vasael.ir

کد خبر: ۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ - 26 May 2016
عضو شورای فقهی بانک مرکزی:

در حیطه اسلامی، بازار پول قابل طراحی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل_عضو شورای فقهی بانک مرکزی اهمیت توسعه بازار بدهی در کشور را با استفاده از صکوک مورد تأکید قرارداد و گفت:‌ ‌مفهوم قرض به همان صورتی که در صدر اسلام وجود داشت در حال حاضر نیز وجود دارد و تفاوت‌های مشاهده‌شده در کارکرد است.

 

به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی اهمیت توسعه بازار بدهی در کشور را با استفاده از صکوک مورد تأکید قرارداد و گفت:‌ ‌مفهوم قرض به همان صورتی که در صدر اسلام وجود داشت در حال حاضر نیز وجود دارد و تفاوت‌های مشاهده‌شده در کارکرد است .

استاد سید عباس موسویان در نشست بانکداری اسلامی در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: در حال حاضر اگر به منابع حقوقی در کشورهای اروپایی و غربی مراجعه شود، رابطه بانک با سپرده‌گذاران و مشتریان بر اساس قالب حقوقی قرض سامان‌یافته است. لذا هرچند به لحاظ کارکردی و اجرایی قرض موجود در بانکداری نوین با کارکرد قرض در صدر اسلام تفاوت دارد، اما این تفاوت کارکردی است و نه مفهومی.

وی در ادامه گفت: در چارچوب اسلامی، بازار پول قابل طراحی است؛ چراکه با استفاده از ظرفیت عقود اسلامی انواع مختلفی از اوراق بهادار کوتاه‌مدت قابل طراحی است و بازاری که این دسته از اوراق در آن مبادله می‌شود را می‌توان جزو بازار پول اسلامی در نظر گرفت .

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان با بیان اینکه تفاوت مهمی بین بازار پول اسلامی و متعارف وجود دارد و آن ارتباط با بخش واقعی اقتصاد است. یادآور شد :‌ درواقع در بازار پول اسلامی کلیه عقود و روابط موجود بر اساس عقود اسلامی سازمان‌دهی می‌شود و به همین دلیل ارتباط با بخش واقعی اقتصاد به‌صورت طبیعی وجود خواهد داشت.

موضوع ریسک ابزارها در بازار پول اسلامی، مقوله دیگری بود که مورد تأکید این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفت. وی گفت: در عقود اسلامی انواعی از ریسک‌ها وجود دارد و نباید از آن غافل بود. به‌عبارت‌دیگر، درحالی‌که در رابطه با اوراق قرضه متعارف تنها ریسک موجود، ریسک اعتباری (نکول اعتباری صادرکننده اوراق) است، در اوراق بهادار اسلامی انواع مختلفی از ریسک قابل‌تصور است.  در عقد مرابحه ممکن است قیمت کالا در بخش واقعی اقتصاد تغییر کند و یا اینکه معامله در عمل باطل گردد.

 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پایان امکان استفاده از صکوک بیع دین در سطح بین‌المللی را موردتوجه قرارداد و گفت:‌ عقد بیع دین به شخص ثالث از جمله مباحث اختلافی فقهی است. با این‌حال مشهور فقهای شیعه و شورای نگهبان آن را می‌پذیرند. در بین مذاهب فقهی اهل سنت نیز، مذهب شافعی و مالکی آن را به‌طور کامل می‌پذیرد، مذهب حنفی آن را با اصلاحاتی  قبول می‌کند و صرفاً  مذهب حنبلی است که بیع دین به شخص ثالث را به‌طور کامل رد می‌کند. بنابراین، عمده صکوک طراحی‌شده در بازار بدهی کشور می‌تواند قابلیت بین‌المللی شدن را داشته باشد.

202/323/ع

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶