vasael.ir

کد خبر: ۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰ - 13 January 2016
رییس مؤسسه قرآنی التمهید با انتقاد از عدم نوآوری در حوزه تاکید کرد؛

گسترش فقه حکومتی در حوزه با تغییر در متون درسی تحقق می یابد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ رییس مؤسسه قرآنی التمهید با انتقاد از حوزه‌های علمیه که به کندی به فقه حکومتی و مسائل جدید روی می‌آورند گفت: برای گسترش فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه باید در متون سنتی تغییر به وجود آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ حجت الاسلام والمسلمین گسترش فقه حکومتی در حوزه با تغییر در متون درسی تحقق می یابدعبدالکریم بهجت‌پور، رییس مؤسسه قرآنی التمهید قم، چهارشنبه 23 دی، در دیدار با مدیران پایگاه اطلاع‌رسانی وسائل که در این مؤسسه برگزار شد، گفت: این مجموعه عرصه‌های مختلف فکری و اندیشه‌ای حوزه علمیه را پیگیری می‌کند و اکنون در عرصه ترویج فقه حکومتی گام‌های مؤثری برداشته است.

ضرورت نظام‌سازی فقهی

وی به ضرورت تبیین فقه حکومتی در جامعه اشاره و بیان کرد: حوزه‌ علمیه به جریان و نهادی نیازی دارد که از درون و بدون حاشیه، حوزویان را متوجه وظیفه و رسالت اصلی خویش کند و انتظاراتی که به درستی جامعه از آنها دارند، تشریح کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره پرداختن حوزه ها به فقه حکومتی ابراز کرد: مباحث مربوط به نظام‌سازی فقهی و حکومتی از اهم واجباتی بوده است که تاکنون کوتاهی بسیاری در این موضوع به عمل آمده است.

وی با بیان این که مردم با مجاهدت‌های خویش فرصت‌های مناسبی برای رشد و توسعه حوزه‌های علمیه فراهم کرده‌اند، گفت: اکنون رسالت حوزویان این است که مبانی فقه حکومتی را برای اداره نطام اسلامی به مردم ارائه کنند.


عدم ارائه مبانی حکومت دینی توسط حوزه‌های علمیه سبب یأس مردم از نظام می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان این که عدم ارائه مبانی حکومت دینی از سوی حوزه‌های علمیه سبب یأس مردم از نظام می‌شود، اظهار کرد: بعد از گذشت چندین دهه از انقلاب انتظار می‌رفت که مبانی دینی برای اداره حکومت اسلامی توسط حوزه‌های علمیه ارائه شود؛ اما هنوز این امر تحقق نیافته است و این مسأله سبب مأیوس شدن مردم از نظام اسلامی می‌شود و آنها این‌گونه می‌اندیشند که متدینان تنها مدیریت سیاسی جامعه را برعهده گرفته‌اند، اما هنوز مبانی حکومت‌داری به وجود نیامده است.

وی گفت: در این زمان حوزه‌های علمیه باید در مرکز ثقل و متن تحولات جامعه قرار گرفته باشند؛ اما هنوز این مسأله عملی نشده است و این امر با تعارف ها و توصیه‌های اخلاقی شکل نمی‌گیرد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص)  ابراز کرد: در جایی که ولی فقیه به تنهایی حرکت کرده است، توانسته نیازهای جامعه را پاسخ دهد و اما دستگاه دین تاکنون پاسخگوی نیازهای مردم نبوده است.


انتقاد از تغییر ناپذیری حوزه های علمیه

وی با بیان این که حوزه‌های علمیه به کندی به فقه حکومتی و مسائل جدید روی می‌آورند، گفت: در این زمان بیش 300 درس خارج در حوزه‌های علمیه برپا شده است که بایدحداقل 100 مورد آن در موضوع فقه حکومتی و مسائل مربوط به آن تشکیل شود، در حالی که تنها کمتر از 20 درس خارج به این موضوع می پردارزد.

رییس مؤسسه قرآنی التمهید به استقلال حوزه‌های علمیه از دولت اشاره کرد و افزود: حوزویان باید پاسخگوی نیازهای و مشکلات مردم و جامعه باشند، بنابراین برای رفع این مسأله، در حاشیه حوزه‌های علمیه، نهاد و دانشگاه‌هایی به وجود آمده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که متن اصلی حوزه به سبک سنتی اداره می‌شود و موضوعات و مباحث آن تکراری شده است، عنوان کرد: برای این که فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه گسترش یابد، باید در متون سنتی حوزه‌های علمیه تغییر به وجود آید. زیرا طرح موضوعات و مسائل جدید در حوزه‌های علمیه برای فضلا و طلاب جوان جذابیت داشته و آنها به سوی این مباحث روی می‌آورند./125/201/ق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶