

وی افزود: اتکا به دلار از ضعف های دیگر اقتصاد ما است، اگر دلار از مبادله های ما کنار برود می توانیم  یکی از ضعف های خود را برطرف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم بیان داشت: ما نیازمند الگوی اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی برای مقاومت هستیم، وظیفه اصلی حوزه فرهنگ سازی است، فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید در ملت ما نهادینه شود و همه ملت باید باورکنند که اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از مشکلات است.

وی به مطالبی از جمله « نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی»، « ترویج فرهنگ کار و قبول زحمت و رنج» اشاره کرد و گفت: اگر به خرده فرهنگ هایی مانند؛ «فرهنگ سرمایه گذاری آحاد جامعه»، «صرفه جویی و عدم اسراف» و« حرکت به سوی انجام کارهای جانبی و مشترک » توجه کنیم بدون تردید به موفقیت های ارزشمندی در اقتصاد مقاومتی دست پیدا خواهیم کرد.

202/323/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۳:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۷:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۱۵:۴۳