vasael.ir

کد خبر: ۱۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ - 04 February 2020

جلد دوم کتاب «پول و بانکداری با رویکرد اسلامی» منتشر شد

وسائل ـ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جلد دوم کتاب «پول و بانکداری با رویکرد اسلامی» را به قلم سیدهادی عربی و حسین میثمی، روانه بازار کرد.

به گزارش وسائل، جلد دوم کتاب «پول و بانکداری با رویکرد اسلامی» منتشر شدپژوهش حاضر تلاش می‌کند تا با رویکردی آموزشی، مهم‌ترین مسائل قابل طرح در حوزه پول و بانکداری در چهارچوب اسلامی را به زبانی ساده و مختصر به مخاطب (دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد) ارائه کند.

مزیت اصلی این تحقیق را در مقایسه با سایر آثار مشابه، می‌توان شامل چند مورد دانست. اولا، بر خلاف سایر آثار که معمولا بر مقوله بانکداری اسلامی تمرکز می‌کنند، در این پژوهش مباحثی در رابطه با جایگاه پول در چهارچوب اسلامی (مانند تورم و کاهش ارزش پول یا سیاست‌گذاری پولی) مطرح شده و در کنار آن به مباحث بانکداری پرداخته می‌شود.

ثانیا، در پایان هر فصل منابعی جهت مطالعه بیشتر به دانشجویان علاقه‌مند معرفی می‌گردد. ثالثا، این تحقیق مباحث پول و بانکداری را بر اساس نظر مشهور فقهای امامیه و شورای نگهبان و سازگار با قانون عملیات بانکی بدون ربا مطرح می‌کند. بر این اساس مباحث مطرح شده برای نظام بانکی کشور قابلیت کاربرد دارد. در نهایت، این پژوهش در کنار مباحث نظری قابل طرح در حوزه پول و بانکداری اسلامی، به ابعاد کاربردی و عملیاتی آنها نیز می‌پردازد.

ساختار ارائه مطالب در جلد دوم کتاب «پول و بانکداری با رویکرد اسلامی» (که مکمل مباحث مطرح شده در جلد اول است) بدین صورت می‌باشد که در فصل اول، مسئله مهم تورم و جبران کاهش ارزش پول در چهارچوب اسلامی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد. در این فصل علاوه بر موضوع‌شناسی مفهوم و آثار اقتصادی تورم، به بررسی دیدگاه‌های مطرح در زمینه تحلیل فقهی جبران کاهش ارزش پول نیز پرداخته می‌شود.

در فصل دوم موضوع جریمه تاخیر تادیه (به عنوان یکی از چالش‌های اصلی نظام بانکی کشور) مورد ارزیابی واقع می‌شود. کارت‌های بدهی و اعتباری به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای بانکی، در فصل سوم مورد بحث قرار می‌گیرند و در فصل بعد ابزار حد اعتباری مورد بررسی واقع می‌شود. فصول پنج، شش و هفت نیز به ترتیب به مباحثی چون: تامین مالی خرد، مدیریت ریسک و نظارت در بانکداری بدون ربا اختصاص پیدا می‌کند.

فصول هشت و نه به ارزیابی جایگاه بانک مرکزی و سیاست‌گذاری پولی در چهارچوب اسلامی اختصاص پیدا می‌کند و در این فصل مهمترین مباحث قابل طرح در حوزه بانکداری مرکزی اسلامی تبیین می‌شود. فصل پایانی به تحلیل عملکرد و آسیب‌شناسی تجربه بانکداری بدون ربا در کشور از منظر انطباق با شریعت اختصاص پیدا می‌کند.

یافته‌های این فصل نشان می‌دهد که علیرغم تمامی تلاش‌هایی که از زمان تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا (۱۳۶۲) تا کنون جهت اجرای بانکداری منطبق با شریعت در نظام بانکی کشور انجام شده، همچنان چالش‌های مهمی در شبکه بانکی (از منظر اجرای بانکداری اسلامی و با در نظر گرفتن شاخص‌های چون عدالت و رعایت ضوابط فقهی) موجود است.

چالش‌های ذکر شده در این فصل در رابطه با نظام بانکی، از موضوعات باز پژوهشی محسوب می‌شوند که هر یک از آنها می‌تواند ایده‌ای برای تحقیقات آتی در این حوزه باشد. انجام تحقیقات و پژوهش‌های مذکور می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به تدابیر مناسب در رابطه با چالش‌ها در راستای ارتقای جایگاه ایران در نظام بانکداری اسلامی بین‌المللی (از مسیر اجرای کامل و کارآمد بانکداری بدون ربا) محسوب شود.

یادآور می‌شود این کتاب با شمارگان ۳۰۰ نسخه و با بهای ۳۱۵۰۰۰ ریال منتشر شده است.

علاقه مندان می‌توانند جهت دریافت کتاب به این نشانی مراجعه کنند./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۱۳:۱۱