vasael.ir

کد خبر: ۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ - 07 February 2016
درس خارج فقه رسانه استاد رفعتی / جلسه 11

وجوب تأسیس رسانه دینی به وسیله آیه إعداد نیز اثبات می شود

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در یازدهمین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: اگر قرآن کریم می فرماید: «و اعدوا» این امر دال بر وجوب است و باید بدانیم که مصداق قوه در هر زمانی چیست و امروز مصداق بارز آن، قدرت فرهنگی است.ابزار قدرت فرهنگی، رسانه است و اگر بخواهیم تفوّق فرهنگی داشته باشیم باید روز به روز رسانه های دینی مان بیشتر شود تا بتواند در مقابل فرهنگ بیگانه مقاومت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین رفعتی، در درس خارج فقه رسانه که در موسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید، به بحث ادله ضرورت تشکیل رسانه دینی پرداخت و گفت: امروزه ما از لحاظ قدرت اطلاعاتی در دنیا بسیار در مرتبه والایی قرار داریم و همین امر سبب شده است که دشمنان حتی تصور حمله نظامی به ایران را به ذهن خود راه ندهند و در صدد تهاجم فرهنگی و از بین بردن ارزش ها و جایگزین کردن فرهنگ غربی در جامعه هستند که باید با رسانه های متعدد دینی با این امر مقابله کنیم.

نگاهی به مباحث جلسه گذشته

بحث در ادله وجوب تاسیس رسانه های دینی بود و در این راستا ادله ای را تا کنون مطرح کردیم.

«دفع منکر» بالاتر از «رفع  منکر» است و اصولاً در نهی از منکر باید به دنبال دفع منکر باشیم؛ یعنی اگر می بینید که جوانی گناهی انجام می دهد شما رفع از منکر می نمایید اما دفع منکر این است که قبل از تحقق منکر بستر و زمینه تحقق آن را از بین ببریم.

در تاثیر امر به معروف و نهی از منکر می گویند اگر چند نفر این کار را انجام دهند، قطعاً تاثیر بیشتری دارد همان طور که در ترویج فساد نیز شبکه های مختلف تلاش شبانه روزی انجام می دهند تا بیشتر تأثیر بگذارند

یک رسانه دینی همان طور که کارکرد  امر به معروف، تببین معارف و تشویق بینندگان و کاربران برای معروف دارد، می تواند ناهی از منکر باشد و منکر را دفع نماید نه این که بایستیم تا منکر محقق شود و بعد بگوییم که این کار بدی است و جلوی آن را بگیریم بلکه باید قبل از وقوع منکر جلوی گناه را بگیریم.

یکی از کارکردهای شبکه دینی این است که فرهنگ معروف و سبک زندگی دینی نماید و نسبت به منکر انزجار اخلاقی در جامعه ایجاد نماید، پس اگر کارکرد رسانه این گونه باشد وجود چندین رسانه دینی ضروری است.

 

اهم مباحث استاد رفعتی در این جلسه به شرح ذیل می باشد:

یکی دیگر از ادله ای که می شود وجوب رسانه دینی را از آن استفاده کرد، آیه شریفه «إعداد» است:

 (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُون)‏ انفال 60

هر چقدر استعداد دارید آماده و اعداد نمایید تا در مقابل دشمنان بتوانید استفاده نمایید و هم چنین از اسب های ورزیده و حتی افسار اسب آمادگی داشته باشید و توان خودتان را بالا ببرید.

ارتباط آیه با تأسیس رسانه دینی

ما  در این آیه چند واژه را در ابتدا معنا می کنیم و بعد استدلال به آن را مطرح می کنیم

واژه « وَ أَعِدُّوا» صیغه امر است  و ظهور در وجوب دارد. ؛ آماده باشید و استعدادسازی کنید.

در واژه « مَا اسْتَطَعْتُمْ» ما موصوله است؛ هرچقدر که استطاعت دارید باید آماده نمایید.

نکته مهم این است که باید چه چیزی را آماده کرد؟ که پاسخ آن واژه «قوه» است که به شرح آن می پردازیم.

تبیین کلمه قوه در قرآن

در قرآن گاهی واژه ها را بر اساس مصداق بارز ترجمه می کنند و این جفا در حق قرآن است که گاهی این آیه بر اساس برداشت های شخصی معنا می شود.

معنای لغوی قوه یک چیز است و برداشت چیز دیگری است و گاهی کلمه قوه به سلاح ترجمه می شود.

اینجا واژه قوه به کار رفته است و قرآن می توانست بگوید «من سلاح» اما این کار را انجام نداده است.

دستور می دهد هرچقدر می توانید قدرت خودتان را بالا ببرید و فقط صحبت از توان نظامی نیست.

بلکه یکی از قدرت های چهارگانه که در دین اساس قدرت دولت ها را تشکیل می دهد قدرت نظامی است.

امروزه مصداق قدرت در جهان چیست؟

- قدرت نظامی

- قدرت اقتصادی

- قدرت اطلاعاتی

- قدرت فرهنگی

 این چهار قدرت اصلی یک کیان نظام هستند.

چه بسا قدرت نظامی قدرت اول نباشد و بعد از قدرت اقتصادی باشد و توان اقتصادی مقدم بر قدرت نظامی باشد، بنابراین می بینیم که بعضی از کشورها قدرت نظامی ندارند اما با قدرت اقتصادی توان خود را در همه زمینه ها بالا می برند.

بعضی از مواقع بازدارندگی قدرت اطلاعاتی از حمله دشمن بیشتر است و حتی اگر دشمن حمله کند قدرت اطلاعاتی حرف اول را می زند.

امروزه تمام اطلاعات به سرور اصلی می رود که در امریکا است و او می تواند از این اطلاعات برداشت نماید.

وقتی که اوباما قبل از توافق هسته ای به مقام معظم رهبری نامه نوشت و تهدید کرد که پایگاه ها و سایت های هسته ای شما را می زنیم، حضرت آقا در پاسخ قدرت اطلاعاتی نظام را به رخ اوباما کشیدند و او دیگر سخنی از جنگ به میان نیاورد. مقام معظم رهبری خواسته بودند که اطلاعات نظامی امریکا در منطقه را به نامه ضمیمه نمایید و آنان فهمیدند که ما با قدرت اطلاعاتی بالا توان مقابله با تهدیدها را داریم.

«و اعدوا لهم» برای بازدارندگی و انداختن رعب و وحشت در دل دشمنان است تا « تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ» محقق گردد.

سوال

آیا از این آیه می توان وجوب قدرت سلاح هسته ای را استفاده کرد؟

پاسخ

 داشتن آن بازدارندگی و ترس برای دشمنان می آورد، اما استعمال آن اشکال دارد زیرا کشتار جمعی است و طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام است اما توان آن مهم است که غربی ها می دانند که با وجود علم به غنی سازی و سایر پیشرفت های هسته ای ما توان ساخت آن را نیز داریم و این دانش ما نوعی بازدارندگی به دنبال دارد.

پس فهمیدیم که کارکرد قدرت اطلاعاتی از قدرت نظامی بیشتر است و جلوی جنگ را خواهد گرفت.

قدرت فرهنگی برتر

چهارمین قدرت قدرت فرهنگی است به خصوص در این عصر که عصر فناوری اطلاعات و تبلیغ و رسانه هاست.

در هیچ عصری مانند عصر ما این گونه رسانه ها کاربرد نداشته اند.

دشمنان این همه شبکه های ماهواره ای دارند و توان زیادی برای کار خودشان قرار داده اند و اگر دشمن این توان را هم نمی داشت باید ما این توان برتر را برای خودمان ایجاد می کردیم و در همه زمینه ها قدرت خودمان را افزایش می دادیم.

در این که داشتن رسانه دینی که فرهنگ دینی را ترویج نماید و با فرهنگی دشمن مقابله نماید که از مصادیق قدرت فرهنگی است کسی تردید ندارد و لذا باید در کبرا بحث نماییم که این قوه، قوه فرهنگی و نیروی نرم افزاری را نیز شامل می شود، زیرا امروز بهره برداری از قدرت نرم بیشتر از بهره برداری از قدرت سرد است؛ بنابراین بهره برداری از قدرت سخت قدرت آخر است تا بتوانیم این را در مرحله آخر قرار می دهیم

آن کس می تواند به وسیله ترویج فرهنگ خودش بر بیگانه غلبه پیدا کند قدرت برتر و دست بالاتر را دارد، لذا اگر به وضعیت کنونی پایه ها و اساس قدرت در حاکمیت های امروز جهانی توجه شود می بینیم که یکی از ارکان اصلی قدرت قدرت فرهنگی در کنار قدرت های دیگر است.

رسانه دینی هم قدرت فرهنگی و هم قدرت اطلاعاتی را بالا می برد و لذا با شبکه العالم و press TV برخورد می کنند و اجازه پخش به آن نمی دهند زیرا می گویند باعث عرضه اطلاعات واقعی به جامعه اروپا و امریکا می شود و تاثیر فرهنگی و سیاسی خودش را  می گذارد و اطلاع مردم به ما آسیب می رساند.

پس این یک قدرت و یک نیرو است که دشمن از آن می ترسد و امر « وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» شامل این نیز می شود.

قرآن کریم اختصاص به همه ازمنه است، یک زمانی قدرت نظامی تنها مطرح بود ولی در آن زمان ها نیز جاسوس می فرستادند تا اطلاعات کسب نمایند و پیامبر صلی الله علیه وآله نیز این کار را انجام می دادند تا قبل از جنگ متوجه نیات آنان شوند.

در جنگ تحمیلی ما نیز اگر اطلاعاتی لو می رفت سبب می شد که در آن عملیات شکست بخوریم.

امروز در جنگ سوریه نیز همین طور است و در تفوق اطلاعاتی سریع متوجه نقشه دشمن برای گرفتن دمشق شدند و در نطفه این حمله به دمشق خنثی شد و نتوانستند عملیات را شروع کنند و در چانه زنی از آن بهره ببرند

قدرت نظامی و اقتصادی بعد از قدرت اطلاعاتی و قدرت فرهنگی است.

زیرا اگر دشمن توانست فرهنگ جامعه ما را غربی نماید کسی دیگر با دشمن نمی جنگد و در مقابل دشمن فرش قرمز نیز پهن می نمایند.

نمونه دیگر

آمریکایی های در رابطه با شوری به یک نبرد ایدئولوژی پرداختند تا باور کمونیسیتی را ساقط نمایند لذا نبرد تکنولوژی را آغاز کردند که معنا ندارد که کلاهک ها و موشک های شوروی بیشتر باشد و توازن تکنولوژی را مطرح کردند اما دیدند آنچه که به سقوط شوروی کمک می کند، نبرد فرهنگی است که از درون نظام را فشل کنند و بپوسانند، لذا سبک زندگی غربی را برای مردم شوروی ترویج کردند و سبب شد که گورباچف نتواند جماهیر را مدیریت نماید و در نهایت برتری فرهنگی غرب بر فرهنگ کمونیسیتی و نفوذ در جوامع شوروی سابق سبب سقوط شد.

اگر قرآن کریم می فرماید: «و اعدوا» این امر دال بر وجوب است و باید بدانیم که مصداق قوه در هر زمانی چیست و امروز مصداق بارز آن، قدرت فرهنگی است.

ابزار قدرت فرهنگی رسانه است و اگر بخواهیم تفوق فرهنگی داشته باشیم باید روز به روز رسانه های دینی مان بیشتر شود تا بتواند در مقابل فرهنگ بیگانه مقاومت نماید.

واقع این است که در سی و هفت سالی که از انقلاب گذشته است روحانیت نبوده که فرهنگ مردم را ساخته است بلکه رسانه این فرهنگ را ساخته است.

بیشترین تاثیر در حجاب فیلم ها و سریال های رسانه است و اگر رسانه دینی داشتیم که با این  موارد مقابله می کرد این مشکلات امروزه به وجود نمی آمد.

انقلاب که شد حجاب الزام شد و الا قبل از انقلاب در همه شهرها بی حجابی بود و مردم به قدرت حکومت پذیرفتند ولی به قدرت فرهنگی نپذیرفتند.

اگر کار فرهنگی صورت می گرفت این حجاب نهادینه می شد و با فیلم های که افراد بی حجاب را با کلاس و متمدن معرفی می کنند اثر منفی نمی گذاشت و شاهد این ناهنجاری های اجتماعی نبودیم./926/922/ض

تقریر: محسن جوادی صدر

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶