vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ - 30 May 2020
یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

معیار آمریکا در حقوق بین‌الملل قانون جنگل است

وسائل ـ حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل بین‎الملل اظهار داشت: بر اساس حقوق بین‌الملل، ایران به‌حق خریدوفروش تسلیحاتی خود خواهد رسید، اما بر اساس لابی‌های جهانی احتمال اینکه تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو نشود، خواهد بود. این مساله تنها به این نکته بستگی دارد که تا چه اندازه امریکا بتواند قانون جنگل را پیش ببرد.
به گزارش وسائل، با نزدیک شدن به پنجمین معیار آمریکا در حقوق بین‌الملل قانون جنگل استسالگرد برجام، آمریکا درصدد اجرای سناریوی تداوم تحریم تسلیحاتی ایران پس از لغو خودکار آن در ۲۶ مهرماه سال‌جاری است. وزیر خارجه آمریکا در خصوص تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با ارجاع به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که این کشور به‌عنوان یک «شرکت‌کننده» در توافق برجام و پیشنهاددهنده قطعنامه ۲۲۳۱ خواهان آن است که رفع تحریم تسلیحاتی ایران عملی نشود و این تحریم‌ها حتی پس از پایان دوره مذکور در برجام، ادامه یابد. در خصوص ابعاد حقوقی رفتار گزینشی آمریکا با قطعنامه ۲۲۳۱ و تهدید‌های تسلیحاتی آن با حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل بین‎الملل گفتگویی انجام داده است که متن آن را در ادامه می خوانید.

حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل بین‎الملل در خصوص سابقه رفتار گزینشی کشور‌ها با قطعنامه‌های شورای امنیت، عنوان کرد: تابه‌حال کشوری به‌مانند آمریکا نبوده است که با قطعنامه سازمان ملل تا این اندازه گزینشی برخورد کند. آمریکا تمایل دارد نقش نهاد‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل و شورای امنیت را کم‌رنگ کند تا هژمونی خود را افزایش دهد. به همین منظور در صورتی از قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل پیروی می‌کند که در راستای تامین منافع خود باشد و در غیر این صورت از قطعنامه‌های بین‌المللی تمکین نخواهد کرد.
 

استاندارد دوگانه آمریکا در برخورد با شورای امنیت

غلامزاده افزود: امریکا نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل استاندارد دوگانه و برخورد یک‌سویه دارد. آمریکا در حال حاضر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای نقض آن استفاده می‌کند این در حالی است که در این قطعنامه تاکید شده است که ایران در پنجمین سالگرد برجام می‌تواند از محدودیت‌ها بیرون آمده و خریدوفروش سلاح داشته باشد و نقض این امر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص چرایی تعجیل آمریکا درتهدید‌های تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: در حال حاضر ۵ ماه تا رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران باقی‌مانده است، اما آمریکا از هم‌اکنون اقدام به برخی تهدیدات در راستای منع تحریم تسلیحاتی کرده است. چرایی این مساله را در ساختار سازمان ملل باید جست.
وی افزود: سیاست بین‌الملل بیشتر از اینکه منطقی باشد تابع بده بستان‌ها و لابی‌های پشت پرده است. سازمان ملل نیز از این قاعده مستثنی نیست در مورد مسائلی که در این سازمان مطرح می‌شود به نفع کشور‌های بزرگ بده و بستان‌هایی صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: عجله آمریکا هم برای این است که همزمان با رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر، کشور روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را خواهد داشت. طبیعتاً روسیه که اکنون مخالفت کرده در آن زمان هم مخالفت خواهد کرد و اجازه طرح این مساله در صحن شورای امنیت را نخواهد داد؛ بنابراین آمریکا درصدد این است تا زمانی که ریاست دوره‌ای در دست کشور‌های همسو با مواضع آمریکا است مساله ترحیم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل مطرح شود.
 

تحریم‌های غیرقانونی

وی بابیان اینکه ساختار غیرمنطقی جهان بیشتر از اینکه تابع قانون منطق و عقل باشد، تابع قانون جنگل است، گفت: این عملکرد آمریکا که از برجام خارج‌شده، اما به دلیل اینکه این توافقنامه برخلاف منافع این کشور است به استناد آن درصدد ترحیم تسلیحاتی ایران است نه‌تن‌ها غیرمنطقی است بلکه غیرقانونی نیز هست. به‌طور کل تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی و منطقی است، اما هیچ کشوری هم با آن مقابله نمی‌کند.

غلامزاده با اشاره به این نکته که طرح لغو منع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت غیرمنطقی و غیر قانونی است، اظهار کرد:، اما طرح لغو منع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، در جهان دیوانه‌ای که آمریکای افسارگسیخته رییس‌جمهور و دولتش اصرار دارند با رفتار‌های زورگویانه ساختار‌های بین‌المللی را بهم بریزند و علنی‌تر از قبل به سمت هژمونی امریکا پیش بروند، دور از انتظار نیست.

وی افزود: بر اساس حقوق بین‌الملل، ایران به‌حق خریدوفروش تسلیحاتی خود خواهد رسید، اما بر اساس لابی‌های جهانی احتمال اینکه تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو نشود، خواهد بود. این مساله تنها به این نکته بستگی دارد که تا چه اندازه امریکا بتواند قانون جنگل را پیش ببرد.

وی بابیان اینکه آمریکا دو سال قبل از برجام خارج شد و برخلاف قطعنامه شورای امنیت و رای دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری ایران را تحریم کرد، اما این تحریم‌های غیرقانونی به مرحله اجرا درآمد، گفت: امریکا با استفاده از تسلط خود بر دلار که سلطه اقتصادی برای این کشور ایجاد کرده در جهان زورگویی می‌کند. این در حالی است که کشور‌ها در قبال این زورگویی سکوت کرده‌اند.

وی افزود: مشکل دنیای امروز بیشتر از اینکه زورگویی آمریکا باشد زورپذیری کشور‌هایی امثال اروپایی‌ها است. این کشور‌ها اقدامات تحمیلی را می‌پذیرند و همین امر احتمال تحریم‌های ایران را افزایش خواهد. در این صورت ضمانت اجرای شورای امنیت و سازمان ملل نیز برای خروج آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ عملی نخواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص راهکار مقابله با تحریم‌ها و اعمال زورگویانه آمریکا، عنوان کرد: در مقابل باید هزینه این زورگویی بالا رود. دستگاه دیپلماسی ایران در این خصوص باید افشاگری کند و در سرفصل‌های خبری خود این مقوله را قرار دهد.

باید مطرح شود که بازگشت امریکا به برجام غیرقانونی است و اعمال و استفاده‌اش از قطعنامه ۲۲۳۱ نیز غیرقانونی، غیرعقلانی و غیرموجه است. در این صورت آمریکایی‌ها نخواهند نتوانست حرف غیرمنطقی و حرف زور خود را به‌عنوان منطق به افکار عمومی قالب کنند.

وی در خصوص پیگیری حقوقی ایران در مجامع بین‌المللی، اظهار کرد: ازلحاظ سیاسی و از بعد عملی جوامع بین‌الملل از قانون جنگل پیروی می‌کنند، اما از بعد حقوق بین‌الملل و ازلحاظ نظری، ایران می‌تواند در خصوص تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران در جوامع بین‌المللی شکایت کند. اما این نکته حایز اهمیت است که ایران ازنظر نظری می‌تواند اقدام کند. وی بابیان اینکه تبعیت جوامع بین‌المللی از لابی‌های پشت پرده بیش‌ازپیش پایه‌های این سازمان‌ها را سست خواهد کرد، افزود: شورای امنیت باید به این مساله بیندیشد که رفتار‌های گزینشی آمریکا و تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیشتر از قبل خاصیت تمام‌کنندگی شورای امنیت و سازمان ملل را زیر سوال خواهد برد و از اعتبار این مجامع خواهد کاست./908/م
 
منبع: روزنامه حمایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵