vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ - 02 May 2020
در نشست علمی بررسی شد؛

نجاست کفار از دیدگاه فقهای اسلام

وسائل ـ به همت مجتمع آموزش عالی فقه وابسته به جامعةالمصطی العالمیه نشست علمی «نجاست کفار از دیدگاه فقهای اسلام» به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری، نجاست کفار از دیدگاه فقهای اسلاماستاد حوزه علمیه قم در ابتدا به بیان اقسام کفر پرداخت و گفت: نوع نخست، کافر به الوهیت است که خود شامل دو گروه منکر جاهل و منکر عالم می‌شوند.

وی ادامه داد: گروه دوم کافران، منکران توحید خداوند هستند که شامل مشرکان یا بت‌پرستان می‌شوند و گروه سوم، منکران رسالت رسول گرامی اسلام (ص) هستند که برخی از آنان همچون اهل کتاب و مجوس، از جهتی موحد و از جهتی کافر به شمار می‌آیند.

سخنران نشست، نوع دیگر کفر را انکار ضروریات دین، یعنی احکامی که در اسلام قطعی و بدیهی است و انکار آن‌ها موجب خروج از دین می‌شود، برشمرد و یادآور شد: حکم ترک کردن احکام دین مانند ترک نماز، به اعتقاد تارک بستگی دارد؛ برای نمونه، اگر شخص تارک الصلاة منکر وجوب نماز باشد، کافر به شمار می‌آید، ولی اگر بنا به هر دلیلی مانند مشغله یا سهل انگاری، نماز را ترک نمود، کفر به معنای مورد نظر در مورد او مصداق نمی‌یابد.

وی در تبیین مراد از نجاست کافر نیز خاطرنشان کرد: منظور از این نجاست، نجاست ذاتی است که از کفر و شرک ناشی می‌شود و مانند نجاست‌های عرضی همانند نجاست به وجود آمده از شرب خمر و... نیست که تطهیرشدنی باشد، ولی اگر مسلمان در مواجهه با کافر دچار شک شد که آیا نجاست آن‌ها به بدن یا لوازم او منتقل شد، با جاری ساختن اصالت الطهاره حمل بر طهارت می‌نماید.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری به تببین نظر علمای فریقین درباره نجاست کفار پرداخت و افزود: در این مورد بین امامیه و سایر مذاهب اسلامی اختلاف وجود دارد، در مذهب امامیه، برخی علما فی الجمله بر نجاست همه کفار و مشرکان شامل اهل کتاب و مجوس اذعان دارند، ولی اهل سنت غالباً معتقد به طهارت اهل کتاب هستند./908/241/ح
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰