vasael.ir

کد خبر: ۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷ - 10 February 2016
درس خارج ولایت فقیه آیت الله نوری همدانی/46

روشنگری ائمه در امر خلافت

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - ائمه معصوم علیهم السلام درباره غصب حق خود در امر خلافت، خاموش ننشستند و ضمن رعایت مصلحت وحدت امت اسلام، برای اتمام حجت، حقایق را تبیین می کردند و به مردم فرمودند که علت این عقب ماندگی ها و ضعف ها آن است که مارا کنار زده اند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح چهارشنبه 23 دی 1394 در جلسه 46 درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، در ادامه مباحث قبلی با اشاره به آیات فراوان قران کریم درباره کمال قدرت، عزت و عظمت امت اسلامی، با طرح پرسشی درباره علل و عوامل افول مسلمانان گفت: مانع عملی نشدن اهداف عالیه ی قران برای امت اسلام چه بوده است؟

وی با مردر مباحث گذشته، علت اول را اختلاف مذهبی و علت دوم را اختلاف در امر خلافت برشمرد و در تبیین این علت ادامه داد: پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله، امام علی علیه السلام را به عنوان حاکم، امام و خلیفه ی پس از خودش معرفی کرد؛ اما از همان اول در این مسئله اختلاف بوجود آمد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اختلاف درباره جانشین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خیلی دامنه پیدا کرد، بیان داشت: همین نزاع باعث ضعف، انحطاط و عقب ماندگی های فراوان امت اسلام شد. زیرا اهل بیت علیهم السلام کنار زده و از حق خودشان محروم شدند.

وی روشنگری ائمه علیهم السلام درباره حق خود در امر خلافت به همراه حفظ مصلحت وحدت امت اسلام را مد نظر قرار داد و تصریح کرد: البته اهل بیت علیهم السلام در این مسئله خاموش ننشستند و ضمن حفظ مصلحت وحدت، به مردم فرمودند که علت این عقب ماندگی ها و ضعف ها آن است که مارا کنار زده اند.

این مرجع تقلید با اشاره به جریان شورای سقیفه و تعیین خلیفه اول، یاد آور شد: حضرت امیر المومنین علی علیه السلام آرام ننشست و نقل شده که شبها فاطمه زهرا سلام الله علیها را به در خانه مردم می برد و جریان غدیر خم را برایشان یادآوری می کرد و از آنها می خواست که حضرت را یاری کنند اما آنها می گفتند شما دیر آمدید و ما به آنها قول داده ایم.

وی در ادامه به ذکر نمونه هایی از تبیین حق و روشنگری های ائمه معصوم علیهم السلام برای اتمام حجت با مردم زمان خود پرداخت.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امام دهم شیعیان، حضرت هادی علیه السلام دو زیارت نامه ی مهم دارند؛ زیارت جامعه کبیره و زیارت نامه عید غدیر، خاطر نشان کرد: زیارت نامه ای که از حضرت امام هادی علیه السلام نقل شده و در روز عید غدیر خوانده می شود که در مفاتیح الجنان تقریباً 22 صفحه می باشد، در واقع دائرة المعارفی است در مورد اینکه به اهل بیت علیهم السلام چه گذشته و چه ظلمهائی شده است.

خلاصه درس 46 حضرت آیت الله نوری همدانی:

علل ضعف مسلمانان

بحث در این بود که استاد بزرگوار ما آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه در تفسیر المیزان در تفسیر آیه 200 از سوره آل عمران پانزده مطلب در پنجاه صفحه نوشته اند که هر کدام از مطالب در جای خودشان مهم هستند و بحث ما در مطلب دوازدهم بود و بالاخره مطلب در این است که در قران کریم آیات فراوانی داریم که امت اسلامی را در کمال قدرت و عزت و عظمت از جهت فرهنگ و سیاست و اقتصاد و کلاً همه موضوعات معرفی کرده است.

لذا ما می خواهیم بدانیم آیا اهداف عالیه ای که قران برای امت اسلام ترسیم و بیان کرده عملی و محقق شده اند یا نه؟ مسلماً اینطور نشده و حالا می خواهیم بدانیم مانع عملی نشدن اهداف عالیه ی قران برای امت اسلام چه بوده؟

علت اول: اختلاف مذهبی

ایشان برای این موضوع دو علت ذکر کردند؛ اول انواع اختلافات و تفرقه هائی که بین مسلمانان بوجود آمد و باعث ضعف و افول آنان شد البته این اختلافات از همان خلقت آدم در بین انسان ها کما بیش وجود داشته و خداوند متعال نیز پیغمبران را فرستاد تا این اختلافات را رفع کنند اما کج فهمی ها در مسائل مربوط به دین و مسائلی که پیغمبران آوره بودند باعث شد تا مردم دچار اختلاف شوند و در نتیجه به طوائف و فرقه های مختلفی تقسیم شوند و پیغمبر ما نیز فرموده امت من به 72 فرقه تقسیم خواهند شد.

علت دوم: اختلاف در خلافت

دوم انحراف از خط رسالت در بحث حاکم و نحوه حکومت می باشد زیرا پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم حضرت امیر علیه السلام را به عنوان حاکم و امام و خلیفه ی بعد از خودش معرفی کرد اما از همان اول در این مسئله اختلاف بوجود آمد و این اختلاف خیلی دامنه پیداکرد و همین باعث ضعف و انحطاط و عقب ماندگی های فراوانی شد چراکه اهل بیت علیهم السلام کنار زده شدند و از حق خودشان محروم شدند.

روشنگری ائمه درباره امر خلافت

البته اهل بیت علیهم السلام در این مسئله خاموش ننشستند و به مردم فرمودند که علت این عقب ماندگی ها و ضعف ها آن است که مارا کنار زده اند. از همان اول حضرت امیر علیه السلام بعد از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله با جریان شورای سقیفه مواجه شد اما حضرت آرام ننشست نقل شده که شبها فاطمه زهراء سلام الله علیها را سوار بر حمار می کرد و در خانه مردم می برد و جریان غدیر خم را برایشان یادآوری می کرد و از آنها می خواست که حضرت را یاری کنند اما آنها می گفتند شما دیر آمدید و ما به آنها قول داده ایم!.

نمونه هائی را ذکر می کنیم که ائمه علیهم السلام سکوت نکردند و همین موارد نیز در واقع علت عقب ماندگی مسلمانان که محل بحثمان است می باشد:

نمونه اول

اول زیارت نامه ای که از حضرت هادی علیه السلام نقل شده و در روز عید غدیر خوانده می شود که در مفاتیح الجنان تقریباً 22 صفحه می باشد و در واقع یک دائرة المعارفی در مورد اینکه به اهل بیت علیهم السلام چه گذشته و چه ظلمهائی شده می باشد، حضرت هادی علیه السلام دو زیارت نامه ی مهم دارد؛ اول زیارت جامعه کبیره و دوم همین زیارت نامه عید غدیر.

نمونه دوم

دوم دعای 48 صحیفه سجادیه می باشد، صحیفه سجادیه کتاب بسیار مهم و بزرگی است که باید در حوزه ها کتاب درسی باشد، دعای 48 دعائی است که حضرت در روز جمعه و روز عید قربان می خوانده، زمان زمانِ بنی امیه است که اهل بیت علیهم السلام را کنار زده اند و حکومت و خلافت را غصب کرده اند، دعا مفصل است و حضرت زین العابدین علیه السلامدر بخشی از آن اینطور می فرماید:

"اللّهُمّ إِنّ هَذَا الْمَقَامَ لِخُلَفَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ مَوَاضِعَ أُمَنَائِکَ فِی الدّرَجَةِ الرّفِیعَةِ الّتِی اخْتَصَصْتَهُمْ بِهَا قَدِ ابْتَزّوهَا، وَ أَنْتَ الْمُقَدّرُ لِذَلِکَ، لَا یُغَالَبُ أَمْرُکَ، وَ لَا یُجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِیرِکَ کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنّى شِئْتَ، وَ لِمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ غَیْرُ مُتّهَمٍ عَلَى خَلْقِکَ وَ لَا لِإِرَادَتِکَ حَتّى عَادَ صِفْوَتُکَ وَ خُلَفَاؤُکَ مَغْلُوبِینَ مَقْهُورِینَ مُبْتَزّینَ، یَرَوْنَ حُکْمَکَ مُبَدّلًا، وَ کِتَابَکَ مَنْبُوذاً، وَ فَرَائِضَکَ مُحَرّفَةً عَنْ جِهَاتِ أَشْرَاعِکَ، وَ سُنَنَ نَبِیّکَ مَتْرُوکَةً. اللّهُمّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوّلِینَ وَ الْ‌آخِرِینَ، وَ مَنْ رَضِیَ بِفِعَالِهِمْ وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ...".


ترجمه: خدایا این مقام [خلافت و القاء خطبه و اقامه نماز عید] مخصوص خلفاى تو و برگزیدگان تو، و این پایگاه‌هاى مخصوص امناء تو - در درجه رفیعى که ایشان را بدان اختصاص داده‌اى - از طرف غاصبین دستخوش سلب و نهب گشته است، و تقدیر کننده آن تویى. فرمان تو مغلوب نمى‌گردد، و از تدبیر قطعیت هر طور بخواهى و هر زمان که بخواهى تجاوز نمى‌شود. و به سبب امرى که تو آن را بهتر مى‌دانى چنین تقدیر فرموده‌اى، و تو در آفرینش و اراده خود متهم نیستى، و کار این سلب و نهب تا آنجا گسترش یافته که برگزیدگان و خلفاى تو مغلوب و مقهور و مسلوب الحق شده‌اند، در حالتى که حکم ترا تبدیل یافته و کتاب ترا دور افتاده و واجباتت را از طریقه‌هاى تو، تحریف شده و سنتهاى پیغمبرت را متروک مى‌بینند. خدایا دشمنان ایشان را از اولین و آخرین و هر که را به اعمال ایشان خشنود شده و شیعیان و پیروانشان را بدست عذاب بسپار، و از رحمت خود محروم بدار.

یادم هست یکی از دلائلی که آیت الله بروجردی رحمة الله علیه برای ولایت فقیه بیان می کردند همین فراز از دعای 48 صحیفه سجادیه بود.

خوب و اما برای صحیفه سجادیه شرح های زیادی نوشته شده منتهی بهترین و مفصل ترین شرح "ریاض السالکین" تألیف سید علی خان کبیر می باشد، سید علی خان خودش از سادات است و نسبش با 27 واسطه به امام حسین علیه السلام می رسد ایشان در اول کتاب پنج حدیث به عنوان سسلة الآباء والأبناء نقل کرده که تمام واسطه ها در آن از ساداتی هستند که پسر از پدر خودش نقل کرده و تمام آنها از سادات و علماء خیلی مهم می باشند و احادیث نیز بسیار مهم و جالب هستند مثلا در اولین حدیث ذکر شده که:﴿عن عبدالله بن عمر قال سمعت رسول الله(ص) و سئل بأیِّ لُغة خاطبک ربک لیلة المعراج؟ قال: خاطبنی بلغة علی بن أبی طالب(ع) فألهمنی أن قلت: یا رب أنت خاطبتنی أم علی(ع)؟ قال: یا أحمد؛ أنا شی ء لا کالأشیاء لا أقاس بالناس ولا أوصف بالشبهات بالأشیاء، خلقتک من نوری و خلقت علیاً(ع) من نورک، فاطلعت علی سرائر قلبک فلم أجد إلی قلبک أحب إلیک من علی بن أبی طالب(ع) فخاطبتک بلسانه کیما تطمئن قلبک﴾.

حدیث پنجمی که سید علی خان نقل کرده این خبر است:﴿سمعت أبی الحسین یقول: سمعت أبی علی بن أبی طالب (علیه السلام) یقول: سمعت رسول الله (صلى الله علیه وآله) یقول: نحن بنو عبد المطلب ما عادانا بیت إلا وقد خرب، ولا عاوانا کلب إلا وقد جرب، ومن لم یصدق فلیجرب﴾.

این حدیث نیز با همان سند احادیث قبلی نقل شده است.202/122/ق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳