vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ - 09 May 2020
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

جایگاه کارگر از دیدگاه روایات / نقش کارگران در جهش تولید

وسائل ـ کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم گفت: فرمول‌های اسلامی همگی بر اساس تعاون است. وقتی کارگر احساس می‌کند که نقش و سهمی در تولید کشور دارد انگیزه‎اش برای مشارکت در تولید بیشتر خواهد شد اما وقتی حداقل دستمزد و یک «ثَمَن بَخس» برای وی در نظر گرفته شود انگیزه کارگر برای تولید کاهش پیدا کند.

به گزارش وسائل، رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کار و کارگر جایگاه کارگر از دیدگاه روایات | نقش کارگران در جهش تولیددر ارتباط تصویری مستقیم و سه ساعته با هفت مجموعه تولیدی ضمن تأکید بر نقش و اهمیت جایگاه کارگر و وظایف متقابل کارگر و کارفرما در افزایش کمّی و کیفی تولید و ایجاد ثروت در یک اقتصاد سالم، به بیان نکاتی در خصوص علت نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید و الزامات تحقق این شعار و بخش‌هایی که باید بر آنها تمرکز ویژه شود پرداختند و وظایف مسئولان در این عرصه را بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک هفته کارگر به همه کارگران و زحمتکشان، شنیدن گزارش‌های امیدبخش از تولید را شیرین و جذاب خواندند و با تأکید بر انتشار عمومی این گزارشها گفتند: «رفع مشکلات جامعه کارگری یکی از مسائل مهم است که باید نسبت به آن اهتمام شود.»

برای بررسی بیشتر جایگاه و اهمیت کارگر در اقتصاد و در دین مبین اسلام، حجت‌الاسلام احمدرضا صفا، کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگویی گفت: اقتصاد متعارف را به دو بخش واقعی و اعتباری تقسیم می‌کنند؛ بخش واقعی هم به بازار کالا و خدمات و بازار عرضه نیروی کار تقسیم می‌شود. در بخش تولید نیز دو رکن اساسی یعنی مواد اولیه و سرمایه و رکن دیگر، نیروی کار وجود دارد که بخش مهمی از تولید است.

 

نقش کارگران در جهش تولید

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به نقش کارگران در جهش تولید، ادامه داد: در سال‌های اخیر به میزان زیادی بر رونق و جهش تولید تأکید شده است اما اگر قرار است جهش تولید در کشور اتفاق بیفتد، این عمل به نیروی کار مربوط است. البته نیروی کار هرچقدر تکنیکی و حرفه‌ای‌تر باشد به بالا رفتن تولید و کیفیت کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام صفا یادآور شد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در سال جاری، جهش تولید را مورد توجه قرار داده‌اند و با توجه به الزامات کشور همانند اهمیت توجه به تولید داخل و بهبود کیفیت کالای ایرانی، انگیزه دادن به کارگران در این جهت که به تولید کمک کنند بسیار مهم به نظر می‌رسد. اگر به احادیثی هم که درباره کارگر و جایگاه و کرامت آن در اسلام وجود دارد توجه کنیم متوجه خواهیم شد که کارگر چه جایگاه عظیمی در اسلام دارد. لذا باید توجه داشته باشیم که به این بخش از اقتصاد یعنی بازار نیروی اهمیت بیشتری دهیم.

عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: متأسفانه در اقتصادهای متعارف توجه چندانی به نیروی کار نمی‌شود، چراکه حداقل دستمزد را برای نیروی کار در نظر می‌گیرند و حق چانه‌زنی برای کارگر وجود ندارد. تمام اقتصادها با تولید روبه‌رو هستند که دو فاکتور آن سرمایه و نیروی کار است و نتیجه آن هم کالای تولیدی است که سودی را در پی دارد. سؤال اساسی که باعث شکل‌گیری اقتصادهای نوین در دنیا شد این بود که این سود برای چه کسی است؟

 

تفاوت نگاه اسلامی و غیراسلامی به مقوله کار

وی افزود: در اقتصاد سرمایه‌داری، گفته شده است که این سود متعلق به صاحب سرمایه است. اقتصاد کمونیستی نیز معتقد است این سود به خاطر استثمار کارگر است و به همین دلیل باید به نیروی کار برسد. لذا یک سازوکار عمومی ایجاد می‌کنیم که همه تولیدات باید برای همه مردم باشد اما در اقتصاد اسلامی بر اساس الگوی شهید صدر و سایر بزرگواران، همه سود متعلق به کار است که نشان دهنده ارزش کار در اسلام و اقتصاد اسلامی است.

مدرس دانشگاه خوارزمی بیان کرد: اگر کارگر به حق خود نرسد انگیزه‌ای برای کار ندارد و از سوی دیگر ممکن است تولیدات وی کیفیت لازم را نداشته باشد. همچنین اگر قرار باشد صاحبان سرمایه به کارگران ظلم کنند شاهد نتایج معکوسی خواهیم بود. بنابراین نباید کارگر زیر پای سرمایه‌دار به خاطر رسیدن به رؤیاهای پوشالی له شده و ارزش وی دیده نشود.

 

جایگاه کارگر در نظر امام و رهبری

عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه یادآور شد: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، تأکیدات فراوانی بر جایگاه کارگر در اسلام دارند اما متأسفانه اقتصاد کنونی ما بر اساس سرمایه‌داری لیبرال و حداقل دستمزد برای کارگران است و این وضعیت نمی‌تواند ایده‌آل‌ها و شرایط حداقلی را برای کارگر فراهم کند. در این شرایط نباید انتظار جهش تولید داشته باشیم.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر برای افزایش حقوق کارگران هم مشاهده کردیم که نمایندگان کارگران اساساً حاضر به امضا نشدند اما دولت از تولیدکنندگان حمایت کرد. لذا انتظار می‌رود با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب هستیم، مسئولان امر تلاش کنند تا به اهداف مورد نظر در این زمینه دست پیدا کنیم؛ وگرنه هرگز به اهداف خود در اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی دست پیدا نخواهیم کرد.

 

جایگاه کارگر در روایات

حجت‌الاسلام صفا با اشاره به اهمیت توجه به انگیزه کارگر، اظهار کرد: فرمول‌های اسلامی همگی بر اساس تعاون است. وقتی کارگر احساس می‌کند که نقش و سهمی در تولید کشور دارد انگیزه‎اش برای مشارکت در تولید بیشتر خواهد شد اما وقتی حداقل دستمزد و یک «ثَمَن بَخس» برای وی در نظر گرفته شود انگیزه کارگر برای تولید کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفت: از امام رضا(ع) نقل شده که فرمودند شخصی که برای کار از خانه خود خارج می‌شود تا خانواده خود را تأمین کند فعالیت وی ارزش جهاد در راه خدا را دارد. در برخی از روایات آمده که فعالیت کارگر، ثواب شهید را دارد. اگر می‌خواهیم اقتصاد قوی داشته باشیم باید از کارگر حمایت کنیم و به دنبال تأمین امنیت کارگران باشیم. اینها مواردی هستند که در گام دوم انقلاب نیازمند اصلاح آن هستیم و باید ارزش کار و کارگر به جایی برسد که اسلام از ما انتظار دارد./910/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۶:۲۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۴۸
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۱۷