vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ - 05 May 2020

روح مدرنیته ربّ جدیدی برای انسان تراشیده است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام والمسلمین روح مدرنیته ربّ جدیدی برای انسان تراشیده استسیدید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

 

«ایاک نعبد» یعنی احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم

آیه ۵۵ سوره نور یک صحبتی درباره «ایاک نعبد» دارد. اینجا منظور از «ایاک نعبد» جنبه اجتماعی آن است که احدی و هیچ چیزی را در  برابر خدا قبول نکنیم. حال اگر کسی انسان محور باشد و انسان‌محوری را قبول کند، باید بگویم او خدا را پرستش نکرده بلکه انسان لذت‌گرا را پرستیده است.

 

امروز روح مدرنیته برای یک رب جدید تراشیده است

در صحنه اجتماعی اگر ما چنین کنیم یعنی اگر در جهت انسان لذت‌گرای مادی گام برداریم اینجا ما یک رب جدید تراشیده‌ایم. امروز روح مدرنیته یک رب جدید تراشیده است و برای حل و فصل مسائل فقط به انسان نگاه می‌کند و خدا را به پستو برده است. رب جدید او انسان است و هرچه بگوید می‌پذیرد. آن هم نه انسان عبد جانشین خدا بلکه انسان لذت‌گرای مادی.

 

آمیخته شدن منطق مدرنیته با فرهنگ دینی و بوجود آمدن تناقضات در زندگی

غرب جامعه را بر این اساس تنظیم کرده و این منطق را به دیگر جوامع از جمله جوامع اسلامی هم برده است و این منطق با فرهنگ دینی آمیخته شده و یک معجونی بوجود آورده که گاهی تناقضاتی آشکار در جامعه بوجود آمده که ما با آن زندگی می‌کنیم.

این شریک قائل شدن برای خدا است و اینکه در آیه ۱۵۱ سوره انعام می‌گوید: برای خدا شریک قائل نشوید و آن را حرام می‌داند، این امر امروز هم معنی می‌دهد و این شرک امروز هم وجود دارد.

صحنه اجتماعی امروز در فضای مدرنیته شکل گرفته است. شاید یک فرد مسلمان باشد و خدا را هم بپرستد و حتی این موضوعات را هم قبول نکند. اما بحث ما آن صحنه اجتماعی است که براساس مدرنیته، لیبرال دمکراسی، اندیشه مارکسیسم و... شکل گرفته که محوری غیر خدا در آن قرار گرفته است.

 

«ایاک نعبد» یعنی ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد

حال «ایاک نعبد» به ما یاد می‌دهد که با مدرنیته به لحاظ اجتماعی بجنگیم، یعنی باید کاری کنیم که ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد./908/229/ح

 

 

منبع: فارس

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۱۳:۱۱