vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸ - 04 May 2020

توکل و توسل امید به زندگی را افزایش می دهد / معنویت راهگشای عبور از شرایط بحرانی کرونا

وسائل ـ معنویت و توکل راهگشای عبور از شرایط بحرانی کرونا است و مسئولان و دست اندرکاران فعال در عرصه مذهبی و مسجدی می توانند با استفاده از فضای مجازی و برگزاری هیات های مجازی در تقویت معنویت و افزایش روحیه امید و نشاط معنوی در جامعه کمک کنند.

به گزارش وسائل، ماه مبارک رمضان امسال در فضایی توکل و توسل امید به زندگی را افزایش می دهد/ معنویت راهگشای عبور از شرایط بحرانی کرونامتفاوت از سال های گذشته و در شرایطی آغاز شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مساجد، تکایا، هیات های مذهبی و بقاع متبرکه تعطیل شده بودند و ممنوعیت برگزاری جلسات و اجتماعات برای مقابله با شیوع کرونا ویروس در دستور کار قرار داشت. با این وجود محدودیت های اعلام شده مانع از آن نشد که فعالیت های معنوی، برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان برگزار نشود.

برگزاری جلسات مذهبی و سخنرانی های مذهبی به صورت مجازی، برگزاری ادعیه ویژه ماه مبارک رمضان به کمک شبکه های اجتماعی و با استفاده از تکنولوژی و فناوری ارتباطات از جمله اقداماتی است که در ایام ماه مبارک رمضان در حال انجام است.

آموزش مجازی تدبر در قرآن کریم از طریق پیام رسان های داخلی، پخش روزانه تلاوت آیات قرآن از طریق شبکه های قرآنی، پخش سخنرانی های مذهبی به صورت زنده از طریق شبکه های اجتماعی، راه اندازی پویش های مختلف قرآنی، مذهبی و مسجدی از جمله راهکارهایی است که مردم و نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور در پیش گرفته اند تا در شرایط کرونا، هموطنان بتوانند از برنامه ها و مراسم مذهبی و قرآنی ماه مبارک رمضان بهره مند شوند.

اجرای طرح «هر خانه یک مسجد» طرح دیگری است که این روزها برای حفظ سلامت و مقابله با ویروس کرونا انجام می شود تا مردم در خانه بمانند و از طریق شبکه های مجازی مراسم و اعمال ویژه ماه مبارک رمضان را پیگیری کنند.

به فراخور آغاز ماه نزول قرآن، هموطنان مان سعی می کردند برای اقامه نماز جماعت و بهره مندی از مراسم معنوی و سخنرانی های مذهبی و ادعیه ها بیشتر در مساجد حضور یابند اما در شرایط کرونایی که درب مساجد بسته است، طرح های جایگزینی برای بهره مندی از مراسم معنوی ماه مبارک رمضان در حال اجرا است.

اجرای طرح هر خانه یک مسجد یکی از این طرح های ملی است تا مردم بتوانند از فضای عبادی و معنوی مساجد در خانه هایشان بهره ببرند و با این رویکرد، خانواده ها می توانند نماز جماعت را در منازل برپا کنند و فضای معنوی حاکم بر مساجد را به خانه هایشان ببرند.

تلاوت دسته جمعی قرآن در منزل، تقویت اخلاق حسنه، همدلی و ایمان، کمک به همنوع و یاری رساندن به نیازمندان نیز می تواند به تقویت معنویت در این روزها و شرایط که فاصله گذاری اجتماعی در حال اجراست، به خانواده ها کمک کند.

در این میان ایجاد روحیه نشاط، امید و سرزندگی در میان افراد جامعه، یکی از کارکردهای معنویت و قرائت ادعیه و حضور در مراسم ها و برنامه های مذهبی است و در شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن، از میزان استرس و تنش افراد جامعه می کاهد.

حجت الاسلام «مهدی مفرد» کارشناس مذهبی در ویژه برنامه جرعه ای از ماه گفت: ما در همین بلای کرونا نیز شاهدیم که انسانهای بسیار زیادی در دنیا دست به تضرع و توبه به پیشگاه خداوند برداشته و دعای دسته جمعی می کنند و این نشان می دهد که انسان در فطرت خود متوجه شده که بلاهای بزرگ و سنگین با دعا برطرف می شوند.

وی با بیان اینکه دعا تاثیر مستقیمی بر دفع بلا دارد، گفت: در روایات متعدد داریم که دعا بلای حتمی را دفع می کند و این موضوع به عنوان یکی از ویژگی های اصلی دعا محسوب می شود.

این روزها که ویروس ناشناخته کرونا، جامعه را دچار تنش کرده است، معنویت و عمل به آموزه های قرآنی بیش از هر زمان دیگر به کمک بشر آمده تا بتواند با اتصال به منبع وحی الهی، روزهای سخت را پشت سرگذاشته و با امید به آینده به امنیت و آرامش دست یابد.

حجت الاسلام «مهدی ماندگاری» در سخنرانی مجازی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری می گوید: اگر بلا و مصیبتی در زندگی ما می‌آید برای این است که ما از خواب غفلت بیدار شویم، امروز همه صاحبان ثروت و قدرت در مقابل ویروس کوچکی به نام کرونا اظهار عجر دارند. بنابراین به درگاه الهی تضرع و خشوع کنیم تا شامل رحمت ایشان شویم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما انسان‌ها در ابتدا خاکی بی‌ارزش بودیم خداوند ما به بهترین شکل و قابلیت آفریده است، گفت: به خداوند روی آورده و برای پاک شدن خود از او طلب یاری کنیم، برای توبه از گناه باید از خداوند و اهل‌بیت(ع) کمک بگیریم.

به هر روی باید گفت، معنویت و توکل راهگشای عبور از شرایط بحرانی کرونا است و مسئولان و دست اندرکاران فعال در عرصه قرآنی و مسجدی می توانند با استفاده از شیوه های مجازی و برگزاری هیات های مجازی در تقویت معنویت و روحیه امید و نشاط معنوی در جامعه کمک کنند./908/422/ح

 

منبع: شبستان

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰