vasael.ir

کد خبر: ۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ - 04 May 2016
اثری از آیت الله مصباح یزدی؛

حکیمانه‌ترین حکومت؛ کاوشی در نظریه ولایت‌ فقیه

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- کتاب «حکیمانه‌ترین حکومت؛ کاوشی در نظریه ولایت‌ فقیه» اثر آیت الله مصباح یزدی، در راستای مباحث بنیادین نظریه ولایت فقیه و جلوه‌های عملی آن در چهار بخش و با عناوین «مفاهیم و پیش‌فرض‌ها»، «مباحث نظری ولایت فقیه»، «ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی»، و «ولایت فقیه و کارآمدی نظام سیاسی» نگارش یافته است.

کتاب «حکیمانه‌ترین حکومت؛ کاوشی در نظریه ولایت‌ فقیه» که بر اساس سخنان آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نگاشته شده، اثری جامع پیرامون نظریه ولایت فقیه است که علاوه بر تبیین مبانی و اصول نظریه ولایت فقیه، تصویری روشن از این دستاورد بزرگ اندیشه اجتماعی اسلام نیز ارائه می‎دهد. این اثر ارزشمند توسط پایگاه اطلاع رسانی وسائل به مخاطبان گرامی معرفی می‎شود.

معرفی کتاب

کتاب حاضر در 4 بخش با عناوین «مفاهیم و پیش‌فرض‌ها»، «مباحث نظری ولایت فقیه»، «ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی»، و «ولایت فقیه و کارآمدی نظام سیاسی» تنظیم شده است.

چکیده بخش اوّل

عضو خبرگان رهبری مبادی تصوری بحث ولایت فقیه مانند، مفاهیم و پیش‌فرض‌های بحث ولایت فقیه، منشأ مشروعیت حکومت اسلامی و مفهوم آن، نگاهی به نظریه جدایی دین از سیاست و پیشینه و مبانی فکری آن، ضرورت حکومت از دیدگاه اسلام و ادله آن، جایگاه مردم در حکومت اسلامی، و حکومت معصومان(علیهم‌السلام) را در بخش اوّل مطرح کرده است.

چکیده بخش دوّم

بخش دوم این کتاب در شش فصل در راستای ارائه مبادی تصدیقی بحث ولایت فقیه، به تبیین مباحث نظری ولایت فقیه پرداخته است. رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیشینه نظریه ولایت فقیه، ادلة اثبات ولایت فقیه، شرایط و چگونگی تعیین ولی فقیه و بررسی فردی یا شورایی بودن آن، محدوده وظایف و اختیارات ولی فقیه با توضیح مطلق یا مقید بودن آن، ساختار حکومت مبتنی بر ولایت فقیه و بررسی تأییدی یا تأسیسی بودن آن، و نیز بیان نقش شورا در ساختار حکومت اسلامی در این بخش بررسی کرده است. وی در بحث از ادله ولایت فقیه، به کمک دلایل عقلی و نقلی آن را مبرهن می‎کند. آیت الله مصباح یزدی اصل تنزل تدریجی، جامعیت و جاودانه ‌بودن احکام اسلام را دو دلیل عقلی بر اثبات ولایت فقیه ذکر می‎کند. وی در ادامه براساس روایات توقیع شریف و مقبوله عمربن حنظله، نقل را همپای عقل در اثبات ولایت فقیه مؤثر می‎داند.

 

 

چکیده بخش سوّم

عنوان بخش سوم این نوشتار «ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی» است. آیت الله مصباح یزدی در ضمن فصل اوّل این بخش به مفهوم و ماهیت جمهوری اسلامی، جایگاه رفراندوم در نظام جمهوری اسلامی اشاره می‎کند و می‎گوید مشروعیت حاکمان در حکومت اسلامی با اذن الهی تحقق می‎یابد و نقش مردم تنها عینیت بخشی به آن است. وی سپس در فصل دوّم و سوّم به مباحثی مانند سازوکار تعیین ولی فقیه و نظارت بر او با تأکید بر وظایف و مبنای تشکیل مجلس خبرگان، شرایط اعضای مجلس خبرگان و اشکال دور در معرفی ولی فقیه توسط این مجلس، طول دوره ولایت فقیه و رابطه آن با قانون اساسی، می‎پردازد.

 

چکیده بخش چهارم

عناوینی همچون: بررسی ظرفیت‌های تئوریک نظریة ولایت فقیه برای کارآمدی نظام سیاسی، بیان جلوه‌هایی از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در پرتو ولایت فقیه در بخش چهارم این کتاب مورد تحقیق واقع شده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برای بیان جلوه‎های کارآمدی نظام در پرتو ولایت فقیه به مواردی مانند، نظامی بر پایه خدا محوری، نظامی بر پایه اعتقادات بنیادین اسلامی، احیاگر ارزش‎های دینی در جامعه، نظامی منسجم و متحد، نظامی مبتنی بر خودباوری و خودکفایی، احیا کننده انسانیت و اخلاق و معنویت در سطح جامعه و غیره اشاره دارد.

 

این کتاب توسط حجت‌الاسلام دکتر قاسم شبان‌نیا تحقیق و نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نوبت اوّل به سال 1394 در 2000 شمارگان منتشر شده است. 229/228

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷