vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ - 07 May 2020
معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌قضاییه:

حقوق بشر وارداتی نیست / دو ساز و کار در جامعه دینی برای رعایت حقوق مردم

وسائل ـ گفت: غربی‌ها طوری القا کردند که حقوق بشر یک بحث وارداتی است، در صورتی که مبنای حقوق بشر دینی است یعنی همه چیز و همه حقوق از خدا است.
به گزارش وسائل، علی باقری در برنامه تلویزیونی «مکث»،حقوق بشر وارداتی نیست / دو ساز و کار در جامعه دینی برای رعایت حقوق مردم در خصوص واکنش دستگاه قضا به تخریب منزل حضرت خدیجه (س) از سوی رژیم سعودی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان و جهان اسلام مانند ساختن برج العرب مشرف به کعبه، گفت: برج العرب، نماد جاهلیت عربی است. در دوره حضرت رسول‌اکرم (ص) که دوره جاهلیت اعراب بود آن‌ها بت‌هایی می‌ساختند که این بت‌ها همه ذیل کعبه قرار داشت و اکنون این برج، بت جاهلیت مدرن است که با وجود آن نمای آن خانه شریف که همه دنیا باید دور آن بگردند پوشانده شده و این عمق جاهلیت مدرن را نشان می‌دهد که در مقدس‌ترین مکان، چنین ساخت و سازی را برپا کردند.
 
وی افزود: سعودی‌ها از ابتدا این نگاه تخریبی را داشتند. این اماکن میراث اسلامی و میراث بشریت است، ولی سعودی‌ها در مکه و بقیع به بهانه‌های مختلف مرتکب جنایت شدند و این نشان دهنده فهم و درک آن‌ها از دین و پدیده‌های مختلف در عرصه حیات است. در کشور‌های دیگر هم مثل یمن همین‌طور رفتار می‌کنند و کودکان، زنان و مردان را به فجیع‌ترین شکل به شهادت می‌رسانند و هدفی هم جز توسعه‌طلبی و زیاده خواهی ندارند. دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: باید جهان اسلام و همه آزادی خواهان در عرصه مقابله حقوقی در قبال این‌ها اقامه دعوا کنند تا بدون هزینه نتوانند هر اقدامی را انجام دهند.
 

غربی‌ها طوری القا کردند که حقوق بشر یک بحث وارداتی است

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌قضاییه، گفت: غربی‌ها طوری القا کردند که حقوق بشر یک بحث وارداتی است، در صورتی که مبنای حقوق بشر دینی است یعنی همه چیز و همه حقوق از خدا است و از حق‌الله نشأت می‌گیرد و خداوند این حقوق را به انسان اعطا کرده است. حقوق مردم در دین اسلام آنقدر محترم است و جایگاه والایی دارد که اگر فردی با سلاح مردم را بترساند مرتکب محاربه با خدا شده است.
 

ساز و کار درون‌زا و برون‌زا در جامعه دینی برای رعایت حقوق مردم تعبیه شده

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: دو سازوکار در جامعه و حکومت دینی برای رعایت حقوق مردم تعبیه شده است؛ یک سازو کار «درون‌زا» و یک سازو کار «برون‌زا». سازوکار درون‌زا، مسئولیت‌پذیری، وجدان و یا به تعبیر دینی تقوای مسئولان است.
 
معاون امور بین الملل و حقوق‌بشر قوه‌قضاییه در ادامه در خصوص راهبرد‌های دستگاه قضا در دوره تحول، گفت: یکی از راهبرد‌های جدید قوه‌قضاییه این است که اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بیرون از کشور باید هزینه‌مند باشد. هزینه ایجاد کردن هم اینگونه است که پیگیری حقوقی و قضایی لازم انجام گیرد تا از تعدی بیشتر حقوق ملت ایران جلوگیری شود.
 

کشور‌های اروپایی نه غرامت پرداختند نه عذرخواهی کردند

وی افزود: در بحث سلاح‌های شیمیایی موضوع جدی است، چون تجهیزات سلاح شیمیایی فقط به صدام داده نشد، ولی آلمان و چند کشور اروپایی این کار را کردند. از این جهت این موضوع قابل پیگرد جدی است، چون این سلاح‌ها ممنوعه بوده و همه دنیا باید آن را از بین برده باشند که البته آمریکایی‌ها به این بهانه که بودجه انهدام آن را نداریم برای خود مهلت خریدند و هنوز این سلاح‌ها را منهدم نکردند. تا‌کنون هم کشور‌های اروپایی که سلاح شیمیایی در اختیار دیکتاتور عراق قرار دادند نه تنها غرامت نپرداخته‌اند حتی عذرخواهی هم نکردند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیگیری پرونده حضور آمریکا در جنگ تحمیلی توسط ایران، گفت: ما باید به طور جدی به فکر استیفای حقوق ملت ایران در عرصه مناسبات بین‌المللی باشیم و هر گونه تعلل ما باعث می‌شود که آن‌ها از دریچه دیگر سیاست‌های خود را پیگیری کرده و باز به حقوق ملت ایران تعدی کنند. حق هر ملتی است که باید برای دفاع از تمامیت ارضی خود این حق را داشته باشد، بنابراین نباید در مقابل چنین تعدیاتی کوچکترین نرمشی داشته باشیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: متاسفانه این مساله وجود دارد که جریان غربگرایی در داخل کشور با آن‌ها در این زمینه همنوایی دارد و فرش قرمز برای آن‌ها پهن می‌کند و تصور می‌کنند که اگر در عرصه‌ای کوتاه بیاییم آن‌ها می‌گذرند؛ در صورتی که تجربه تاریخی نشان داده که ما در مقابل حقوق خودمان به‌هیچ‌وجه نباید کوتاه بیاییم./908/241/ح
 
 
منبع: رونامه حمایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰