به گزارش وسائل، اصغر طاهرزاده در چهارمین قسمت از ویژهبرنامه «سوره» گفت: امید بشر مدرن از زندگیای که دنیای مدرن به او پیشنهاد داده بود ناامید شد. عقل مدرن تمدن ساز بود یعنی به دنبال پاسخ دادن به تمام ابعاد زندگی انسان بود. وقتی تمدن ایجاد شد، زندگی خارج از آن ممکن نیست. اینها ابتدا متوجه شدند که باید به فکر یک تاریخ قدسی باشند که امثال رنه گنون در این باره صحبت کردند. نکته دوم این بود که امید به کلیسا نداشتند. مارکسیسم هم به همین دلیل به میدان آمد.
استاد فلسفه و عرفان اسلامی افزود: در این برهه حضرت امام آمد و این اشراق و نور را خدا به او اعطا کرد که باید تاریخ جدیدی شروع شود. امام معتقد بود باید حضور تمدنی اسلام را با قرائت عرفانی و سیاسی به بشر ارائه داد. امام در زمان طلبگی دو ملاقات با شهید مدرس داشت و از آنطرف هم شاگرد آیتالله شاهآبادی بود. امام با این تفکر انقلاب کرد و یک صوفی یا یک فقیه صرف نبود. بعد از اینکه امام را از زندان قیطریه آزاد کردند دانشجویان دانشگاه تهران به قم میآیند برای ملاقات با امام و ایشان در آنجا میگویند والله همه اسلام سیاست است.
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: انقلاب اسلامی بازگشت به قرائتی از اسلام با دو خصوصیت عرفانی و سیاسی بود. معنای برگشت به قرآن همین است. این نوع رجوع به قرآن بود ما را شکوفا میکند آنوقت هرکدام از ما یک ابرمرد میشویم. در زمان دفاع مقدس به عالمان قرآن رجوع میکردیم و بعد حیات قرآنی را ادامه میدادیم.
شبهای حمله حرف فرماندهان این بود که اگر میخواهید قرآن به بشر برگردد باید جانانه بجنگید. انقلاب اسلامی یعنی حضور خدای قرآن محمدی در این تاریخ. قرآن معنابخشی موردنیاز امروز را به بشر اعطا میکند. ما زیر تابوت حاج قاسم سلیمانی معنای گمشده خود را پیدا میکردیم. بشر امروز به این نیاز دارد. ما خود را گم کرده بودیم و قاسم سلیمانی خودمان را به ما یادآوری کرد.
اصغر طاهرزاده سپس گفت: این تاریخ شروع شده است اما اگر بدون قرآن باشد میشود یک تاریخ مرده سیاسی و اگر با قرآن باشد خودمان را نجات دادهایم. اگر میخواهیم بی تاریخ نشویم باید با این نحوه رجوع به قرآن احساس حضور تاریخی خود در انقلاب اسلامی را بیابیم. این نکته در جای خود نیاز به بحث دارد.
با فردی عمل کردن احساس بودن متعالی در این تاریخ را نخواهیم داشت. قرآن هم میگوید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا». " جمیعاً " صفت اعتصام است. تفاوت انسانها در این است که انسانها با امکاناتشان انساناند. ما در انتخابهایمان خودمان هستیم و انتخابها آینده را میسازند. آینده نیز تاریخی است که هنوز نیامده است.
وی افزود: بشر مدرن فکر کرد با فردگرایی میتواند بهجایی برسد اما به انواع افسردگیها دچار شد. یکی از شئون انقلاب اسلامی جریان اربعینی است و ما در آینده هزاران قاسم سلیمانی خواهیم داشت. قاسم سلیمانی به جهانی بودن قرآن فکر میکرد و به همین دلیل جهان برای او گریه کرد. باید غم همدیگر را بخوریم تا بود خودمان را احیا کنیم. قرآن را به جهان عرضه کنیم نه به این معنا که همه بیایید مسلمان شوید.
علامه طباطبایی میگوید اینکه قرآن میگوید: «إِنَّ الدّینَ عِندَ اللَّهِ الإِسلام»، اسلام در اینجا به معنای تسلیم است و نه دین اسلام. خطرناکترین نحوه بودن، مسلمان بودن فردی است و زیباترین نوع این است که فدای هم شویم. دو سر هر دو حلقه هستی / به حقیقت به هم تو پیوستی. این بهترین نحوه حیات است و خدارو شکر انقلاب اسلامی دارد این کار را میکند./908/229/ح
منبع: مهر