vasael.ir

کد خبر: ۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۶ - 01 February 2016
اقامۀ حکومت در عصر غیبت، آیت الله علم الهدی/ 4

باید در عصر غیبت، مکانیزم اجرایی حاکمیت الله را داشته باشیم که همان ولایت فقیه است- ضرورت مقایسه نظام ولایی با نظام دموکراسی برای روشن شدن برتری ولایت فقیه

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- آیت الله علم الهدی در جلسه چهارم از مباحث درس خارج فقه الحکومه خود، ضمن اشاره به اهمیت مقایسه نظام ولایی با نظام دموکراسی برای روشن شدن وجه برتری ولایت فقیه، به ذکر سه مورد از اشکالات دموکراسی پرداخت. این موارد عبارتند از: عملی نبودن نظام دموکراسی، فقدان آزادی حقیقی در انتخاب کارگزاران، و عدم ضمانت اجرایی برای کنترل قدرت و جلوگیری از به انحراف کشیده شدن آن.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله سید احمد علم الهدی، در سال تحصیلی 94-95 درس خارج فقه خود را به «فقه الحکومه» اختصاص داده است. امام جمعه شهر مقدس مشهد، موضوع بحث امسال خود را «جواز اقامه الحکم فی عصر الغیبه» قرار داده است.

بر اساس این گزارش، مباحث این درس در سه بخش مبانی کلامی، ادله نقلی تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و ادله مانعه از تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت تدریس خواهد شد.

اولین جلسه درس خارج فقه الحکومه وی، در تاریخ 21 شهریور سال 1394 در مکان فلکه آب، خیابان خسروی نو، کوچه شوکت الدوله، مدرسه علمیه ی سلیمانیه برگذار شد.

این جلسات، هر روز هفته، از ساعت ۷ تا ۸ صبح (بجز پنجشنبه و جمعه) برقرار است.

 

آیت الله علم الهدی در جلسه چهارم درس خارج فقه الحکومه که در روز سه شنبه 24 شهریور 1394 و در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به این مطلب که نظام ولایی بهترین نظام هاست، اظهار داشت: اگر بخواهیم برتری این نظام را به اثبات برسانیم، باید آن را با نظام دموکراسی مقایسه کنیم. وی در ادامه به مقایسه مختصر نظام ولایی و دموکراسی پرداخت و برخی از اشکالات وارد بر دموکراسی را برشمرد از جمله: عملی نبودن نظام دموکراسی، فقدان آزادی حقیقی در انتخاب کارگزاران، و عدم ضمانت اجرایی برای کنترل قدرت و جلوگیری از به انحراف کشیده شدن آن.

 

 در ادامه گزارشی از خلاصه بحث جلسه چهارم از درس خارج فقه حکومتی آیت الله علم الهدی را ملاحظه می فرمایید:

خداوند در زمان غیبت مردم را به حال خود رها نکرده است

آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در چهارمین جلسه از درس خارج فقه خود که با موضوع «فقه حکومتی» که هر روز در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می شود، به تبیین شرایط تحقق حاکمیت خداوند در زمان غیبت امام معصوم پرداخت و گفت: این گونه نیست که خداوند در زمان غیبت معصوم(ع) مردم را در این اتفاقات و جنایت ها به حال خود رها کند تا زمانی که معصوم(ع) برگردد.

 

وی خاطرنشان کرد: اخباری ها که بیش از یک قرن بر تمام مقدرات شیعه مسلط شدند، ناشر این تفکر بودند که پس از 255 سال حضور معصومان(ع)، خداوند به خاطر ظلم هارون، مأمون، معتصم و سایر دشمنان، با خلق خود قهر کرده و آن ها را در بدبختی، کشتار، سفاکی ها و حاکمیت طاغوت رها کرد تا زمانی که مظهر اجرایی حاکمیت الله یعنی معصوم(ع) دوباره در دسترس قرار گیرد.

 

اشاره غیر مستقیم به ولایت فقیه در زمان غیبت

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به حدیث امام صادق (ع) خطاب به زراره بن اعین مبنی بر استفاده مردم از وجود امام زمان (عج) همانند بهره گیری از خورشید پشت ابر، آن را اشاره ای غیر مستقیم به ولایت فقیه در زمان غیبت دانست و افزود: باید در عصر غیبت هم مکانیزم اجرایی حاکمیت الله را داشته باشیم که همان ولایت فقیه است.

 

ضرورت مقایسه نظام ولایت فقیه با نظام دموکراسی

آیت الله علم الهدی با بیان این که «برترین نظام حاکم در دوران غیبت معصوم(ع)، نظام ولایی است»، اظهار کرد: امروز اگر نظام ولایی را در نظر نگیریم، نظام حاکم در مدیریت بشر عمدتا دموکراسی و مردمی است و در اندیشه سیاسی، آن نظامی که از مدرنیته به بعد نظام ها به آن رسیده اند نیز همین است، پس اگر بخواهیم بگوییم نظام ولایی برترین نظام ها است، باید آن را با نظام دموکراسی مقایسه کنیم چرا که حتی نظام شورایی هم که اهل تسنن آن را به عنوان نظام اسلامی باور دارند، نوعی دموکراسی است.

 

تبیین اشکالات نظام دموکراسی غربی

وی در ادامه به تبیین اشکالات نظام دموکراسی غربی در مقایسه با نظام ولایی پرداخت و گفت: سه اشکال در نظام دموکراسی وجود دارد که در نظام ولایی نیست؛ اولین اشکال در اصل تحقق است که «آیا دموکراسی قابل تحقق است یا خیر؟»

اشکال اول: عملی نبودن نظام دموکراسی از دیدگاه روسو

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: «ژان ژاک روسو» که مؤسس این نظام بوده، از فلاسفه چهارگانه مدرنیته است، در نتیجه مبنای نظام دموکراسی این است که اکثریت جامعه در مدیریت به مباشره باشند اما خود روسو هم در کتاب «قرارداد اجتماعی» اش می گوید که این دموکراسی فقط در یک جزیره یا روستای کوچک قابل اجرا است.

آیت الله علم الهدی افزود: نظام دموکراسی غربی را بر اساس تفکر «روسو» اجرا کردند اما وقتی برای خود روسو جزئیات آن را بیان کردند، با خنده گفت «این که دموکراسی نیست»؛ این که مردم بخواهند به افرادی رأی دهند تا سرنوشت آن ها را اداره کند مانند این است که افرادی را برای انجام امور روزانه خود استخدام کنند.

 

اشکال دوم: فقدان آزادی حقیقی در انتخاب کارگزاران

وی اشکال دوم نظریه دموکراسی غربی را فقدان آزادی حقیقی در انتخاب کارگزاران دانست و اظهار کرد: خود واژه «لیبرال دموکراسی» یک پارادوکس است چرا که واژه لیبرالیسم به معنای «آزادی مطلق و بی قید و شرط» است اما دموکراسی غربی خودش ابتدای قید و شرط زدن بر آزادی است چرا که می گوید اگر در انتخابات، جریانی 50 درصد به علاوه یک نفر رأی آورد، حاکم می شود و بر سرنوشت بیش از 49 درصد از افرادی که حاضر نیستند آن جریان را برای مدیریت سرنوشت خود بپذیرند، حکومت می کند که این بزرگ ترین نقطه ضد آزادی برای بشر است.

 

اشکال سوم: عدم ضمانت اجرایی برای کنترل قدرت و سلامت آن

امام جمعه مشهد مقدس افزود: اشکال سوم بر دموکراسی غربی که به هیچ وجه قابل حل نیست، این است که وقتی مردم شایسته تر از خود را به عنوان مدیر و رییس کشور انتخاب کرده و او را در رأس کشور قرار دادند، ضامن اجرایی که آن فرد قدرت را در جهت منافع مردم و نه منافع خود قرار دهد وجود ندارد؛ از همین رو است که تمام سفاکی ها توسط نظام های مبتنی بر دموکراسی غربی انجام شده است.

 

تبیین برتری نظام ولایی بر دموکراسی غربی

آیت الله علم الهدی در ادامه به تبیین برتری های نظام ولایی بر نظام دموکراسی غربی پرداخت و با اشاره به این که ضمانت اجرایی در چنین نظامی، عصمت حاکم است، گفت: در نظام ولایی اصل بر حکومت معصوم(ع) است اما همانطور که یک رییس جمهور یا وزیر در زمان عدم دسترسی اش به مردم، برای خود یک معاون ارتباط مردمی انتخاب می کند تا کار مردم انجام شود، امام زمان(عج) هم در روایتی ولی فقیه را به عنوان حجت خود معرفی کرده اند که باید شرایط خاصی داشته باشد.

وی با تأکید بر این که «نمی توان گفت ولایت فقیه، ولایت معصوم است»، یادآور شد: دو ولایت داریم، یکی ولایت عامه و دیگری ولایت حسبه و این که امام(ره) در یکی از فرمایشات شان فرمودند «ولایت مطلقه فقیه» و در جای دیگری آن را ولایت رسول الله دانستند، تعبیر ایشان همان ولایت عامه بوده است.

222/202/ش

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳