vasael.ir

کد خبر: ۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ - 25 January 2016
درس خارج جهاد و دفاع استاد مهدی طائب/ جلسه 5

در موضوع جهاد، دفاع اصل و جهاد ابتدایی فرع است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام و المسلمین مهدی طائب در جلسه پنجم از درس خارج فقه جهاد و دفاع گفت: اگر جهاد دفاعی، جهاد باشد، هر دلیلی که در قرآن، دال بر وجوب ‌الجهاد باشد، دلیل مکفی است و لازم نیست به تنقیح مناط و اینکه دفاع را ملحق به جهاد کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استاد مهدی طائب؛ متن جلسه پنجم درس خارج فقه جهاد و دفاع استاد مهدی طائب که 12 دی 1394 برگزار شد، تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.


در مسئله اول تحریر از مسائل دفاع هستیم. گفتیم که حضرت امام(ره) در تحریر بحث دفاع را مطرح کردند. در فصل فی الدفاع فرمودند که دفاع دو قسم است؛ یک، دفاع از هسته مرکزی و حوزه اسلام و دوم دفاع از شخص و مانند آن.

در مسئله یک می‌فرمایند: «لو غشی بلاد المسلمین أو ثغورها عدو یخشى منه على بیضة الاسلام و مجتمعهم، یجب علیهم الدفاع عنها بأیة وسیلة ممکنة من بذل الأموال و النفوس.» هنگامی که دشمن هجوم بیاورد به یک قسمتی از کشور اسلامی و شما ‌بترسید که این هجوم، باعث نابودی منطقه می‌شود، در چنین شرایطی، دفاع واجب است و با هر وسیله‌ای که ممکن است، از جمله با مال و جان باید به دفاع پرداخت. بنابراین اگر نقطه‌ای از بلاد مسلمان‌ها مورد هجوم قرار بگیرد، دفاع با جان و مال واجب است.

 

الحاق بحث دفاع به جهاد

ما در مباحث جلسات قبل عرض کردیم که دفاع قسمی از جهاد است. امری غیر از جهاد نیست که ملحق به باب جهاد شده باشد. بلکه ادعای ما این است که در جهاد، اصل دفاع است. جهاد ابتدایی فرع است.می‌خواهم ادعا کنم که در زمان رسول الله(ص) برای جهاد ابتدایی آن گونه که در فقه تعریف شده است، یا مصداقی نمی‌یابید و یا به عدد دو یا سه نمی‌رسد.

 

در زمان امیرالمومنین(ع) که قطعا جهاد ابتدایی با تعریف فقها، هیچ مصداقی ندارد و در غیر زمان این دو بزرگوار، بسط یدی نیست تا اینکه جهاد ابتدایی وجود داشته باشد. یعنی زمانی که پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفت، اساسا حکومت دست معصوم قرار نگرفت و فعل غیر معصوم هم برای ما حجت نیست. می‌خواهیم بگوییم که اصل جهاد، جهاد ابتدایی است یا جهاد دفاعی. ادعا شده که جهاد دفاعی، جهاد اصلی است. اگر جهاد دفاعی، جهاد باشد، هر دلیلی که در قرآن، دال بر وجوب ‌الجهاد باشد، دلیل مکفی است و لازم نیست به تنقیح مناط، دفاع را ملحق به جهاد کنید.

پس اینجا دو نکته وجود دارد؛ یک، اینکه ما اثبات کنیم دفاع، جهاد است و بلکه دفاع، مصداق اصلی جهاد است. اما دلیل بر اثبات این مسئله؛ ما تا فتح مکه، یک جهاد ابتدایی از پیامبر(ص) نداریم. با اینکه اکثر نبردهای پیامبر(ص) که همه آنها هم جهاد بود، متعلق به زمان قبل از فتح مکه است، اساسا پیامبر برای دعوت اسلام نرفته بودند.بزرگترین جهادهای نقل شده در تاریخ جهاد البدر، جهاد الاحد، جهاد الاحزاب و جهاد الخیبر است. در جنگ بدر که هدف گرفتن آن کاروان تجاری و اصلا بحث مصادره آن کاروان تجاری بود./201/922/ض

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰