vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲ - 11 January 2016
در نخستین همایش مالی اسلامی عنوان شد؛

تبیین جایگاه موضوع مالی اسلامی و نقش و کارکرد آن در توسعه اقتصادی کشور

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- اولین همایش مالی اسلامی در روز یکشنبه 6 دی 1394 با محورهای فرصت های توسعه ابزارهای مالی اسلامی در بازار پول، سرمایه و بیمه، جایگاه تامین مالی اسلامی در بازار پول، سرمایه و بیمه، و نقش ابزارهای مالی اسلامی در توسعه صادرات و با هدف تبیین جایگاه موضوع مالی اسلامی و نقش و کارکرد آن در توسعه اقتصادی کشور از سوی انجمن مالی اسلامی ایران و با همکاری مراکز دانشگاهی نظیر دانشگاه امام صادق (ع)، بانک‌ کشاورزی و ارکان بازار سرمایه، در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، اولین همایش مالی اسلامی در روز یکشنبه 6 دی 1394 با محورهای فرصت های توسعه ابزارهای مالی اسلامی در بازار پول، سرمایه و بیمه، جایگاه تامین مالی اسلامی در بازار پول، سرمایه و بیمه،  و نقش ابزارهای مالی اسلامی در توسعه صادرات و با هدف تبیین جایگاه موضوع مالی اسلامی و نقش و کارکرد آن در توسعه اقتصادی کشور از سوی انجمن مالی اسلامی ایران  و با همکاری مراکز دانشگاهی نظیر دانشگاه امام صادق (ع)، بانک‌ کشاورزی و ارکان بازار سرمایه، در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

رئیس همایش، دکتر علی صالح آبادی و دبیر علمی همایش، جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعباس موسویان بودند. همایش مذکور پس  از تلاوت آیلاتی چند از کلام الله مجید توسط آقای زند وکیلی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید.

در ابتدا سرکار خانم دکتر خزعلی ریاست محترم دانشگاه الزهراء (س) پس از خیر مقدم و خوش آمد گویی  به حاضرین، به معرفی و بیان توضیحاتی پیرامون دانشگاه الزهرا (س)پرداختند. آقای دکتر صالح آبادی رئیس بانک توسعه و اقتصاد که ریاست انجمن مالی اسلامی ایران را نیز بر ععهده دارد، ضمن خیر مقدم، به معرفی انجمن مالی اسلامی ایران پرداختند.

در ادامه این همایش، آقای دکتر ولی‌الله  سیف، رئیس کل بانک مرکزی، به سخنرانی پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ تورم در پایان آذر به 13،7 درصد رسیده است، گفت: اینکه نرخ سود بانکی از تورم تبعیت نکرده و در قبال تورم 13،7 درصد همچنان 24 یا 25 درصد است قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال 63 قانون بانکداری بدون ربا تصویب و قرار شد سود علی الحساب به سپرده گذاران بانکی داده شود، گفت: چند سالی است که رقم علی الحساب بیشتر از رقم سودی است که سپرده گذار در پایان سال می گیرد.

در ادامه دکتر سیف گفت: بانک مرکزی درحال صدور بخشنامه ای است که به بانکها اعلام کند در ابتدای سال باید سود سپرده ها را به طور دقیق محاسبه کنند و نرخ علی الحساب آن را نیز اعلام کنند و نمی توانند بیش از سود قطعی در پایان سال چیزی را به سپرده گذاران بپردازند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در شرایط موجود متاسفانه یکی از عواملی که اجازه کاهش نرخ سود بانکی را نمی‌دهد رقابت غلط بدون پاسخگویی در نظام بانکی کشور است.

ایشان تصریح کرد: نرخ سود قابل قبول فرمولی است شامل نرخ تورم به اضافه یکی دو درصد به عنوان ریسک و بیشتر از آن قابل قبول نیست و ما باید به روش منطقی به نرخ سود متعادل برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با تلاش دولت یازدهم نرخ تورم بالای 40 درصد به 13.7 درصد رسیده است و این روند نزولی ادامه دارد.

دکتر سیف افزود: به یاری خدا نرخ تورم به دامنه قابل قبول تک رقمی و پایدار می رسد.

وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز از دیگر برنامه های بانک مرکزی است ، گفت: دامنه نوسان نرخ ارز در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته است و در هشت ماه ابتدای امسال میزان تسهیلات بانکی حدود 220 هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: 63 و 3 دهم درصد این مبالغ بابت تسهیلات سرمایه در گردش است که صرف کارهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی می شود.

ایشان با بیان اینکه در نظام مالی و اسلامی دستاوردهای خوبی داریم که قابل عرضه در محافل بین المللی است، گفت: متأسفانه نظام مالی که ایجاد کرده ایم کمتر در بیرون از مرزها عرضه شده است.

وی افزود: قابلیت تخصصی و نگاه عمیق این نظام مالی قابلیت عرضه در عرصه های بین المللی را دارد و باید در صدد باشیم نقاط ضعف این نظام بانکی را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم.

دکتر سیف با بیان اینکه رشد نقدینگی در پایان آبان نسبت به ابتدای سال 94 ، شانزده درصد بوده است ، گفت: بانک مرکزی نمی خواهد آمار غیر قابل اتکا ارائه دهد و مقید است دقیق ترین آمارها ارائه شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در پایان سال 92 حجم نقدینگی کشور 580 هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر با احتساب پوشش این 10 بانک و موسسه حجم نقدینگی کشور 907 هزار میلیارد تومان شده است که رشد 56 درصدی را نشان می دهد.

در ادامه آقای دکتر پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سخنرانی خود را آغار کرد.

دکتر حمید پورمحمدی افزود : تئوری پرداز بانکداری اسلامی؛ فقیه شیعه یعنی شهید صدر است که می توانیم ایشان را به عنوان برند این موضوع و به عنوان افتخار فقه شیعه به دنیا معرفی کنیم و متأسفانه در این زمینه نیز کم کاری شده است.

وی گفت: بضاعت در فقه امامیه در زمینه بانکداری اسلامی از بقیه کشورها بالاتر است به طوری که ما در سال 1980 به عنوان اولین کشور کل نظام بانکداری خود را بر اساس عملیات بانکداری بدون ربا طراحی کردیم اما هم اینک کشورهای دیگر این را از ما گرفته اند و ما از توسعه آن غافلیم.

پورمحمدی افزود: در حالی که ما به سمت رخوت رفته ایم دیگران از این بازار در سطح بین المللی حسن استفاده را کرده اند.

ایشان گفت : به عنوان مثال ما به سمت ایجاد شوراهای فقهی در بانک ها و بازار سرمایه رفته ایم اما مصوبات این شوراها مشورتی است و الزام آور نیست.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در زمینه رتبه بندی بانک ها بر اساس معیارهای شرعی نیز کاری نشده است و به عنوان مثال کسانی که می خواهند بدانند کدام بانک کاملاً براساس شرع اسلام عمل کند نمی دانند به کجا مراجعه کنند.

پورمحمدی گفت: به همین خاطر رتبه بندی بانک ها بر این اساس که چقدر براساس شرع عمل می کنند الزامی است.

وی از کم توجهی به دانش حقوقی اسلامی انتقاد کرد و افزود: در حالی که ما اوراق مشارکت را در عرصه بانکداری اسلامی به دنیا معرفی کردیم اما از ابزارهای دیگر که در این زمینه در دنیا ابداع شده است و کاربرد بسیاری دارد مانند مرابحه و صکوک استفاده بهینه نمی کنیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواستار تشکیل بازار بدهی شد و گفت : اگر این بازار شکل بگیرد بسیاری از دارایی ها را می توانیم در بازار سرمایه به چرخش درآوریم.

حجت الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس و عضو کمیته فقهی و عضو هیات موسس انجمن مالی اسلامی ایران نیز از مهمانان و سخنرانان این مراسم بود که به علت فوت یکی از نزدیکانشان، در جلسه حضور نداشتند.

حجت الاسلام دکتر موسویان، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن مالی اسلامی و دبیر علمی همایش، مقاله ای با موضوع "امکان سنجی فقهی و مالی اوراق مشارکت مصون از تورم"را تبیین کردند.

پس از مقاله‌ی دکتر موسویان،پنلی با حضور آقایان راهنمای رودپشتی،حسینی و سعیدی آغاز شد.

در ابتدا   آقای دکتر رهنمای رودپشتی عضو هیأت مدیره انجمن مالی اسلامی و معاون دانشگاه آزاد اسلامی  (مقاله "امکان سنجی و کاربرد ابزارهای مالی اسلامی در مدیریت ریسک نقدینگی و نقد شوندگی اوراق بهادار بازارهای پول و سرمایه ایران"را ارائه کردند.

پس از آن آقای دکتر حسینی عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی و مدیر عامل شرکت بورس انرژی ایران  (مقاله "نظام نوین مالی اسلامی بین الملل و چشم انداز آتی آن، با تاکید بر ابزارها، بازارها و نهادهای نظارتی مبتنی بر شریعت")تبیین نمودند و در نهایت آقای دکتر سعیدی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سبا (مقاله نقش صندوق های قرض الحسنه در شمولیت مالی) صحبت های خود را کردند.

در ادامه کلیپی ضبط شده مخصوص این همایش از پرفسور عبیدالله عصمت‌پاشا، استاد مالیه اسلامی دانشگاه اینسیف مالزی پخش شد.سخنرانی وی با موضوع تامین سرمایه زیرساخت های توسعه بدون اهرم، با شیوه تقسیم ریسک با استفاده از ساختارهای خلاقانه صکوک بود

بعد ازظهر  نیز پنل با موضوع "میزان انطباق بازارهای مالی ایران با موازین شرعی توسط آقایان دکتر دیواندری رئیس پژوهشکده پولی بانکی ، دکتر غدیر مهدوی عضو هیات امنای پژوهشکده بیمه ، دکتر صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی و مدیر عامل بانک توسعه صادرات برگزار شد.

در انتهای برنامه نیز سه تن از آقایان، مقالات خود را ارائه نمودند که به شرح زیر میباشد: آقای دکتر میرجلیلی ارائه مقاله با عنوان "مقاومت بانک های اسلامی و بانک های مرسوم در بحران در بحران مالی جهانی"
آقای دکتر حسن زاده ارائه مقاله با عنوان "تحلیل قاعده ممنوعیت غرر در معاملات سهام عادی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" آقایان دکتر مهرانی و دکتر رام روز ارائه مقاله با عنوان "بررسی حساب های سرمایه گذاری محدود شده و محدودنشده در بانکداری و حسابداری اسلامی".502/422/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶