vasael.ir

کد خبر: ۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ - 22 January 2016
آیت الله مصباح یزدی در گردهمایی سالانه گفتمان انقلاب اسلامی:

در اسلام نهاد فرهنگ مهمترین کلان نظام و نهادجامعه به شمار می رود

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- علامه مصباح یزدی در گردهمایی سالانه گفتمان انقلاب اسلامی بیان کرد: در اسلام مهمترین آموزه توحید است( قولوا لا اله الا الله تفلحوا) که این از مقوله فرهنگ است و همچنین دیگر اعتقادات و ارزشها همگی از مقوله فرهنگ به شمار می آیند؛ و در بعد رفتاری نیز عدل و قسط ( اعدلوا هو اقرب للتقوی) و امثال آن، همگی از مقولات فرهنگی اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گردهمایی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب استان کرمان که صبح جمعه 2 بهمن در قم برگزار شد؛ ضمن تشریح دیدگاههای مختلف در تحلیل نهادها و کلان نظامهای جامعه، افزود: از دیدگاه اسلام نهاد فرهنگ از همه ی ابعاد دیگر یک جامعه مثل اقتصاد وسیاست مهمتر است.

 

علامه مصباح در ابتدای سخن باتوجه به تاریخ تحول دیدگاههای جامعه شناسی در غرب، بیان کرد: مکتب ارگانسیسم جامعه را همچون پیکری می داند که هر عضوی از این پیکر وظیفه ای داشته  و جامعه دارای جهازهای مختلفی است که ضمن تعامل، هر بخشی با دیگر بخشها انسجام خود را می یابد که شواهدی از اسلام بر تأیید این مثال وجود دارد.

 

آیت الله مصباح یزدی افزود: در تئوری مارکسیسم همه چیز با اقتصاد معناشده و حتی حقوق و اخلاق نیز زیر مجموعه ی اقتصاد به حساب می آیند و در جوامع غربی، مسائل سیاسی هم حول اقتصاد و پول می‌چرخد و سیاست نیز برخاسته از اقتصاد است. لذا آنها معتقداند در فرض رسیدن به جامعه آرمانی و رفاه اقتصادی، جامعه نیازی به حقوق و اخلاق ندارد که پشتوانه ی این دیدگاه مالتریالیسم است یعنی هرچه هست همین ماده و جهان مادی است و واقعیتی فرا مادی وجود ندارد.

 

علامه مصباح در ادامه ضمن بررسی دیدگاه اسلام، بیان کرد: در اسلام مهمترین آموزه توحید است( قولوا لا اله الا الله تفلحوا) که این از مقوله فرهنگ است و همچنین دیگر اعتقادات و ارزشها همگی از مقوله فرهنگ به شمار می آیند؛ اما در بعد رفتاری نیز عدل و قسط و امثال آن که در اسلام اهمیت وافری دارد( اعدلوا هو اقرب للتقوی)، از مقولات فرهنگی است.

بنابراین با بررسی آموزه های دین اسلام مهمترین نهاد و سیستم در یک جامعه نهاد فرهنگ به حساب می آید و مراد ما ازمسائل فرهنگ، همان ارزش ها و باورها است و معنایی که در عرف از فرهنگ به ذهن می آید که به آداب و رسم خاص مثل: نوع برپایی مجالس عروسی و ...؛ معنایی انحرافی است و بواسطه ترجمه اجزای فرهنگ از زبانهای دیگر است.

 

علامه مصباح افزود: آنچه انسان را از سایر جنبنده‌ها متمایز می‌کند، عقل و دین است که نهاد فرهنگ متولی آنست و امروز در جامعه هر نهادی بخواهد تاثیرگذار باشد به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و سایر نهادها به آن احتیاج دارند و به همین جهت مقام معظم رهبری بر مسئله نفوذ فرهنگی بسیار تاکید دارند و ضعف فرهنگی را موجب نفوذ میدانند زیرا این بعد سعادت ابدی فرد را خدشه دار می کند.

این استاد برجسته اظهار کرد: اصل اسلام، فرهنگ و باورها و ارزش‌های آنست و خدمتی که اسلام ارائه می‌دهد ترویج این ارزش‌هاست؛ حال اگر دشمن بخواهد در جامعه‌ای نفوذ کند با شگردی وارد می‌شود که کمترین هزینه و بیشترین بازخورد را داشته باشد و امرو زهر جامعه ای برای رشد سیاسی و اقتصادی نیازمند کارفرهنگی است؛ بنابراین آموزش و پرورش کار فرهنگی لازم دارد و حتی ارائه کالا و تکنولوژی بدو کار بر فرهنگ معنا ندارد.

در پایان علامه مصباح بیان کرد: اصلاح فرهنگ است که سعادت ابدی انسان را به همراه دارد و اکثر آموزه های دین نیز از مقوله ی فرهنگ می باشد./922/502/ض

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷