vasael.ir

کد خبر: ۱۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ - 30 January 2020

نمی‌توان توان موشکی داشت اما توان رسانه ای نداشت / خوانش فرامتنی گام دوم انقلاب امیدآفرینی و مثبت‌نگری است

وسائل ـ کارشناسان در نشست «رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی» تاکید کردند: برای حفظ دستاردهای اخیر انقلاب اسلامی با سیلی سختی که به آمریکا زدیم باید در حوزه رسانه یک بازنگری جدی داشته باشیم، نمی‌توان توان موشکی داشت اما توان رسانه ای نداشت.

به گزارش وسائل، «شهاب اسفندیاری» در نشست «رسانه‌ها ونمی‌توان توان موشکی داشت اما توان رسانه ای نداشت /خوانش فرامتنی گام دوم انقلاب امیدآفرینی و مثبت‌نگری است پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی»، که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب از یک رخداد بزرگ در سطح جهان روایت شده است.

رئیس دانشگاه صدا و سیما افزود: متاسفانه، رسانه‌های ما درباره تبین دستاوردهای انقلاب اسلامی و شناخت شخصیت‌ها و مصادیق آن در قالب قصه و روایت کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه باید رسانه‌ها مقابل قرائت‌های افراطی و تفریطی درباره بیانیه گام دوم انقلاب وارد عمل شده و از آن جلوگیری کنند، تاکید کرد:‌ رهبر معظم انقلاب مدافع نظریه نظم انقلابی هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بین جوشش انقلابی و نظم اجتماعی و سیاسی جمع بستند.

اسفندیاری ادامه داد: تدبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم برای ورود مداوم و همیشگی نسل جوان مومن انقلابی به بدنه مدیریتی و اجرایی کشور پدیده ای برای تداوم نظم انقلاب است تا منفعت‌طلبی و بی‌تحرکی از بدنه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دور شود. نسل جدید باید در ارتباط قوی با نسل گذشته از تجربیات آنها استفاده کند و رسانه‌ها آن را قوت دهند.

 

برخی تیترهای رسانه های انقلاب به قلب نظام می خورد

همچنین در بخش دیگری از این نشست «پیام تیرانداز» نیز طی سخنانی گفت: رسانه‌ها وظیفه دارند که بیانیه گام دوم انقلاب را خوب تبین کنند اما متاسفانه رسانه‌های ما به اندازه کافی رشد نکرده اند که علت آن سطح نگاه تصمیم‌گیران، ذی نفوذان و سیاست گذاران بوده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: ناچیز بودن اعتبارات رسانه‌ها و عدم شناخت دقیق نسبت به این فضا، از جمله مشکلات امروز رسانه‌ها است، همچنین نباید درباره رسانه‌ها الگوبرداری ما از غرب باشد.

تیرانداز با بیان اینکه یک رسانه‌ برای رشد خود باید شاخصه اثرسنجی داشته باشد که وارد کار شعاری نشود، تاکید کرد:‌ یک رسانه باید همه اقشار جامعه را با خود همراه کند، طبق نظر رهبر معظم انقلاب گاهی برخی تیترهای رسانه‌های انقلابی به قلب نظام می‌خورد در حالی که نباید اینگونه باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه مخاطب شناسی، یکی از عوامل مهم در رشد رسانه‌ها است که متأسفانه در کشور ما به این امر توجه نمی‌شود، گفت: باید رسانه‌های ما اصول اقناع را فرا بگیرند، تا کنون حرکات خوبی شکل گرفته که در درازمدت امیدوارکننده است.

وی افزود: امروز اهمیت رسانه برای مردم و تصمیم گیران مشخص شده است اما هر تحول در رسانه نیازمند گفتمان‌سازی و همراهی است. همچنین، اگر رسانه‌ها صداقت داشته باشند اثربخشی آنها بیشتر خواهد بود. در رسانه باید هیجان و احساسات در خدمت عقلانیت قرار گیرد.

در بخش دیگری از این نشست «علی صمدزاده» نیز طی سخنانی اظهار کرد: ما در منطقه قدرت خوبی کسب کردیم اما متاسفانه درباره رسانه‌ای کردن آن ضعیف هستیم.

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه صحنه نبرد با دشمن تنها در عرصه نظامی نیست امروز دشمن در رسانه‌ هم با مامی‌جنگد، عنوان کرد: در اثر ضعف رسانه‌ای ما مردم از وقایع منطقه و نقش ایران در آن اطلاع کافی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ دستاردهای اخیر انقلاب اسلامی با سیلی سختی که به آمریکا زدیم باید در حوزه رسانه یک بازنگری جدی داشته باشیم، نمی‌توان توان موشکی داشت اما توان رسانه ای نداشت بلکه برای رسیدن اهداف بیانیه گام دوم انقلاب باید توان رسانه‌ای ما بسیار قوی شود.

 

نمی‌توان توان موشکی داشت اما توان رسانه ای نداشت /خوانش فرامتنی گام دوم انقلاب امیدآفرینی و مثبت‌نگری است

 

علی صمدزاده در نشست علمی رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی که امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد در خصوص جایگاه رسانه در ارکان قدرت و ارتباط آن با بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: در بررسی کلی این بیانیه که دستورالعمل و راهنمایی برای تداوم انقلاب است مفهوم منازعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: پر رنگ‌ترین شاخص در بیانیه گام دوم انقلاب منازعه میان جناح حق و باطل است که در ابتدا در قالب نظام دو قطبی شکل گرفت و بعد از فروپاشی شوروی با قرار گرفتن اسلام در برابر استکبار خود را نشان داد.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان این مطلب که منازعه در ادوار مختلف مختلف تاریخی ابعاد گوناگونی داشته است، گفت: در جنگ جهانی اول زمین، دریا و سپس هوا به عنوان بسترهای اصلی منازعات بین‌المللی شناخته شد. در جنگ جهانی دوم زیر دریا نیز به ساحت منازعات بین المللی اضافه شد.

صمدزاده تصریح کرد: از سال ۱۹۷۵ به بعد و حتی در زمان جنگ ویتنام بعد شناختی و تأثیر اذهان عمومی در منازعات میان حق و باطل از اهمیت زیادی برخوردار شد به‌طوری که ویتنامی‌ها یکی از مهمترین ابزارها را برای توقف جنگ در ویتنام فشار بر افکار عمومی در امریکا می‌دانستند.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به این مطلب که ما در گام اول انقلاب درک صحیحی نسبت به بعد شناختی منازعه نداشتیم، گفت: عدم اشاره به نقش رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب در قالب یک بند خاص بیانگر آن است که رسانه و روایت‌گری آن در معنای کلی به‌عنوان یک پیوست مداوم در این فرآیند است و در این میان باید بعد شناختی را به عنوان ابزار اصلی و کارکرد رسانه مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به این مطلب که عدم ذکر رسانه و نقش آن در قالب یک بند خاص در بیانیه گام دوم انقلاب نشانگر اهمیت آن به عنوان یکی از ارکان قدرت است، گفت: با وجودی که رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان اصلی قدرت جمهوری اسلامی و رمز بقای آن محسوب می‌شود ولی متأسفانه آنها نتوانستند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در تحکیم قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این خصوص عنوان کرد: با وجودی که این نفوذ منطقه‌ای به‌عنوان تنها هدف محقق شده سند ۲۰ ساله چشم انداز جمهوری اسلامی مطرح می‌شود ولی در این خصوص به پیوسته رسانه‌ای آن توجه چندانی نشده است.

صمدزاده تصریح کرد: بعد شناختی به‌عنوان شاخصی مهم در دسته‌بندی و تفکیک نسل سوم و چهارم جنگ‌ها شناخته می‌شود، موضوعی که توجه آن به جای دشمن در صحنه نبرد به اذهان افراد و سیاستمدارانی است که پشت خطوط نبرد حضور دارند.

وی با اشاره به این مطلب که دشمن با توجه به مطالعات علوم شناختی و استفاده از هوش مصنوعی از این ابزار به‌عنوان ابزاری نقطه‌زن استفاده کرده و نقطه قوت حریف را به ضعف تبدیل می‌کند، عنوان کرد: نمونه مهم آن ضربه حیثیتی بود که در قالب حمله به پایگاه نظامی امریکا صورت گرفت، موضوعی که در کمتر از ۲۴ ساعت با شناسایی نقطه ضعف ما شرایطی متفاوت پیدا کرد و کل ماجرای روایی را تغییر و پیروزی راهبردی ما را تحت تأثیر قرار داد. پس از آن دیگر روایت اول در رسانه‌ها شهادت و تشییع حاج قاسم نبود و نقصان سیستم دفاعی کشور جایگزین آن شده بود.

این کارشناس مسائل راهبردی اذعان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب خوانشی فرامتنی وجود دارد که آن امید آفرینی و مثبت‌نگری است. آن چیزی که مجموعه رسانه‌ای ما از آن فاصله گرفته و ناخواسته به برجسته کردن نکات منفی می‌پردازد.

وی در پایان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به‌طور مداوم با روح منازعه با نکات منفی سروکار دارد و تنها در صورتی‌ می‌تواند اهداف گام دوم انقلاب را محقق کند که رسانه‌ها امیدآفرینی نسبت به آینده در دستور کار قرار دهند. ما باید بتوانیم با تحقق امید و ایجاد روحیه مثبت امواج رسانه‌ای را مدیریت کنیم./910/422/ح

 

منبع: شبستان و آنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲