vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ - 30 April 2020
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

منافع آزادسازی سهام عدالت برای خانواده‌ها / مردم سهم خود را به ثَمَن بَخس نفروشند

وسائل ـ حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: سهام عدالت در ابتدا که مطرح شد فضای بسیار مثبتی را در جامعه ایجاد کرد اما به گونه‌ای بد عمل کردند که مردم هیچ بهره‌ای از آن نبردند یا منافع آن برای مردم بسیار اندک بود لذا اگر این آزادسازی صورت گیرد می‌توان گفت که مردم این بهره‌مندی را به صورت عیان و آشکار درک خواهند کرد.

به گزارش وسائل، رهبر معظم انقلاب، روز سه‎شنبه نهم اردیبهشت‌ماه،منافع آزادسازی سهام عدالت برای خانواده‎ها | مردم سهم خود را به ثَمَن بَخس نفروشند ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و تصریح کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

رهبر معظم انقلاب در این ابلاغیه مقرر کردند که مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. و این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا گردیده و نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف شده ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم نماید.

حجت‌السلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگویی، درباره آزادسازی سهام عدالت و نقش آن در بازار سهام و افزایش عدالت اقتصادی در کشور اظهار کرد: آزادسازی سهام عدالت اگر درست انجام گیرد می‌باید منجر به خصوصی‌سازی واقعی تعدادی از شرکت‌هایی منتهی شود که قبلاً دولتی بوده‌اند و سهام آن‌ها به عنوان سهام عدالت، متعلق به کسانی بوده که جمعیتی حدود ۴۸ میلیون نفری را شامل می‌شود. لذا باید این آزادسازی به شکل صحیح انجام گیرد تا منجر به خصوصی‎سازی مناسب هم بشود.

 

تلاش شود مردم سهام عدالت را حفظ کنند

وی افزود: نکته دیگر این است که تاکنون صاحبان سهام عدالت، فقط یک ورقه کاغذ در اختیار داشتند و چیزی دندان‌گیر به دستشان نرسید. بلکه صرفاً یکی دو بار سود سهام عدالت به مبلغ ناچیزی به آنها داده شد اما کسی متوجه نمی‌شد که سهام عدالت چیست و چه ارزش و اهمیتی دارد؟ بنابراین اگر این کار به درستی انجام بگیرد بخش قابل توجهی از اقشار ضعیف جامعه صاحب سرمایه می‌شوند.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن توصیه به مردم برای حفظ سهام خود یادآور شد: باید کاری کرد که این افراد سرمایه خود را به «ثَمَن بَخس» یعنی به بهای کم در بازار سرمایه نفروشند. در واقع نباید کاری کرد که سهامداران بلافاصله سهم خود را بفروشند. از سویی باید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم حس کنند سهامدار و مالک سهامی از مهم‌ترین شرکت‎های کشور هستند.

 

مدیریت سهام عدالت در اختیار افراد توانمند قرار گیرد

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: البته مردم باید از منافع سهام عدالت بهره‎مند شده و سود سالانه را دریافت و از آن استفاده کنند اما مدیریت سهام باید در اختیار کسانی قرار بگیرد که از شایستگی و توانایی برخوردارند و دلسوزی می‎کنند و این سهام و شرکت‌هایی که سهام عدالت در آنها هستند را به گونه‌ای مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می دهند که از کارآیی بالا و بازدهی خوب برخوردار است و سرمایه آن‌ها را مرتباً رشد می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: از سوی دیگر به ویژه الان که بازار سرمایه از وضعیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، می‌باید از این فرصت‌ها بهره گرفت. اگر از چنین فرصت‌هایی استفاده شود، هم سود سالانه بهتری نصیب صاحبان سهام عدالت می‎شود هم آنها از منظر منابع سرمایه، توانمندسازی می‌شوند و هم اینکه به کشورشان و تولید و اقتصاد کشور احساس تعلق و مسئولیت می‌کنند.

 

بهره‎مندی عموم مردم از منافع سهام عدالت

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره منافع آزادسازی سهام عدالت برای نسل جوان کشور تصریح کرد: به ویژه نسل جوان کشور و خانواده‌ها که چه بسا تاکنون احساس افسردگی و نومیدی داشتند، با آزادسازی سهام عدالت این احساس به آنها دست می‌دهد که ایرانی و متعلق به ایران هستند و این کشور، مشکلات آنها را مورد توجه قرار داده و قرار است به آنها رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم با اشاره به مزایایی که آزادسازی سهام عدالت برای عموم مردم دارد، اظهار کرد: سهام عدالت در ابتدا که مطرح شد فضای بسیار مثبتی را در جامعه ایجاد کرد اما به گونه‌ای بد عمل کردند که مردم هیچ بهره‌ای از آن نبردند یا منافع آن برای مردم بسیار اندک بود لذا اگر این آزادسازی صورت گیرد می‌توان گفت که مردم این بهره‌مندی را به صورت عیان و آشکار درک خواهند کرد.

 

دلایل آزادسازی سهام عدالت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث شد که رهبر انقلاب در شرایط کنونی با آزادسازی سهام عدالت موافقت کنند و آیا وضعیت بازار سرمایه در این تصمیم تأثیرگذار بود؟ اظهار کرد: گمان می‌کنم عوامل متعددی دست به دست هم داده که به این نتیجه رسیده‎اند که سهام عدالت را آزاد کنند. یکی از این دلایل، وضعیت بازار سرمایه است. علت دیگر هم فشار شدیدی است که روی توده مردم در اثر جهش قیمت‎ها همانند ارز و سکه و امثالهم و جهش قیمت کالاها به دنبال افزایش قیمت ارز و سکه و همچنین املاک رخ داده است. لذا این وضعیت، عده‎ای را به نومیدی کامل کشانده، بنابراین باید اینها را از این شرایط ناامیدی آزاد کرد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: وقتی این سهام آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد آنها هم حس می‌کنند دارایی و سرمایه‌ای دارند؛ ولو این دارایی چندان چشمگیر نیست اما بالاخره آنها هم از منافعی برخوردارند که می‌توانند امیدوار باشند آینده بهتری را برای خود و فرزندانشان رقم می‎زنند./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰