vasael.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ - 06 February 2020
آیت‌الله مبلغی:

نظریه‌پردازی بر پایه قرآن بهترین راه برای تقریب است / ضرر دیدن همه طرفین در جنگ مقدسات

وسائل ـ آیت‌الله مبلغی در نشست علمی بازشناسی دستاوردهای تقریبی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: طبق تجربه‌ حضور در کنفرانس‌های مختلف در کشورهای اسلامی، به وضوح لمس کرده‌ام که متفکران و علمای اسلامی تشنه و شیفته نظریه‌پردازی بر پایه قرآن هستند و نظریه‌پردازی بر پایه قرآن می‌تواند نقش مؤثری در نزدیکی شیعه و سنی ایفا کند.
به گزارش وسائل، آیت‌الله احمد مبلغی، استاد سطح عالی نظریه‌پردازی بر پایه قرآن بهترین راه برای تقریب است/ ضرر دیدن همه طرفین در جنگ مقدساتحوزه، امروز، ۱۶ بهمن‌ماه در نشست علمی بازشناسی دیدگاه‌ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود، حوزه علمیه بر اساس اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب نسبت به  تقریب علمی، به سمت نظریه‌پردازی بر پایه قران و سنت مشترک شیعه و سنی، برای مواجهه جهان اسلام با مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و .... به پیش بروند.
 
وی اظهار کرد: برای فعال‌سازی تقریب علمی مد نظر رهبر معظم انقلاب، نباید تنها به برگزاری کنفرانس وحدت اکتفا کنیم. ايشان تقریب علمی  را به صورت صریح،  سلیس و جامع بر عنصر کارآمدسازی شیوه مقارنه با هدف نزديك‌سازی خروجى‌هاى علمى (و نه غلبه یکی بر دیگری) تعریف نموده است.
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان خاطراتی از حضور خود در کنفرانس‌های الازهر مصر و مجمع فقه جده، گفت: تجربه‌ای که در کنفرانس‌های مختلف در کشورهای اسلامی دارم، این را به وضوح یافته و لمس کرده‌ام که متفکران و علمای اسلامی تشنه و شیفته نظریه‌پردازی بر پایه قرآن برای پاسخگویی به نیازهای کنونی جهان اسلام به ویژه نسل جوان هستند  و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی باید با جدیت در این عرصه ورود کنند.
 
وی با اشاره به اینکه اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تقریب، از انسجام فکری بالایی برخوردار است، گفت: از آنجا که ایشان بر اساس اندیشه و انسجام فکری، نگاه‌های خود را به تقریب عرضه و ارائه می‌دهد،  لازم است به سمت تحلیل عمیق این اندیشه‌ها برویم.
 
آیت‌الله مبلغی گفت: نگاه رهبر انقلاب به وحدت یک نگاه توصیه‌ای نیست، بلکه فقهی است، و روشن است که وقتی نگاه فقهی (نگاه وجوب و حرمتی) به یک مقوله افکنده می‌شود، معنایش آن است که موضوع از دیدگاه فقیه از یک عمق و اصالت بالایی برخوردار شده است و  نمی‌توان آن را  در حاشیه یا اولویت‌های دوم و سوم قرار داد.
 
وی ادامه داد: اگر نگاه وجوب و حرمت به یک امر مهم اجتماعی مانند تقریب افکنده شود، به ویژه که فقیه به نتایج اجتماعی کلان آن نظر بیفکند، به این معنا است که عمیق‌ترین نگاه از آن فقیه با آن موضوع شکل گرفته است و باید گفت نگاه رهبری به وحدت  از این مقوله است.
 
مبلغی افزود: وجوبی که رهبر معظم انقلاب برای وحدت و حرمتی را که برای تفرقه قائل است، وجوب دوگانه‌ای فردی و اجتماعی است، ایشان می‌فرمایند «قران اکتفا نمی‌کند به اینکه، ما را به اعتصام به حبل الله امر کند، بلکه به ما می‌گوید اتصال به حبل‌الله را در هیئت اجتماع و به صورت جمعی انجام دهید. این اجتماع و اجتهاد یک واجب دیگر است.»
 
 
اهتمام همگانی برای وحدت
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نتیجه گرفت که نگاه فقهی ایشان به موضوع معطوف به دو وجوب است یکی وجوب فردی و دیگر اجتماعی، و ادامه داد:  باید ترتیبی اتخاذ شود که همه با هم وحدت را ایجاد کنیم، بنابراین  باید برنامه‌ریزی مجمع تقریب، حوزه و دانشگاه به این سمت برود که چگونه می‌توانیم مسیری را برویم که این دو وجوب را محقق و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
 
مبلغی ادامه داد: از سخنان رهبر معظم انقلاب یک نگاه و محور دیگر تحت عنوان مکانیزم وحدت‌گرایی به دست می‌آید، بهره‌گیری از ابزار وحدت در نگاه رهبری، به این صورت است که ما از وحدت برای تحقق وحدت استفاده کنیم، یعنی شیعه یا سنی هر کدام اگر به تنهایی بخواهند وحدت ایجاد کنند، تأثیر و انعکاس زیادی ندارد، بلکه باید هر دو در کنار هم این وحدت را محقق کنند.
 
وی ادامه داد: زمانی که مصری‌ها دارالتقریب را تشکیل دادند، به دلیل اینکه شیعه و سنی با هم آن را مدیریت می‌کردند، بسیار نتیجه‌بخش شد و اگر در آن مقطع تاریخی، دارالتقریب نبود، مسیر جامعه اسلامی چه بسا به سمت بازگشت‌ناپذیر دیگری به پیش می‌رفت.
 
آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه ما نباید از مصری‌ها جا بمانیم، گفت: امروز مجمع تقریب مذاهب اسلامی باید در درون و در بالاترین نهاد مدیریتی خود، شیعه و سنی را در کنار هم جمع کند تا وحدت را با هم دنبال کنند.
 
وی ادامه داد: امروز، روزی است که باید با هم تقریب را مدیریت کنیم و جلو ببریم، در غیر این صورت شکاف‌ها و خلاء‌هایی ایجاد می‌شود.
 
آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با فکر منسجم و واحد چند حوزه را برای وحدت در نظر می‌گیرد و متناسب با هر حوزه یک نگاه و دیدگاه خاص دارد، به عنوان نمونه در حوزه اجتماعی، نگاه ایشان به نفی تنازع اجتماعی است.
 
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در حوزه اخلاق اجتماعی معتقد به حرمت توهین به مقدسات اهل سنت هستند، اظهار کرد: توهین اتباع یک مذهب به مقدسات اتباع مذهب دیگر دو وجه سلبی و منفی دارد؛ یکی اینکه شما از این طریق اختلاف ایجاد می‌کنید.
 
 
دود جنگ مقدسات به چشم همه می‌رود
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: روشن است که مقدسات هر یک از  شیعه و سنی در ذیل این «کبرای کلی تقدس» جای می‌گیرند و تعریف می‌شوند، بنابراین اهانت هر مذهب به مقدسات مذهب دیگر تخریب مقدسات است و به جنگ مقدسات می‌انجامد و دود جنگ مقدسات به چشم همه خواهد رفت.
 
آیت‌الله مبلغی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به حرمت توهین به مقدسات، بدون هرگونه قید و پیرایه‌ای به صورت صریح تأکید دارند.
 
وی با اشاره به تقریب سیاسی در اندیشه رهبر انقلاب اضافه کرد: از نظر سیاسی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی نباید به یک نهاد در کنار و حاشیه‌ای بدل شود. چتر مجمع تقریب باید بر سر همه نهادهای فعال بین‌المللی و حوزه اجتماعی گسترده شود، تقریب یک حرکت فراگیر، شامل و جامع و حتی مسلط و مسیطر بر حوزه‌های فعالیت سیاسی بین‌المللی است. 
 
آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب به معنای توحید (یکی کردن) نظام‌های سیاسی، توحید جغرافیای سیاسی و توحید مذاهب در کشورها نیست، گفت: ایشان به دنبال توحید مواضع سیاسی در قبال دشمنان امت است و نه بیشتر.
 
وی ادامه داد: ایشان در بحث مذهب که از سیاست هم مهمتر است به توحید مذهب قائل نیستند، سیاست هر نظام سیاسی برگرفته از مذهب آن است، نظام سیاسی به معنای ساختاری است که ما با همه ابعاد می پذیریم پس توحید نظام‌های سیاسی در نگاه رهبری منتفی است.
 
 
تقریب به کنفرانس منحصر نشود
 
وی تقریب علمی را از دیگر نگاه‌های رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: تقریب علمی در نگاه رهبری از مطالب کمتر فعال شده در تقریب است، تقریب علمی این نیست که ما صرفاً کنفرانس وحدت برقرارکنیم. این کافی نیست، تقریب علمی به صورت صریح و سلیس در سخنان رهبری ابعاد گسترده‌تر و فراتر به خود گرفته است.
 
مبلغی با اشاره به اصول تقریب علمی در اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، به اصل تطبیق و مقارنه پرداخت و گفت: مقارنه این نیست که شیعه و سنی دنبال غلبه‌یابی بر یکدیگر باشند، تقریب علمی در کلام رهبری این است که فتواها و دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم. 
 
وی ادامه داد: حوزه علمیه به سمت نظریه‌پردزای در پایه قران و سنت مشترک شیعه و سنی، برای مواجهه با مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، بروند.
 
وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید به صورت عمیق‌تر به مسئله تقریب ورود پیدا کنند، باید چهره زیبای تقریب، را به رخ همه بکشانیم، در تقریب باید صادق بود و این صداقت را جمهوری اسلامی ایجاد کرده و باید کامل‌تر و برجسته‌تر شود. اگر همه با هم و با صداقت به سمت تقریب برویم، درون وجدان‌ها ورود پیدا می‌کند، چیزی که با وجدان حرف بزند، هیچ کس نمی‌تواند جلو آن را بگیرد./910/422/ح
 
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵