vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲ - 12 April 2020
آیت الله توکل:

مسافرت‌ غیر ضروری در زمان شیوع کرونا شرعاً جایز نیست

وسائل ـ آیت‌الله توکل با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا مسافرت‌ غیر ضروری شرعاً جایز نیست، اظهار کرد: همه مردم در خصوص انجام دستورات بهداشتی مسئولیت شرعی دارند و باید به آن عمل کنند

به گزارش وسائل، با اشاره به اینکه آنچه امروز همه عقلای مسافرت‌ غیرضروری در زمان شیوع کرونا شرعاً جایز نیستدنیا بر اساس آن حکم کرده‌اند این است که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، بهترین راه پیشگیری، فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: مردم در این روزها نباید از خانه‌های خود بیرون بیایند و حتی‌الامکان خودشان را در قرنطینه خانگی قرار دهند تا این زنجیره ویروس کرونا قطع شود. البته برای اولین بار این نسخه در خانه ماندن را پیغمبر اکرم (ص) بیان فرمودند، زمانی که طاعون فراگیر شد، از ایشان درباره وظیفه مردم در برابر این بیماری سؤال کردند؟ ایشان فرمودند که در خانه بمانید تا از بیماری در امان بمانید. البته طاعون بیماری واگیرداری است که براثر باکتری و ویروسی شیوع پیدا می‌کند، این بیماری سابقه قدیمی داشته و ویروس کرونا نیز یکی از مصادیق طاعون به شمار می‌آید.

نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرموده است «لَیسَ مِن أحَدٍ یَقَعُ الطّاعونُ فَیَمکُثُ فی بَلَدِهِ صابِراً مُحتَسِباً یَعلَمُ أنَّهُ لا یُصیبُهُ إلاّ ما کَتَبَ أللّهُ لَهُ إلاّ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ شَهیدٍ» اگر بیماری طاعون (یا هر بیماری مسری خطرناک دیگری) بیاید و انسان در شهر خود بماند و به خاطر خدا صبر کند و بداند که جز آنچه خداوند برایش مقدّر کرده به او نمی‌رسد، خداوند متعال به چنین فردی اجر شهید عنایت می‌فرماید.

وی ادامه داد: همچنین در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده که راوی از امام سؤال می‌کند اگر بیماری آمد و خطر مرگ وجود داشت، انسان چه وظیفه‌ای دارد آیا می‌تواند خود را از بیماری دور نگه دارد؟ می فرمائید بله می‌تواند. پس از آن سؤال می‌کنند، مگر در روایت نیامده است که پیغمبر اکرم (ص) مذمت کرده است کسانی را که از محل مرگ به‌جای امن‌وامان فرار می‌کنند. امام می فرماید کلام پیغمبر در رابطه با مسائل عادی و بیماری و ویروس و طاعون نیست، پیغمبر اکرم (ص) این روایت را درباره مرزبانان بیان فرموده که وظیفه آنان مرزبانی و دفاع از ملت است.

آیت‌الله توکل اظهار کرد: بنابراین اگر برای مرزبانان خطر مرگ وجود داشت، اگر از این بیماری فرار کنند و سنگر را ترک نمایند و به‌جای امن بروند، کار غلطی کرده‌اند؛ زیرا از میدان جهاد فرار کرده‌اند، بنابراین انسان نباید از مرگ فرار کند، در این حالت مرزبانان باید با فداکاری و ایثارگری از مرزها دفاع کنند؛ اما در زمان شیوع بیماری همچون طاعون که مرگ‌ومیر زیاد می‌شود، انسان‌های عادی برای رهایی از این بیماری باید از اجتماعات و حضور در بیرون از خانه دوری کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: از این حدیث استفاده می‌شود که عامه مردم، وظیفه‌ای جز در خانه ماندن ندارند، زیرا بی‌توجهی به این دستورات، سلامتی انسان و دیگران را به خطر می اندازند، درحالی‌که این کار شرعاً جایز نیست.

وی یادآور شد: همچنین در قرآن کریم آمده است، «لَا تُلْقُوا بِایدیکمْ اِلَی التّهْلکهِ» خود را به دست خود، به هلاکت نیافکنید؛ اگر انسان بداند با حضور در اجتماعات و مسافرت‌ها در معرض ابتلا قرار می‌گیرد، در حقیقت خودش را به هلاکت انداخته است و این شرعاً حرام است و اگر انسان بداند این رفتن موجب مرگ او می‌شود این کار نوعی خودکشی به شمار می‌آید و اگر براثر بی‌مبالاتی باعث ابتلای دیگران هم شود، بنابراین مسئولیت شرعی این بیماری هم متوجه آن فرد می‌شود.

آیت‌الله توکل توصیه کرد: البته ماندن در خانه خستگی را در پی دارد و این خستگی را برای خدا تحمل‌کنیم، اما کسانی که وظیفه دارند مستقیماً به مقابله این بیماری برخیزند، افرادی همچون پزشکان، پرستاران، نیروهای نظامی و انتظامی، خدماتی و سایر افرادی هستند که وظیفه قانونی دارند و گروه های جهادی که به جنگ کرونا می‌روند این وظیفه آن‌ها است، این‌ها همچون مرزبانانی هستند که به جنگ دشمن می‌روند تا از خاک و مرزبوم کشور دفاع کنند تا سلامت و امنیت را برای کشور به ارمغان بیاورند.

وی افزود: البته همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان فرمودند، کسانی که برای حفظ سلامتی مردم و جان هم‌وطنان خود ایثارگری می‌کنند و جانشان را از دست می‌دهند، اجر شهید را دارند، اما عموم مردم وظیفه‌شان در خانه ماندن است و با این در خانه ماندن باعث قطع زنجیره کرونا می‌شوند، ان شاالله با عنایت امام زمان این بلیه از مردم ما برداشته شود./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۱۳:۱۱