vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ - 03 May 2020
مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر تبیین کرد؛

نقش اجتماعی تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی در بحران کرونا

وسائل ـ مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی، تشکیلاتی‌ترین ماهیت موجود در کشورند که از اجتماع محبان سید‌الشهدا (ع) شکل گرفته‌اند، گفت: شاید در این برهه از زمان، تشکل‎های دینی و هیئت‎های مذهبی برحسب ظاهر تعطیل باشند، اما حقیقت ماجرا این است که کل کشور به حسینیه و هیئت مذهبی تبدیل شده و با شیوع کرونا، نقش اجتماعی هیئت‌های مذهبی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش وسائل، هادی شعبانی، مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه نقش اجتماعی تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی در بحران کروناایمانی مشعر، در گفت‎وگویی بیان داشت: با بیان اینکه هیئت‎های مذهبی همیشه پیش‎قدم و جلودار حرکت‌ها و خدمات اجتماعی بوده‎اند، گفت: بچه‎های هیئتی، پای مکتب اهل‌بیت(ع) بزرگ شده‎اند و در دانشگاه اباعبدالله(ع) در هیئت‎های مذهبی درس آموخته‎اند و امروز درس پس می‌دهند. در این عرصه بچه‎های هیئتی از بی بی دو عالم حضرت زهرا(س)، آموخته‎ا‎ند که «الجارُ ثُمَّ الدّارُ» و درک کرده‎اند که امیرالمؤمنین(ع) بیش از اینکه بر پیشانی پینه داشته باشند بر دوششان پینه داشتند. این بچه‎ها همان کسانی هستند که در بحران‎ها و مشکلات کشور پیش‎قدم هستند و خودشان را داوطلب، فداکار و فدای مردم می‎دانند و طبق شعاری که دارند اعلام می‎کنند که خادم هیئت خدمتگزار و خادم مردم است.
 
وی با اشاره به اینکه در عرصه‎های مختلفی که از گذشته تا به امروز در کشور پیش آمده است، بچه‎های هیئتی پیش‎قدم بودند، افزود: امروز هزار هیئت مذهبی خدمت‌رسان در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان هستند که شاید کمتر از آن‌ها نام برده شود. این در حالی است که طی چند سال اخیر اتفاق مبارکی رخ داد و این افراد در کنار یکدیگر با انسجام و تشکیلات بهتر و هدفمندتری خدمات خود را ارائه می‎دهند. این خدمات در قالب میان‎دار خدمت و خیمه میان‎دار خدمت، به صورت منسجم و هدفمند کار را پیش می‎بردند.

مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: پس از وقوع زلزله کرمانشاه، این افراد به صورت مشترک شروع به خدمت‌رسانی کردند و در قالب پویش «هر هیئت؛ یک روستا» فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند. وقتی مسئله بحران آب در آبادان رخ داد، اولین گروه‎هایی که برای خدمت‎رسانی اعزام شدند بچه‎های هیئتی بودند؛ آن‌ها فعالیت‎های خود را در قالب پویش «یا ساقی‌ العطاشی» آغاز کردند. ابتدای سال ۹۸ نیز سیل در بخش‌های مختلف کشور به راه افتاد و باز هم بچه‌های هیئتی به‌ صورت منسجم و هدفمند با اتاق وضعیت مشترک و یکپارچه در قالب پویشی با عنوان «سین هشتم» اقدام به خدمت‌رسانی و فعالیت کردند که ثمره این اقدامات بازسازی کامل دو روستای تخریب شده در سیل سال گذشته بود. البته مازاد بر اینکه در خدمت‎رسانی اولیه بچه‎های هیئتی مبلغی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان به این مناطق کمک کردند.

شعبانی با بیان اینکه شیوع کرونا باعث شد تا نقش اجتماعی هیئت‌های مذهبی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: وقتی که بحران کرونا در کشور اتفاق افتاد، مجدداً بچه‌های هیئتی پیش‌قدم شدند. شاید در این برهه از زمان، هیئت‎های مذهبی برحسب ظاهر تعطیل شد، اما حقیقت ماجرا این بود که کل کشور ما به حسینیه و هیئت مذهبی تبدیل شد و در این میان بچه‎های هیئتی پای کار خدمت‎رسانی به مردم آمدند. آن‌ها از ضد‎عفونی کردن معابر گرفته تا حضور در بیمارستان‎ها ‎به عنوان کمک‎کننده به کادر پزشکی و درمان و تهیه ماسک و اقلام بهداشتی رایگان و توزیع آن در میان نیازمندان و مردم پای کار آمدند.

وی ادامه داد: این بچه‎ها با علم و توانی که در بدنه هیئت مذهبی خود داشتند، حتی به تولید مواد ضدعفونی هم دست زدند و در برهه‎ای از زمان که بسیاری از افراد، اقدام به احتکار و گران‎فروشی این مواد کرده بودند، بچه‎های هیئتی با تکیه بر بدنه عمومی مردم ،اقدام به تولید و توزیع آن در سطح جامعه کردند.

مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی، تشکیلاتی‌ترین و مردمی‌ترین ماهیت موجود در کشور هستند که از اجتماع محبان سید‌الشهدا(ع) شکل گرفته‌اند، گفت: این خدمات نشان داد که ماهیت هیئت‌های مذهبی فقط به تعظیم شعائر دینی محدود نمی‌شود، بلکه کارکرد‌های مختلفی را در دستور قرار می‌دهند که یکی از این کارکرد‌ها حضور فعال در عرصه‌های خدمات اجتماعی است. در ماجرایی که اخیراً رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند و فرمودند که رزمایش همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه به نیازمندان رقم بخورد، بچه‌های هیئتی برای لبیک به فرمان رهبر انقلاب اسلامی پیش قدم شدند و عملیات گسترده‌ای را با دو مرحله مقدماتی و تکمیلی با عنوان رزمایش همدلی در دستور کار خود قرار دادند.

شعبانی افزود: رزمایش همدلی دو مرحله دارد که با توجه به جان کلام مقام معظم رهبری در مواسات و اینکه ما عموم مردم را پای کار بیاوریم، بچه‎های هیئت میاندار این کار شدند تا مردم بتوانند در این رزمایش شرکت کنند. بر همین اساس در مرحله مقدماتی با اجرای پویش «علی یاوران» در هیئت‌های مذهبی تلاش کردند، تا طی ماه مبارک رمضان به یاد امیرالمؤمنین(ع) در ۱۱۰ نقطه کشور و در هر نقطه ۱۱۰ هزار پرس غذا و در مجموع ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار پرس غذا را براساس پروتکل‎های بهداشتی، میان خانواده‌های نیازمند توزیع کنند که این هدف بزرگ نیازمند مشارکت عموم مردم است. البته ممکن است در برخی از مناطق این غذا تبدیل به جیره خشک غذایی شود، که این موارد هم به دست نیازمندان خواهد رسید.


تشکیل بزرگترین خیریه کشور

وی با بیان اینکه مرحله تکمیلی این فعالیت طرح «خانواده حامی» است، ادامه داد: هیئت‌های مذهبی به‎دنبال مشارکت عموم مردم در رزمایش همدلی به نیازمندان هستند، بر همین اساس طرح «خانواده حامی» به‎ عنوان مرحله تکمیل‌کننده پویش علی یاوران شکل گرفت تا در این مرحله در جهت توانمند کردن خانواده‎های شناسایی شده، برای هر خانواده نیازمند یک خانواده حامی پیدا کنیم و در طول ایام مختلف سال نیازمندان مورد حمایت افراد توانمند قرار گیرند. در این طرح بچه‎های هیئتی خانواده‎های خودشان را با خانواده‎های نیازمند همراه می‎کنند تا یک خیریه بزرگ در سطح کشور شکل گیرد.

مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر از استمرار حمایت و نظارت هیئت‌های مذهبی بر ارتباط میان دو خانواده نیازمند و حامی یاد کرد و افزود: هیئت‎های مذهبی در این طرح به عنوان، ناظر، هدایت‎گر و میداندار تلاش می‎کنند تا بتوانند دو خانواده را به یکدیگر متصل کند و در نهایت این خانواده‌ها بتوانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و هر دو به توانمندی مادی و معنوی مطلوب برسند. این طرح حرکت مستمر و عملیات تکمیلی رزمایشی است که دوستان هیئتی مدنظر دارند.

وی بیان کرد: برای اینکه این مسیر ایجاد شود تا همه علاقه‌مندان و عموم مردم بتوانند مشارکت کنند یک کد دستوری ایجاد کردیم تا جهادگران، هیئت‌ها و خانواده‌هایی که هر ظرفیتی برای مشارکت در اجرای این رزمایش گسترده دارند، بتوانند با تلفن‌ همراه خود و شماره‌گیری کد دستوری *۶۶۵۵*۴۴۳۳۲۲۱۱# به این رزمایش بپیوندند.

شعبانی با اشاره به اینکه برای مشارکت در طرح اخیر تا به امروز بیش از ۴۰۰ هیئت محوری در این رزمایش اعلام آمادگی کرده‌اند و حدود یک هزار هیئت نیز مشغول خدمات‌دهی در سایر فعالیت‎ها و کمک به نیازمندان و مرتبط با این فعالیت‎ها هستند، به ایکنا گفت: شماره ثابت ۰۲۱۲۸۴۲۲۲۱۳ ویژه هیئت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است که این مجموعه‌ها می‌توانند با استفاده از آن، اطلاعات بیشتر را برای عضویت در پویش کسب کنند.

وی بیان کرد: ریزترین قطره‌ها اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند می‌توانند یک لیوان آب را تشکیل داده و عطش یک فرد تشنه را رفع کنند؛ افراد علاقه‌مند برای مشارکت مالی در این پویش می‌توانند مبالغ مورد نظر خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۴۴۷۷۷ به نام مرکز نیکوکاری میاندار خدمت، واریز کنند تا با استفاده از مبالغ آن‌ها، بسته‌های غذایی تهیه و در مناطق محروم توزیع شود.

مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر با ذکر اینکه جلسات هیئت‌های مذهبی در ماه مبارک رمضان وشب‌های قدر با استفاده از بستر رسانه و فضای مجازی دنبال خواهد شد، گفت: خادمان هیئت‌های مذهبی که با رعایت کامل دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، اقدام به پخت و بسته‌بندی مواد غذایی خواهند کرد، در کنار این مجاهدت، قرائت قرآن، منبر و مناجات را در محل پخت و بسته‌بندی غذا، برای توسل به ساحت مقدس اهل بیت(ع) در نظر گرفته‌اند و برنامه خود را برای مخاطبان هیئت منعکس خواهند کرد./910/422/ح
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶