vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱ - 09 January 2020
یادداشتی از حجت الاسلام الویری؛

چشمان غبار گرفته ما و دست آشکار خدا

وسائل ـ در نگاه قرآن موازنه و برتری قدرت در صحنه نبرد فراتر از عوامل مادی ریشه در عوامل معنوی دارد و خون مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه‌ای آشکار و غیرقابل انکار در این زمینه است.

به گزارش وسائل، رهبر معظم انقلاب چشمان غبار گرفته ما و دست آشکار خدادر دیدار صبح چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ خود، در سخنانی پس از اشاره به برکات ایمان و غیرت دینی برای دست زدن به کارهای بزرگ و این که چگونه یک حادثه مبتنی بر ایمان و غیرت دینی مانند اقدام مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ و یا شهادت حاج قاسم سلیمانی منجر به تغییر مسیر کشور و منطقه و شاید جهان می‌شود، اشاره‌ای به مفهوم دیدن دست قدرت الهی در زندگی داشتند و فرمودند: به کمک الهی با این چشم نگاه کنیم؛ هدایت الهی و دست قدرت الهی را این جور ببینیم در همه‌ی حوادث زندگی‌مان. آن روز دست مردم خالی بود؛ ما امروز بحمدالله دستمان خالی نیست، دستمان پُر است.

ملّت ایران امروز مجهّزند در مقابل زورگویان عالم، لکن تکیه [فقط] به ابزار نظامی نیست؛ ابزار نظامی آن وقتی فایده می بخشد که متکّی باشد به همان ایمان و غیرت دینی؛ آن وقت است که ابزار نظامی اثر می‌کند، کارگشایی می‌کند. این را امروز ما در مقابل جبهه‌ی وسیع دشمن همیشه باید به یاد داشته باشیم؛ اینکه خدای متعال می‌فرماید «کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِاِذنِ الله» مصداقش همین جا است؛ گاهی یک فئه‌ی قلیله‌ای بر یک جبهه‌ی بسیار وسیع و گسترده‌ای، به قدرت الهی پیروز می‌شود وقتی که متّکی باشد به این ایمان و غیرت دینی.

حجت الاسلام محسن الویری در یادداشتی به نصرت الهی در جنگ بدر می‌پردازد: یکی از رویدادهایی که به گواهی قرآن، قطعاً نصرت ویژه الهی در آن وجود داشته، غزوة بدر است. قرآن در سه نوبت در باره غزوه بدر سخن گفته است: سوره آل‌عمران، آیه ۱۳ و همان سوره، آیات ۱۲۳ تا ۱۲۷ و سوره انفال، آیات ۵ تا ۱۳.

غزوه بدر در سال دوم هجرت اتفاق افتاد و به پیروزی چشمگیر سپاه کم‌شمار مسلمانان با ۳۱۳ نفر در برابر سپاه یکسر مسلح قریش با ۹۰۰ نفر انجامید. مسلمانان در این غزوه حتی سلاح به اندازه کافی نداشتند و عده‌ای با چوبدستی به مبارزه با قریش آمده بودند.

این نابرابری به گونه‌ای بود که برخی از مؤمنان از رفتن به جنگ کراهت داشتند و با پیامبر مجادله می‌کردند که از جنگ دست بکشد، به تعبیر قرآن، گویی آنها خود نظاره‌گر خود بودند که چگونه به سوی مرگ کشانده می‌شوند. در این غزوه که پیروزی شگفت‌آور و غیرقابل انتظار نصیب پیامبر و یارانش شد، چهارده تن از مسلمانان به شهادت رسیدند و بین ۵۰ تا ۷۰ تن از مشرکان هلاک و تقریباً به همین تعداد نیز اسیر شدند.

خداوند در آیات مربوط به این غزوه، به صراحت می‌فرماید که مسلمانان را در حالی که در موضع ضعف بودند و با وجود این که دشمن یکباره بر آنها هجوم آورده بود، به دلیل صبر و تقوایی که داشتند و با هدف بشارت دادن و آرام گرفتن دلشان مدد رساند و پیروز کرد. این امداد الهی از طریق فرشتگان و به شکل استوار کردن گام‌های مؤمنان و ایجاد ترس در دل مشرکان صورت گرفت. خواسته خداوند این بود که حق محقق شود و دنباله کافران بریده شود و باطل از میان برود.

به یاد آوردن رویداد بزرگ بدر در مقدمه نکته‌ای که در ادامه خواهد آمد، به معنای همسان‌سازی‌های بی‌مبنا و بی حساب و کتاب رویدادهای تاریخی با مسائل روز نیست، در این باره حتماً باید جانب احتیاط را فرو ننهاد، ولی وقتی قرآن به صراحت از یک قانون تاریخی سخن می‌گوید، دیگر برجسته ساختن آن قانون تاریخی نگران‌کننده و نکوهیده نیست. قرآن در آیات مربوط به این غزوه، به روشنی تمام، عوامل مؤثر در پیروزی شگفت مسلمانان بر مشرکان را فراتر از عناصر مادی می‌داند و برای مؤلفه‌هایی همچون صبر و تقوا و مشیت الهی سهمی فراتر از ابزار و ادوات نظامی قائل است.

به این آیات توجه کنید: قَدْ کانَ لَکُمْ آیَةٌ فی‏ فِئَتَیْنِ الْتَقَتا فِئَةٌ تُقاتِلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ أُخْری‏ کافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَ اللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشاءُ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصارِ (آل‌عمران، ۱۳) برای شما در دو گروه که با هم درآویختند، نشانه‌ای بود، گروهی در راه خدا کارزار می‌کنند و گروهی دیگر کافرانند که گروه نخست را به چشم خود دو برابر می‌بینند، و خدا هر که را بخواهد با کمک خود می‌نوازد، همانا در این امر برگرفته‌ای برای تیزبینان هست.

بَلی‏ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمینَ وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْری‏ لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ لِیَقْطَعَ طَرَفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْ یَکْبِتَهُمْ فَیَنْقَلِبُوا خائِبینَ (آل‌عمران، ۱۲۵ ۱۲۷) آری اگر شکیبایی ورزید و پرواپیشگی کنید، و هر چند دشمن زود به سراغتان آید، پروردگارتان با پنج هزار تن از فرشتگان نشان‌دار شما را کمک می‌کند و خداوند چنین نکرد جز برای مژدگانی به شما و برای این که دل‌هایتان بدان آرامش یابد و هیچ پیروزی جز از سوی خدای عزیز و حکیم نیست (خداوند چنین کرد) تا پاره‌ای از کسانی را که کفر ورزیدند بگسلد یا خوار کند که نومید برگردند.

إِذْ یُوحی‏ رَبُّکَ إِلَی الْمَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذینَ آمَنُوا سَأُلْقی‏ فی‏ قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ … (انفال، ۱۲) به یاد آورید هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد که من با شمایم، کسانی که ایمان آورده‌اند را استوار کنید، من در دل آنان که کفر ورزیده‌اند ترس می‌افکنم،...

در آتش‌افروزی‌های کینه‌توزانه امریکا در ماههای اخیر، این سخن این سو و آن سو به فراوانی به گوش می‌رسید که در برابر این نوع دشمنی باید با حزم و احتیاط عمل کرد و از دست زدن به هر کاری که موجب خشم و برانگیختن آنها شود باید پرهیز کرد.

این سخن الزاماً و همواره نادرست نیست. رهبر معظم انقلاب هم یکی از ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی را تدبیر همراه با شجاعت ایشان ذکر کردند؛ ولی نکته این جاست که یکسان بودن امکانات و تجهیزات نظامی مادی طرفین نبرد همیشه و همه جا یکی از شرایط تدبیر و حزم در جنگ نیست و به عبارت دیگر این گونه نیست که اگر کسی در شرایط نابرابری امکانات مادی در برابر ستم بایستاد، حتماً کاری دور از تدبیر واحتیاط کرده است.

به استناد آیاتی که ذکر شد ایمان و صبر و تقوای مؤمنان، بر خلاف همه محاسبات مادی زمینه‌ساز اراده الهی برای پیروزی بخشیدن به مسلمانان است. اگر ایمان و غیرت دینی راستین وجود داشته باشد اثربخشی این عامل غیرمادی قابل مقایسه با هیچ از ابزارهای پیشرفته نیست. آورده‌های این سلاح غیرمادی و الهی بر خلاف اثرات یک گلوله که شلیک و یا یک موشک که پرتاب می‌شود قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری نیست، گاه بسیار فراتر از حد انتظار است. این سلاح می‌تواند دست قدرت الهی را آشکار سازد.

چنین بر می‌آید که آن چه این روزها در جامعه ما می‌گذرد تجلی دوباره این سنت الهی است. تحولی که در این هفته در دل‌های ایرانیان و عراقیان و دیگر کشورهای منطقه و نقاط بسیاری از دنیا واقع شد یک تحول عینی و واقعی و خارج از قدرت مدیریت بشر بود. بی‌تردید هیچ زبان و قلم و دوربینی نتوانست شور و احساسی را که این روزها در همه جای ایران عزیز از همگان دیده شد را در بند تعابیر و تصاویر آورد.

ریختن خون یک شهید به هیچ وجه با محاسبات عادی نمی‌تواند به این تحول عمیق قلبی بیانجامد. هیچ تناسب قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری بین خون یک سردار شهید مظهر اخلاص و تدبیر و شجاعت و رفتار فراجناحی با این شکل زنده شدن و اثبات زنده بودن روح انقلاب وجود ندارد. هیچ تناسب قابل تشخیص و اندازه‌گیری با ابزارهای متعارف بین شهادت مظلومانه و جان سوز حاج قاسم سلیمانی و تحقیر نظام سلطه بدین گستردگی وجود ندارد. هیچ تناسب قابل سنجشی بین خون یک شهید و شوق شعرسرایی صدها شاعر وجود ندارد.

یک هفته پیش پاسخ این پرسش چه بود که چه بهایی باید پرداخت تا موشک‌های سپاه پاسداران ما بر بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق فرود آید و رئیس جمهور خبیث امریکا پس از هجده ساعت به گونه‌ای سخن بگوید که همگان از آن عقب‌نشینی برداشت کنند؟ یک هفته پیش پاسخ این پرسش چه بود که چه بهایی باید پرداخت که آرامش از جبهه کفر که سال هاست بدترین و شرم‌آورترین رفتارها را با زنان و کودکان و مردان ما در کشورهای افغانستان و عراق و سوریه داشته است برای همیشه رخت بر بندد؟ چه کسی می‌توانست با محاسبات عادی و مادی و نظامی به این نتیجه برسد که خون مظلومانه دو سردار آسمانی و نورانی که جز به خدا نمی‌اندیشیدند برای این همه دستاورد کافی است؟

فرامحاسباتی و مدیریت‌ناپذیری این تحول روحی به این معناست که نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و اقداماتی را انجام داد که مثلاً ده سال دیگر دوباره چنین تحولی در مردم پدید آید. هیچکس نمی‌تواند بگوید که مثلاً اگر خون پاک یک شهید دیگر به دست این انسان‌نماهای پلید امریکایی و اسرائیلی بر زمین بریزد حتماً این همه و بدین گستردگی جوانه عشق و امید و خودباوری و ستم‌ستیزی در دل‌ها خواهد رویید.

رابطه بین اخلاص و پاداشی که خداوند برای آن در نظر می‌گیرد خارج از توان فهم بشر است. این که مؤلفه‌ای به نام صبر و مؤلفه‌ای به نام تقوی و مؤلفه‌ای به نام استغاثه می‌تواند اثری چندین برابر پیشرفته‌ترین سلاح‌ها داشته باشد یک حقیقت قرآنی است که بشر هیچگاه نمی‌تواند با اتکا به خرد خود، آن را کشف کند و یا اندازه آن را پیش‌بینی کند.

سخن رهبر معظم انقلاب در باره دست قدرت الهی و عدم اتکای محض به ابزار نظامی و نقش و اهمیت ایمان و غیرت دینی و پیروزی یک فئه‌ی قلیله بر یک جبهه بسیار وسیع و گسترده که در طلیعه سخن ذکر شد به همین معناست.

روشن است که کسی مدعی نیست که مؤمنان هیچ گاه شکست نخواهند خورد، بلکه سخن در توجه یافتن به این سنت الهی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب است. همین مسلمانان پس از پیروزی تاریخی بدر در سه رویداد پی در پی احد و بئر معونه و رجیع ضربه و صدمه‌ای سنگین و تلخ و اندوه بار خوردند.

سخن در این است که در نگاه قرآن موازنه و برتری قدرت در صحنه نبرد فراتر از عوامل مادی ریشه در عوامل معنوی هم دارد و خون مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه‌ای آشکار و غیرقابل انکار در این زمینه است. ما اگر چشمان غبار گرفته خود را باز کنیم دست آشکار خداوند را می‌توانیم ببینیم و: "شهید سلیمانی چشم‌های غبارگرفته را باز کرد با این شهادت"./908/422/ح

 

منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵