vasael.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ - 07 March 2020

نگاهی بر کتاب عدالت اسلام

وسائل ـ کتاب «عدالت اسلام» نوشته لارنس روزن است. روزن از یک سیستم حقوقی مشترک و فراگیر جهانی سخن می گوید که زندگی یک پنجم مردمان جهان را متاثر می سازد.
به گزارش وسائل، کتاب «عدالت اسلام» نوشتهمعرفی کتاب | عدالت اسلام لارنس روزن است. روزن از یک سیستم حقوقی مشترک و فراگیر جهانی سخن می گوید که زندگی یک پنجم مردمان جهان را متاثر می سازد. به باور او حقوق اسلامی را باید به مثابه یک قانون فراگیر در عصر جهانی شدن مورد مطالعه قرار داد.
 
مطالعه ابعاد جامعه شناختی حقوق اسلامی در عصر جهانی شدن و شیوه ارتباط حقوقی جوامع مسلمان با دیگ جوامع موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
 
با مطالعه اثر باید گفت: ما در زمینه قواعد زندگی روزمره، با استفاده از احکام اسلام، به یک راهنمایی دست می‌یابیم تا بفهمیم چگونه آیین‌ها و عقاید دینی بر زندگی افراد در جوامع اسلامی حاکم هستند. کتاب به این هدف می‌پردازد.

کتاب «عدالت اسلام» در صدد درک تجربه حقوقی یک پنجم بشریت است که زندگی خود را بین نیرو‌های سنت و در یک جامعه گسترده و جهانی می‌یابند.
 
این کتاب با در نظر گرفتن زمینه‌های بزرگتر اجتماعی و فرهنگی خود نشان می‌دهد که حقوق اسلامی نوعی سیستم حقوق مشترک است: عدالت بیشتر از واقعیت‌ها با ارزیابی دقیق افراد جستجو می‌شود و عدالت نه در برابری بلکه در جستجوی برابری است.

اثر از مطالعه موردی نیز در تشریح موضوع بهره برده است و به شکل ویژه سیستم قضایی و حقوق مراکش را در سال‌های اخیر مطالعه می‌کند. حضور قوانین شرعی و دادگاه‌های محلی در کنار قوانین ملی و دادگاه‌های دولتی را به عنوان تجربه‌ای درخور توجه مطرح می‌نماید.
 
نویسنده ضمن توجه به متون با بهره گیری از رویکرد تاریخی-جامعه شناختی از نقش حقوقی و اجتمعی قاضی یاد می‌کند و در عین حال سلسله مراتب حقوقی و قانونی را در فقه اسلامی توضیح می‌دهد. شبکه‌های داوری و قدرت قاضی و عالم و فقیه را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های حقوق اسلامی می‌داند که در جوامع اسلامی مشترک بوده و امروز روز در مراکش می‌توان آن را، خارج از قدرت رسمی، یافت.

تجربه استعمار در مراکش منتهی به حضور حقوق غربی در این کشور شده است. بسیاری از کشور‌های اسلامی در این تجربه مشترک اند و این اتفاق نظام حقوقی تلفیقی را پدید آورده است که عموما از سوی دادگاه‌های محلی و شرعی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. به باور نویسنده شکاف قضایی در مورد نحوه اجرای قانون توسط جوامع مسلمانان و نهاد‌های رسمی وجود دارد که ناشی از حضور حقوق غربی در دوره استعماری کشور‌های عربی است.

کتاب «عدالت اسلام» توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۰۰ چاپ و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. کتاب دربردارنده ۲۵۲ صفحه است./908/241/ح
 
 
منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹