vasael.ir

کد خبر: ۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ - 14 May 2016
معرفی کتاب ؛

دست یابی به روح عدالت در گرو اخلاق و آداب اسلامی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- کتاب «اخلاق و آداب قضاوت»، اثر محمد کاظم بهرامی با تتبع در آیات قرآن کریم، منابع روایی و فقهی به اخلاق و آداب قضاوت در اسلام پرداخت؛ نویسنده با این دیدگاه این کتاب را به نگارش در آورده که اخلاق و آداب قضا روح عدالت به شمار می آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل؛ کتاب اخلاق و آداب قضاوت توسط محمد کاظم بهرامی به نگارش در آمده است و توسط نشر معارف منتشر گردیده.

در ادامه این کتاب ارزشمند برای مخاطبین مورد معرفی قرار خواهد گرفت.

 

توصیف کتاب:

این کتاب همانگونه که نویسنده در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد در باب اخلاق و آداب قضاوت به نگارش در آمده است. «مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای عدالت و اقامه حق و دفع باطل است، اما انجام این وظیفه تا حد زیادی به اخلاق و آداب مربوط به قضاوت بستگی دارد و اگر عدالت، روح قضاوت باشد، اخلاق و آداب قضا، روح عدالت است» با توجه به این نکات نویسنده در این کتاب با تتبع در آیات قرآن کریم، منابع روایی و فقهی، به اخلاق و آداب قضاوت در اسلام پرداخته است.

توجه به اینکه صحیح قضاوت کردن قویا در گرو رعایت برخی از آداب اخلاقی می باشد این کتاب را با دیگر کتبی که در زمینه حقوق نوشته شده است متمایز می کند. شاید بتوان مطالب این کتاب را به نوعی از دانش های بین رشته ای دانست؛ علمی که بر آمده از علم حقوق و اخلاق است و شاید هم بتوان آن را بخشی از علم اخلاق دانست که با رویکرد حقوقی و توجه به قضاوت به حساب آورد؛ با این وجود دقت در موضوعات و روند قضاوت و دادرسی در این کتاب باعث شده است تا خواندن آن برای افرادی که در امور قضایی فعالیت می کنند مفید باشد.

 

بخش های کتاب

 

بخش اول:اخلاق و آداب

نویسنده با توجه به این موضوع که تعریف اخلاق، ارتباط مستقیم با جهت گیری های بعدی در تحقیق خواهد داشت در بخش اول به موضوع اخلاق، تعریف آن و اخلاق نیکو پرداخته است و این بخش را با شش فصل تنضیم کرده و با یک بخش تکمیلی آن را به پایان رسانده است. این فصول عبارت اند از:

  1. تعریف اخلاق
  2. هدف علم اخلاق
  3. مکارم اخلاق
  4. زیربنای اخلاق
  5. ادب قضاوت
  6. تفاوت آداب و اخلاق

 

بخش دوم: جایگاه قضاوت و دادرسی در اسلام

این بخش در هشت فصل مورد بررسی قرار گرفته است که به شرح ذیل می باشد:

  1. تعریف قضا
  2. اهمیت و شرافت منصب قضا
  3. خطر منصب قضا
  4. اذن و اجازه ولی فقیه در تصدی منصب قضا
  5. تصدی منصب قضا در بینش و حاکمیت دینی
  6. حکم تکلیقی قضاوت
  7. قضاوت وظیفه ای الهی است نه شغل اجتماعی
  8. فضیلت و ثواب قضاوت

 

بخش سوم: شرایط و ویژگی های قاضی

این بخش که مفصل ترین بخش کتاب نیز می باشد دارای دو فصل است که هر کدام بطور مبسوط مورد شرح و رسیدگی قرار گرفته اند. آن دو فصل عبارت اند از:

  1. شرایط قاض: عمدتا به مباحثی پرداخته است که در فقه اسلامی به عنوان شرط لازم یک قاضی ذکر کرده اند
  2. صفات و ویژگی های قاضی: نویسنده در این فصل به صفات اخلاقی که قضات باید داشته باشند اشاره کرده است و هر یک را با توجه به آیه و یا روایاتی که در آن باب وارد شده است مورد بررسی قرار می دهد. صفاتی از جمله شرح صدر، حق گرا بودن، محتاط بودن، صبور بودن در این قسمت ذکر شده است.

نویسنده در پایان این بخش سیاست های قضایی امیر مومنان(علیه السلام) را بر می شمارند و برای هر یک از زندگی آن حضرت شاهد می آورند.

 

بخش چهارم:آداب دادرسی

بخش چهارم و پایانی این کتاب به آداب دادرسی اختصاص دارد. این بخش در چهار فصل به نگارش در آمده است که عبارت اند از:

  1. واجبات و بایسته های دادرسی
  2. محرمات دادرسی
  3. مستحبات دادرسی و مکروهات دادرسی

با توجه به این نکته که مطالب این کتاب فارق از مسائل موجود در دادگاه ها و سیستم قضایی کشور نوشته شده است و بیشتر به بایسته ها پرداخته است؛ خواندن آن برای قضات جوان و افرادی که می خواهند وارد مجموعه قضایی بشوند پیشنهاد می شود تا نه تنها با بایسته های قضایی و نگاه اسلامی به مسئله قضاوت آشنا شوند بلکه بتوانند قبل از ورود جدی به این عرصه روحیات خود را با آنچه نیاز این عرصه است تغییر و یا تقویت کنند.

کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» در ۲۵۶ صفحه، قطع رقعی، دورنگ و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 226/602

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳