vasael.ir

کد خبر: ۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷ - 24 January 2016
حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی:

پژوهش دینی و فرهنگ تسهیل کننده مشکلات اقتصادی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که پژوهش دینی و فرهنگ مرهمی بر مشکلات اقتصادی است، گفت: با فرهنگ استوار بسیاری از موفقیت های اقتصادی را می توان به دست آورد اما اگر چنانچه فرهنگ وجود نداشته باشد و اقتصاد پویا باشد باز هم مشکلات فراوانی وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل به نقل از پایگاه خبرگزاری رسا ؛ حجت الاسلام حسن رمضانی کوشک استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار رسا در زمینه کمیت و کیفیت آثار پژوهش دینی بیان داشت: با توجه به تغییراتی که در فضای تعلیم و تعلم حوزه علمیه و دانشگاه ایجاد شده است متأسفانه وضعیت پژوهش مطلوب نیست و افراد نیز به سمت آسان سازی و تسهیلات حرکت می کنند نه به سمت پژوهش واقعی که همراه با مشکلات فراوانی است.

 

وی ادامه داد: پژوهش دینی در حکم تولید در صنعت و اقتصاد است؛ همان گونه که تولید در فضای اقتصادی به زحمت، رنج و تحمل مشکلات نیازمند است پژوهش گر نیز باید با رنج و سختی آشنا باشد اما پژوهشگران بنا را بر تسهیل گذاشته اند که در این صورت قطعا تولید پژوهش دینی به اندازه کافی نخواهد بود بلکه به دنبال مرمت و نرم افزاری کردن آثار خواهند رفت.

 

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که پژوهش به نبوغ خاص و ذوق نیازمند است گفت: افراد عادی نمی توانند پژوهش را به گونه مطلوب انجام دهند؛ تعداد نظریه پردازان و افرادی که بتوانند امر جدیدی در فضای علم و معرفت مطرح کنند یا این که اصلی را به اصول اضافه کنند بسیار کم است.

 

وی افزود: به گفته علامه حسن زاده آملی «پژوهش شخصی را می طلبد که علم در دست او غلطک بخورد» متأسفانه با وجود این که تعداد این گونه افراد کم است این تعداد هم آن گونه که باید باشند عمل نمی کنند.

 

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی خطاب به طلاب جوان بیان داشت: طلاب اگر بخواهند پژوهشگر شوند باید از تقلید دوری گزینند؛ علما در گذشته نتوانسته اند به همه مسائل رسیدگی کنند و موارد فراوانی یافت خواهد شد که از قلم آنها پنهان مانده است و اگر قرار بر تقلید است از همت و فداکاری آنها در مسیر علم و معرفت تقلید کنند.

 

وی ادامه داد: نظریه علما به این معنی نیست که نمی شود از آنها تجاوز کرد بلکه در مرتبه نخست باید نظریه آنها را به درستی درک و در مرحله بعد آن نظریه را کامل کرد؛ پیامبر اکرم(ص) با وجود مقام بلند مرتبه ای که دارند بازهم از خداوند علم را طلب می کنند و می گویند «رب زدنی علما».

 

حجت الاسلام رمضانی در زمینه وظایف دولت در عرصه پژوهش دینی بیان داشت: دولت به عنوان تسهیل کننده امور و فراهم کننده لوازم کار موظف است در مرحله نخست پژوهشگران را شناسایی و در مرحله بعد نیز در رفع نیازهای آنها در حد توان خود تلاش کند.

 

وی افزود: منظور از نیاز، نیاز مادی صرف نیست بلکه نیازهای معنوی و مشورتی را نیز شامل می شود زیرا دولت متولی امور است و شئون مملکت در دست دولت قرار دارد و شأن پژوهش که فرهنگی است مهمترین شأن است.

 

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که با وجود یک فرهنگ استوار بسیاری از مشکلات را می توان تحمل کرد، گفت: با فرهنگ استوار بسیاری از موفقیت های اقتصادی را می توان به دست آورد اما اگر چنانچه فرهنگ وجود نداشته باشد و اقتصاد پویا باشد باز هم مشکلات فراوانی وجود خواهد داشت زیرا انسان با فرهنگ و علم و معرفت زنده است و اگر پژوهش دینی که زمینه ساز علم و معرفت است صحیح اجرا شود فتوحات دیگری مانند اقتصاد را به دنبال خواهد داشت./922

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۶:۰۴
طلوع افتاب
۰۶:۰۳:۵۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۲:۰۲
اذان مغرب
۲۰:۲۰:۴۱