vasael.ir

کد خبر: ۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ - 05 March 2016
درس خارج ولایت فقیه آیت الله نوری همدانی/50

بر اساس روایات، اصحاب اولیه حضرت مهدی از ایران هستند

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: بر اساس روایات، اصحاب اولیه حضرت مهدی ایرانی هستند. البته این مرحله مرحله می باشد؛ به این معنی که آن 313 نفری که ابتدای ظهور با حضرت هستند، اهل ایران یا عجم می باشند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح سه شنبه 29 دی 1394 در جلسه 50 درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، با اشاره به وعده الهی درباره آمدن قومی با صفات عالی برای یاری اسلام گفت: در آیه 54 سوره مائده، خدا در برابر کسانی که سستی به خرج می دادند وعده کرده که قومی بعداً خواهند آمد که به اسلام کمک خواهند کرد که منقاد و مقاوم خواهند بود.
وی نظر مفسران شیعه درباره آیه فوق را تطبیق بر امام زمان عنوان و تصریح کرد: علی بن ابراهیم در تفسیر آیه مذکور می گوید با توجه به "فسوف یأتی الله" آیه مربوط به کسانی است که در زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله نبوده اند و بعداً خواهند آمد.
این مرجع تقلید افزود: در تفسیر تبیان سه روایت از امام صادق علیه السلام ذکر شده که این آیه مربوط به امام عصر علیه السلام و یارانش می باشد.
وی دو مورد مشابه در قرآن را ذکر کرد و ادامه داد: در تفسیر مجمع البیان ذکر شده که در هر سه آیه مذکور پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده مراد ایرانیان هستند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که بر اساس روایات، اصحاب اولیه حضرت مهدی عجم هستند گفت: البته این مرحله مرحله می باشد؛ به این معنی که آن 313 نفری که ابتدای ظهور با حضرت هستند، اهل ایران یا عجم می باشند.

مشروح این جلسه درس خارج ایشان را می توانید در ذیل ملاحظه بفرمایید:

میلاد پر برکت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را تبریک عرض می کنیم.

خلاصه دروس گذشته
بحثمان در این بود که شواهد تاریخی دلالت بر انحراف مسلمانان پس از رحلت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دارد.
سپس کلام علامه طباطبایی را درباره انحطاط مسلمانان در اثر پیروی از کفر مستند به تفسیر آیه 51 به بعد سوره مائده بیان کردیم که با ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه معارف دینی به حالت اصلی که قران ترسیم کرده بر خواهد گشت.
در قران خداوند متعال در برابر کسانی که سستی به خرج می دادند وعده کرده که قومی بعداً خواهند آمد که به اسلام کمک خواهند کرد و مقاوم و مجاهد خواهند بود.
این مطلب در آیه شریفه:﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ﴾[1] ، بیان شده است.
"أذلَّة" از ماده "ذِل" به معنای تواضع و انقیاد و ملایم بودن می باشد نه از ماده "ذَل" به معنای خوار و ذلیل بودن.

نظر مفسران اهل سنت درباره آیه فوق تطبیق بر نبردهای ردّه است
اهل تسنن در تفسیر فخر رازی جلد 12 صفحه 18 الی 24 و تفسیر المنار جلد 6 صفحه 434 و تفسیر مراغی جلد 6 صفحه 138 در مورد آیه مذکور می گویند قران می خواهد بگوید اگر کسانی که در محضر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم بوده اند در دینشان سستی کنند و در راه جهاد گام برندارند، خداوند گروه دیگری را با آن اوصاف عالی بوجود خواهد آورد.
سپس آیه را اینطور تفسیر کرده اند که وقتی پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم از دنیا رفت عده زیادی از قبائل مرتد شدند و از دین اسلام برگشتند و از دادن زکات امتناع کردند، لذا ابوبکر لشکری فرستاد و آنها را سرکوب کرد. خلاصه آیه را بر ابوبکر تطبیق کرده اند و جزء فضائل او برشمردند و سپس شروع به طعنه زدن بر شیعه کرده اند.

نظر مفسران شیعه درباره آیه فوق، امام زمان است
همان طور که قبلا عرض کردیم تفاسیر ما با تفاسیر اهل سنت اختلافات فراوانی دارد. لذا مثل فقه نیاز به تفسیر مقارن نیز داریم.
 در تفاسیر ما آیه مذکور جور دیگری تفسیر شده، یکی از تفاسیر مهم ما تفسیر علی بن ابراهیم قمی است که از اساتید بزرگ کلینی و بسیار مهم است و تفسیر او أقدم تفاسیر می باشد.
علی بن ابراهیم در تفسیر آیه مذکور می گوید با توجه به "فسوف یأتی الله" آیه مربوط به کسانی است که در زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم نبوده اند و بعداً خواهند آمد درحالی که ابوبکر در زمان پیغمبر بوده است.
مجمع البیان نیز همین قول را اختیار می کند و می گوید مراد، امام عصر علیه السلام و اصحابش می باشد. شاهد این حرف ایشان تفسیر تبیان می باشد. تفسیر تبیان یکی از بهترین تفاسیر ما می باشد زیرا قران را با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام تفسیر کرده بر خلاف اهل سنت که توجهی به کلام اهل بیت علیهم السلام در تفسیر قران ندارند.
علی أیِّ حال در تفسیر تبیان جلد 2 صفحه 479 سه روایت از امام صادق علیه السلام ذکر شده که این آیه مربوط به امام عصر علیه السلام و یارانش می باشد.

فضیلت شیعه در تاسیس علوم
کتاب "تأسیس الشیعة لعلوم الإسلام" تالیف سید حسن صدر می باشد که در آن اثبات کرده موسس تمام علوم اسلامی شیعه بوده است. زیرا اهل سنت بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم می گفتند "حسبنا کتاب الله" و دیگر چیزی نمی نوشتند اما شیعه در تمام علوم کتاب نوشته است.
سید حسن صدر در همین کتاب وقتی به بحث تفسیر رسیده علی بن ابراهیم را خیلی تکریم کرده است.

عرض کردیم این آیه نظیر هم دارد و در دوجای دیگر قران نیز همین مطلب بیان شده است :

مورد دوم
در سوره محمد صلی الله علیه و آله و سلم:﴿هَاأَنتُمْ هَؤُلَاء تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنکُم مَّن یَبْخَلُ وَمَن یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ﴾[2] .

به هوش باشید، شما همانها هستید که دعوت مى‌شوید تا در راه خدا انفاق کنید پس برخى از شما بخل مى‌ورزند، و هر که بخل ورزد جز این نیست که نسبت به خود بخل مى‌ورزد، و خداست که بى‌نیاز است و شمایید که نیازمندید، و اگر (از دین او) روى برتابید به جاى شما گروه دیگرى را مى‌آورد.

مورد سوم
دوم در سوره جمعه می باشد:﴿وَ آخَرینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ﴾[3] .
و ( برانگیخت او را ) برای مجتمعات دیگری از آنها ( تا انقراض بشر ) که هنوز به آنها نپیوسته اند، و اوست مقتدر غالب ( بر آنچه اراده کند ) و حکیم ( در تشریع دین قویم ابدی (.

نظر مجمع البیان درباره آیات فوق، تطبیق بر ایرانیان است
در تفسیر مجمع البیان ذکر شده که در هر سه آیه مذکور پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده مراد ایرانیان هستند.

ایرانیان، اولین یاران امام زمان
لذا در اینجا مطلب دیگری بوجود می آید و آن اینکه اصحاب اولیه ی حضرت مهدی علیه السلام عجم هستند و در این مورد روایت نیز داریم که کلهم عجم هستند و حتی یک نفر عرب داخل آنها نیست. البته این مرحله مرحله می باشد؛ به این معنی که آن 313 نفری که ابتدای ظهور با حضرت هستند، اهل ایراو یا عجم می باشند.
اخباری نیز در این رابطه در بحار داریم. مانند این خبر:﴿أحمد بن هوذة ، عن النهاوندی ، عن عبدالله بن حماد ، عن أبی الجارود ، عن أبی جعفر علیهما السلام قال : أصحاب القائم ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا أولاد العجم بعضهم یحمل فی السحاب نهارا یعرف باسمه واسم أبیه ونسبه وحلیته وبعضهم نائم على فراشه فیرى فی مکة على غیر میعاد﴾[4] .
بنده به مناسبت همین کلمه "عجم" روایات را مطالعه کردم و دیدم چندین روایت داریم که اصحاب اولیه امام عصر علیه السلام همه عجم هستند و حتی یک نفر عرب داخل آنها نیست.202/122/ق

پاورقی:
[1] مائده/سوره5، آیه54.
[2] محمد/سوره47، آیه38.
[3] جمعه/سوره62، آیه3.
[4] بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص370، حدیث 157، ط دارالإحیاء التراث.
 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶