vasael.ir

کد خبر: ۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹ - 26 January 2016
نماینده طلاب استان قزوین:

امام خمینی پایه‌گذار فقه حکومتی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ نماینده طلاب استان قزوین با بیان این که حضرت امام خمینی(ره) پایه‌گذار فقه حکومتی است، گفت: شیوه حکومت‌داری حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب بهترین مبنا در فقه حکومتی است.

 

حجت الاسلام مسلم درگاهی، نماینده طلاب و فضلای استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وسائل، به مبانی فقه حکومتی اشاره کرد و گفت: مباحث فقه حکومتی در میان فقهای قدیم وجود داشته است، اما این مبانی به تشکیل حکومت نرسیده بود، لذا از سوی علمای شیعه گسترش پیدا نکرد.

 

حضرت امام خمینی (ره) پایه‌گذار فقه حکومتی است

وی با بیان این که حضرت امام خمینی (ره) پایه‌گذار فقه حکومتی است، بیان کرد: شیوه فقه حکومتی در سال 44 از سوی امام راحل مطرح شد و ایشان با تألیف کتاب تحریر الوسیله مبانی  فقهی اداره نظام را تدوین کرد.

 

نماینده طلاب و فضلای استان قزوین گفت: بعد از انقلاب شیوه فقه حکومتی از سوی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب پیگیری و گسترش یافت.

 

علمای شیعی به قصد اصلاح گری با حکومت صفوی همکاری می‌کردند

این مبلغ رزمنده دوران دفاع مقدس در ادامه سخنانش به تعامل و همکاری فقهای شیعی در عصر صفوی اشاره کرد و گفت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی در ابتدای شکل‌گیری عصر صفوی به عنوان مشاور مذهبی با این حکومت همکاری می‌کرد.

 

 وی با بیان این که علمای شیعی به قصد اصلاح گری با حکومت صفوی همکاری می‌کردند، گفت: علمای شیعی قصد داشتند که حکومت با فقه علوی و فرهنگ شیعی اداره شود، اما در ادامه رویکرد پادشاهان از فرهنگ شیعی جدا شد و این مسأله سبب شد که فقها و علما با این دستگاه همکاری کمتری داشته باشند.

 

نماینده طلاب و فضلای استان قزوین گفت: قانون اساسی که در زمان صفوی تدوین شد به مسائل فقه اسلامی و حکومتی توجه نشد و همچنان پادشاهی به عنوان یک اصل حکومت داری پابرجا ماند.

 

وی در ادامه سخنانش به مبانی فقه حکومتی در آیات و روایات پرداخت و گفت: زمانی که حضرت داوود حکومت جامعه را به دست گرفت، خداوند به آن پیامبر فرمود که میان مردم با عدل رفتار کند، همچنین حضرت یوسف زمانی که قدرت اقتصادی مصر را بر عهده گرفت، دستورات حکومتی از سوی خدا به ایشان ابلاغ شد.

 

نماینده طلاب و فضلای استان قزوین گفت: آیات قران درباره تشکیل و اداره حکومت، خطاب‌های بسیاری به پیامبر اکرم(ص) همانند رفتار با عدل و احسان با مردم دارد، که این آیات اشاره به مبانی حکومت‌داری دارد.

 

حجت الاسلام درگاهی بیان کرد: همچنین شیوه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در تشکیل و اداره حکومت می‌تواند مبنای مناسبی برای فقه حکومتی باشد.

شیوه حکومت‌داری حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بهترین مبنا در فقه حکومتی است

وی با بیان این که شیوه حکومت‌داری حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بهترین مبنا در فقه حکومتی است، گفت: مناسب است شیوه‌های حکومتی آنان به صورت تئوری و کاربردی جمع‌آوری و تدوین شود و در اختیار علاقه‌مندان به مباحث فقه حکومتی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام درگاهی ابراز کرد: نظریه آیت الله مصباح یزدی در تبیین اصل ولایت فقیه و درس‌های خارج برخی از مراجع تقلید همچون آیت الله العظمی مکارم و آیت الله احمد عابدی، برای به دست آوردن مبانی فقه حکومتی مناسب است.301/125/ق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷