vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ - 05 April 2020

معرفی کتاب | مقابله حکیمانه با ویروس کرونا

وسائل ـ لزوم توجه به مسائل فکری و اعتقادی در برخورد با حوادث، اتفاقات عالم و بحران هایی که برای بشر پیش می‌آید، توجه به مســائل زیربنایی، مسائل فکری و اعتقادی، بسیار مهم و راهگشا بوده و توجه به این مســائل اســت که جهت گیری‌های انسان را در برخورد با حوادث مشــخص می‌کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، بعد از اینکه مســأله ویروس معرفی کتاب| مقابله حکیمانه با ویروس کرونامنحوس کرونا در کشــور مطرح گردید و شیوع پیدا کرد، هم مردم و هم مســئولین در این برهه خاص، دچار شرایط ویژه‌ای گشتند که از هر لحاظ مورد آزمایش و ابتلائات و سختی‌هایی قرار گرفتند. به طوریکه اجتماعات، مراکز تحصیلی، نماز جمعه و... جهت جلوگیری از شــیوع این ویروس، تعطیل شــده و بسیاری از برنامه‌های اجتماعی دچار محدودیت شدند.

با اینکه این ویروس در حال حاضر بیش از 90 کشور جهان را درگیرخود کرده، ولی در کشور ما به طور خاص مورد توجه و تمرکز دشمنان و رسانه‌های آنان قرار گرفته اســت. به طوریکه دشمن - چه دشمنان خارجی و چه منافقان داخلی- از ابزارهای رسانه‌ای خود به طور تمام وقت درصدد بیان ناکارآمدی نظام اسلامی در برابر این ویروس، بیان شبهاتی از شیوع آن از شهر مقدس قم و حمله به قشر روحانیت و همچنین زیر سؤال بردن مقدسات دینی و... برآمده‌اند تا افکار عموم مردم را بر علیه دین و نظام اســامی جهت دهی کنند.

اما رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ضمن تشکر صمیمانه از کادر درمانی و بهداشتی و توصیه اکید به مسئولین ذیربط جهت پیگیری، این مساله را یک مسأله زود گذر- که نباید بزرگنمایی شود- مطرح کرده و فرمودند که با توســل و دعا - مخصوصاً دعای هفتم صحیفه سجادیه- در کنار رعایت کامل نکات بهداشــتی، از این بحران نیز عبور خواهیم کرد و آن چیزی که باقی خواهد ماند تجربه‌ها، رزمایش‌ها و اســتفاده از فرصت‌هایی است که از این بحران بدست آمده است.

کتاب مقابله حکیمانه با ویروس کرونا ،بیان مبانی و حقائق و پاسخ به شبهات پبرامون ویروس منحوس کرونا می باشد که از سوی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است.

فصل اول/ اصلاح نگرش به ماهیت کرونا

لزوم توجه به مسائل فکری و اعتقادی در برخورد با حوادث در حوادث، اتفاقات عالم و بحران هایی که برای بشر پیش می‌آید، توجه به مســائل زیربنایی، مسائل فکری و اعتقادی، بسیار مهم و راهگشا بوده و توجه به این مســائل اســت که جهت گیری‌های انسان را در برخورد با حوادث مشــخص می‌کند. نمی‌توان بدون مبنا، با حوادث برخورد عاقلانه و صحیح داشت. باید دانست که موجودات در عالم و حتی خودمان چه جایگاهی داریم.

 

کرونا، یک موجود تحت اراده الهی و غیر مستقل

کرونا، با همه خطرهایی که ممکن است داشته باشد - اگر چه خطرش آنچنان زیاد نیســت و بیشتر شدت انتشارش مخاطره آمیز است - بازهم یک موجود و جنبنده‌ای است مانند سایر موجوات. هیچ جنبنده و موجودی نیست که تکان بخورد و حیات داشته باشد، مگر اینکه تحت اراده خدا باشــد. بنابراین ویروس، مثل سایر موجودات مستقال کاری نمی‌کند.

ما باید ببینیم که آن کســی که اراده کرده است موجودات حرکت و تلاش داشــته باشــند و یا مانند این ویروس، آلودگی برای بشر ایجاد کنند، چه کسی است. باید او را شناخت و اگر انسان به این مورد توجه کند، می‌داند که بالاخره ویروس هم تحت تصرف کسی اســت که ما هم تحت تصرف او هستیم. ویروس هم مخلوق کسی است که ما هم مخلوق او هستیم.

 

چطور باید با ویروس کرونا برخورد کنیم؟

بعد از شــناخت پدیده‌ها و اینکه هیچ موجودی در عالم مستقل نبوده ودر حیات و مماتش همه وابسته هســتند، این مطلب برای ما روشن می‌شود که چگونه باید با پدیدهای به نام ویروس کرونا برخورد کنیم؟ البته این پدیده، پدیدهٔ جدیدی نیســت. نوع آن ممکن اســت که جدید باشــد، اما پدیده‌های ویرانگر مانند این زیاد داشتیم. در تاریخ هم زیاد بوده اســت.

 

فصل دوم/ آشنایی دقیق با ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن

کروناویروس ها (نام علمی: Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروسها و زیــر مجموعه کروناویریده هســتند که از ویروس ســرماخوردگی معمولی تا عامل بیماریهای شــدیدتری همچون ســارس، مرس و کووید ۱۹ را شــامل می‌شود. کروناویروسها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشــت. این ویروس به طور طبیعی در پســتانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انســانی کشــف شده است.

 

علائم

کرونا در ابتدا شــبیه به یک سرماخوردگی ساده است و با گذشت زمان علائم آن شدیدتر می‌شود. آبریزش بینی، گلو درد شدید، تب برای مدتی طولانی، سردرد و تنگی نفس از مهمترین علائم بیماری کرونا اســت. کودکان و افرادی که دارای مشکلات تنفسی، بیماری قلبی، ضعف سیســتم ایمنی به دلیل انواع ســرطان ها و بیماری های نقص ایمنی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار دارند.

در موارد خفیف، علائم این بیماری، شبیه به سرماخوردگی است و گاهی به اشــتباه، آنفولانزا تشخیص داده می‌شود؛ اما شدت بیماری پس از چند روز بیشــتر می‌شود و سرفه‌های شــدید، تب بالا و درد و ضعف بدن به آن اضافه می‌شود. در موارد حاد این ویروس کلیه‌ها و دستگاه تنفسی فرد را درگیر می‌کند و باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار می‌شود.

 

راه‌های پیشگیری

پیشــگیری از ویروس کرونا بســیار ساده اســت. بنابراین در بیماری کرونا، مهم‌ترین مسئله پیشگیری از ابتلا به ویروس است. پزشکان، مهم‌ترین عامل پیشگیری و اولین خط دفاع در برابر ویروس کرونا را شست‌وشوی صحیح دست‌ها می‌دانند.

 

فصل سوم/ بیان توطئه‌های دشمنان، شبهات رایج و پاسخ به آن‌ها

نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن از مسأله کرونا در حالی که ویروس کرونا از چین به بیش از 90 کشــور جهان سرایت کرده و ایران نیز یکی از این کشورهاســت که با بسیج همگانی، عزم ملی و همدلــی مثال زدنی به دنبال مهار و نابودســازی این بیماری اســت؛ اما خط رسانه‌ای آمریکا همچون 41 ســال گذشته و مانند حوادث آبان 1398 و ســانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی، سوار بر موج حادثه شده است و تلاش می‌کند با مدیریت آن به سمت اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پروژه شکست خورده فشار حداکثری را تنفس مصنوعی داده و جان تازهای ببخشــد و از آن برای به تعطیلی کشاندن کشــور و متوقف کردن فعالیت های نظام بهره برداری کند و از همین روست که رئیس لابی صهیونیست FDD می‌گوید: ویروس کرونا کاری کرده است که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند، آن قطع صادرات غیر نفتی ایران است.

 

حرم و ضریح مگر شــفا نمی‌داد؟ پس چــرا الان جلودار کرونا نیست؟ چرا خود حرم نیز تعطیل شده است؟

یک سؤال؟ آگه شما رفتید داخل حرم یک امامی، دستتان را به ضریح گرفتید و یک لیوان هم ســم خوردید و شروع کردید به گریه و ناله و توســل، که یا امام معصوم (علیه السلام) من را شفا بدهید! آیا اینجا شفا پیدا می‌کنید؟ قطعاً اینطور نیست، چون شما یک آدم بی عقلی هستید که خودتان، خودتان را بــه خطر انداختید، و جواب این بی عقلی‌تان را می‌خواهید که امام معصوم بدهند! کجا امام گفتند من در هر صورتی شماها را شــفا می‌دهم؟

چه کسی گفته اســت که دم ضریح سم اثر نمی‌کند؟ چه کســی گفته است در حرم، اگر خودت رو بخواهی آتش بزنی، آتش گلستانم یشود؟ چه کسی گفته است اگر در زمستان با لباس کم بروی حرم سرما نمی‌خوری؟ چون حرم محل شفا است؟!! اصلاً بالاتراز حرم، خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) پای یک دیواری نشسته بودند، متوجه شــدند دیوار شکسته اســت و احتمال فروریختن وجود دارد، سریع بلند شدند و درجای دیگه نشستند.

باید به کســانی که میگویند مگر حرم شــفا نمی‌داد چرا بخاطر یه کرونا بســتند؟ باید گفت خود امام معصوم وقتی احتمــال خطر می‌دادند، عقلانی رفتار می‌کردند. قطعاً ماهم که از پیروان امامان هســتیم باید مثل ایشان برخورد کنیم. بله حرم شفا می‌دهد، بیماری‌های سخت ترهم شفا می‌دهد، ولی در چهارچوب عقل و اسباب و علل./601/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵