vasael.ir

کد خبر: ۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ - 23 May 2016
در همایش افق فقاهت در مدرسه سلیمانیه مشهد مطرح شد؛

فقه سیاسی شیعه قوی‌ترین فقه سیاسی اسلام است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ حجت الاسلام والمسلمین مروی در همایش افق فقاهت که در حوزه سلیمانیه مشهد برگزار شد، فقه سیاسی شیعه را قوی‌ترین فقه سیاسی اسلام خواند و گفت: امام خمینی(ره) نابغه بی‌نظیر عصر حاضر در زمینه فقه بودند که به اصول فقهی و امور جاری جوامع نیز تسلط قابل توجهی داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ همایش افق فقاهت صبح پنج‌شنبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مروی و برگزاری میزگرد علمی در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به همت مدرسه علمیه فقاهت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به جایگاه رفیع ماه مبارک رمضان اظهار داشت: اسلام داعیه‌دار تدوین و تبیین شیوه صحیح زیستن و بهینه زندگی کردن در جامعه است.


وی فقه را مجموعه تلاش‌های انجام شده در راه وصول به شیوه صحیح زندگی تعریف کرد و ادامه داد: دانش فقه به دلیل پیوستگی بسیار زیادش با زندگی فردی و اجتماعی بشر، گسترده ترین دانش در بین دانش‌های اسلامی است.


حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر نیازهای گسترده حوزه‌های سیاست، مدیریت، روابط بین‌الملل و اقتصاد به فقه عنوان کرد: فقه در آیین مقدس اسلام محدود به عرصه احکام نیست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشات امام راحل (ره) درباره اهمیت فقه جواهری گفت: حضرت امام (ره) نابغه بی‌نظیر عصر حاضر در زمینه فقه، علاوه بر مسلط بودن به اصول فقهی به امور جاری جوامع نیز تسلط قابل توجهی داشتند.


وی افزود: از لحظات آغازین ورود طلبه به حوزه، باید استعداد فقهی طلبه را شناسایی و مورد توجه قرار داد.


استاد دروس خارج حوزه علمیه قم فقه سیاسی شیعه را قوی‌ترین فقه سیاسی جهان اسلام برشمرد و ابراز کرد: در مسیر ژرف فقه اهل بیت علیهم‌السلام، اصل همت، نهراسیدن از مشکلات و به استقبال سختی‌ها رفتن، رمز موفقیت طلبه است.


یادآور می‌شود ارائه گزارشی پیرامون اهداف و انگیزه‌های برگزاری همایش توسط سید جمال‌الدین موسوی، دبیر همایش و مسئول آموزش و پژوهش مدرسه فقاهت و برگزاری میزگرد علمی با موضوع افق‌های پیش روی فقه و اجتهاد و تعامل فقاهت و نظام اسلامی از دیگر برنامه‌های همایش افق فقاهت بود.


شایان ذکر است حجج اسلام انصاریان و علوی در میزگرد علمی این همایش بر شمولیت دین در تمامی عرصه‌های زندگی بشر صحّه گذاشته و با اشاره به این‌که در برخی از حوزه‌های فقهی نتوانسته‌ایم از منابع به خوبی استفاده کنیم، بر ضرورت ورود طلاب جوان در سطوح عالی فقه و ایجاد پویایی بیشتر در آن تأکید کردند./825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰