vasael.ir

کد خبر: ۱۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲ - 10 June 2020
مراجع تقلید پاسخ می دهند؛

حکم شرعی مسائل مالی و شهریه مدارس غیردولتی در ایام شیوع کرونا

وسائل ـ در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس،‌ در مورد مسائل مالی میان مدیران مدارس غیرانتفاعی،‌ معلمان و کارکنان و اولیاء دانش آموزان، ابهاماتی پیش آمده است که سه تن از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی در این زمینه، به وجه شرعی این مساله پرداختند.

به گزارش وسائل، در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدنحکم شرعی مسائل مالی میان مدارس غیرانتفاعی، کادر مدارس و اولیاء دانش آموزان، در دوران کرونا مدارس،‌ در مورد مسائل مالی میان مدیران مدارس غیرانتفاعی،‌ معلمان و کارکنان و اولیاء دانش آموزان، ابهاماتی پیش آمده است. به همین جهت آيت الله العظمی سيستانی، آيت الله العظمی مکارم شيرازی و آيت الله العظمی صافی گلپايگانی در پاسخ به استفتائی در این زمینه، به وجه شرعی این مساله پرداختند که عينا در ادامه خبر می آید.

 

متن استفتاء

بسم الله الرحمن الرحيم

1- آيا در ايّام کرونا که آموزش غير حضوری است، قرارداد بين مدرسه و اوليای دانش‌آموزان فسخ می گردد يا همچنان باقی است؟

2- در صورت فسخ شدن قرارداد در ايام کرونا و عدم وجود قرارداد جديد، آيا مدرسه و معلمين مستحق دريافت اجرت المثل خدماتشان هستند؟

3- آيا مسئولين مدرسه ملزم هستند بخشی از شهريه دانش‌آموزان را در ايام آموزش غير حضوری (با توجه به اينکه برخی هزينه‌های مدرسه را از قبيل: اجاره مکان آموزش در هر صورت متحمل شده‌اند وبرای برخی ديگر مانند تغذيه و سرويس هزينه نکرده‌اند) به اوليا برگردانند؟

4- با توجه به اينکه قرارداد بين مدرسه و معلمين انصراف به آموزش حضوری دارد و حقوق آنها متناسب با آموزش حضوری پرداخت می‌شود، حقوق ايام آموزش غير حضوری چگونه بايد محاسبه شود؟ (ممکن است در مواردی آموزش غير حضوری نسبت به آموزش حضوری سختی بيشتری داشته باشد.)

5- با توجه به اينکه اجاره چند ماهه مکان آموزشی برخي مدارس در ايام کرونا از سوی صاحب ملک (دولتی يا شخصی) بخشيده شده است، آيا لازم است مسئول مدرسه بخشی از شهريه دانش‌آموزان را که بابت اجاره بهای مکان آموزشی بوده به اوليا برگرداند؟

6- با توجه به اينکه برخی از معلمين و کادر مدرسه که با مدرسه قرارداد يکساله بسته‌اند، در ايّام کرونا هيچ فعاليت آموزشی و خدماتی نداشتند، آيا مستحق حقوق ماهانه خود هستند؟

7- آيا دولت شرعاً می‌تواند مسئولين مدرسه را ملزم به پرداخت کامل حقوق معلمين نمايد در حالی که آموزش آنها غير حضوری بوده و برخی از آنان نيز در اين ايام فعاليت آموزشی نداشته‌اند؟

8- آيا دولت شرعاً می‌تواند مسئولين مدرسه را ملزم به بازگرداندن بخشی از شهريه دانش‌آموزان به آنها نمايد يا اينکه اوليا را ملزم به پرداخت شهريه کامل نمايد؟

 

پاسخ آيت الله العظمی سيستانی

بسمه تعالی شأنه

پاسخ پرسش1و3: وقتی که عذر عام پيش آيد، عقد قرارداد باطل می‌شود. پس نسبت به ماه‌های قبل از کرونا مستحق اجرةالمثل هستند و نسبت به بقيه معامله، استحقاق اجرتی ندارند؛ مگر اينکه قرارداد جديدی منعقد شود.

پاسخ پرسش2: کارمندان و مدرسه مستحق اجرةالمثل نيستند مگر نسبت به ماه‌های سابق بر کرونا

پاسخ پرسش4: بايد قرارداد جديد بسته شود و طبق آن عمل شود.

پاسخ پرسش5: لازم نيست ولکن تا ماداميکه بخاطر کرونا معلمين تدريس ندارند، مستحق اجرت نيستند.

پاسخ پرسش6: با توجه به عذرعام، عقد اجاره، باطل است و مستحق اجرت نيستند.

پاسخ پرسش7: حق ندارد مگر برای آموزش غيرحضوری، قرارداد جديد منعقد شود.

پاسخ پرسش8: با توجه به عذر عام، قرارداد باطل است و فقط نسبت به غير ايام کرونا مستحق اجرت المثل هستند.

جهت مشاهده و دریافت استفتاء اینجا کلیک کنید.

 

پاسخ آيت الله العظمی مکارم شيرازی

بسمه تعالی

با سلام

آنها که آماده خدمت بوده‌اند و از وجود آنها استفاده نشده، بايد حقوقشان داده شود و اگر شاگردان نتوانند استفاده کنند، پرداخت شهريه از سوی اولياء لازم نيست و خسارت‌ها را لازم است دولت جبران کند.

هميشه موفق باشيد

جهت مشاهده و دریافت استفتاء اینجا کلیک کنید.

 

پاسخ آيت الله العظمی صافی گلپايگانی

بسم الله الرحمن الرحيم

عليکم السلام و رحمةالله

بطورکلی اگر آموزش و پرورش اجازه باز شدن مدرسه را به مدير نمی دهد اولياء موظف به پرداخت شهريه بالنسبه به مدت تعطيل نيستند و اما اگر اولياء فرزندان خود را به جهت ترس از بيماری نمی‌فرستند بايد هزينه را پرداخت کنند و در هر صورت بخشودگی اجاره بها به اولياء برنمی‌گردد اما هزينه اردوی انجام نشده را بايد مسترد دارند و چنانچه اولياء از آموزش غيرحضوری استفاده کرده‌اند اجرت المثل آن را ضامنند. کارمندان و معلمانی که قرارداد يکساله يا نه ماهه با مدرسه داشته‌اند و حاضر به حضور در محل کار بوده‌اند ولی مدرسه از آنها کمک نخواسته، طلبکار حقوق می‌باشند و احتياط آن است که اولياء دانش آموزان و مديران مدرسه در اين امور مصالحه نمايند والله العالم.

موفق باشيد

جهت مشاهده و دریافت استفتاء اینجا کلیک کنید./910/م

 

منبع: پژوهشکده باقرالعلوم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۲:۱۴
طلوع افتاب
۰۶:۱۵:۳۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۹:۴۹