vasael.ir

کد خبر: ۱۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ - 30 December 2019

نقش آفرینی رهبر انقلاب در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی

وسائل ـ رهبری معظم انقلاب اسلامی به تأسی از قرآن کریم، سیره معصومین(ع) و رهبری امام خمینی(ره) همچنین تجارب و توانمندی‌های هوشمندانه خود و به کار بستن استانداردهای علمی مدیریت و رهبری، آنچنان امور کشور را هدایت و رهبری نمودند که نشاط و سربلندی، پیشرفت‌های همه جانبه، عزت و اقتدار ملی و بین‌المللی نظام، بهترین گواه بر حسن تدبیرها می‌باشد.

به گزارش خبرنگار وسائل، فتنه عبارت از وضعیتی استبه مناسبت 9 دی//// تقویت جایگاه ولایت فقیه یکی از مهم ترین اصول نظام اسلامی است/ نقش آفرینی مقام معظم رهبری در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی که قدرت تشخیص حق از باطل در بخشی از جامعه به دلیل وجود تردیدها، ابهامات و شبهات تضعیف شده باشد؛ بنابراین مؤلفه‌های آن عبارتند از اینکه افراد جامعه حق و باطل را با اشخاص می‌سنجند، معارضه خودی‌ها علیه حاکمیت، لغزش خواص، به هم ریختن مرز دوستی‌ها و دشمنی‌ها، وجود عقبه مردمی هر چند در ابتدا، جابجا شدن متن با حاشیه به طوری‌که جریان فتنه نیت واقعی را بیان نمی‌کند.

همه مؤلفه‌های فوق‌الذکر در جریان فتنه سال ۸۸ کاملاً مصداق عینی داشت و دشمنان برنامه وسیع و از پیش تعیین شده‌ای برای سرنگونی انقلاب اسلامی چیده بودند. با این وجود نقش رهبر معظم انقلاب در کنترل بحران بی‌نظیر و بی‌بدیل بود. حرکت خودجوش مردم در ۹ دی ۸۸ بدون حضور مسئولین و در حمایت اصل ولایت فقیه و پیروزی از رهبر انقلاب، حکایت از بصیرت بالای مردم ایران اسلامی دارد.

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با تحلیل درست حوادث بعد از انتخابات و این‌که فتنه‌ای عمیق در راه است و ریشه در گذشته دارد و با به‌کارگیری سیاست شفاف‌سازی، بصیرت‌افزایی و برخورد نرم و با مدارا و قاطعیت توأمان در مواجهه با جریان فتنه، مدیریت مثال زدنی‌داشتند.

ایشان بعد از انتخابات تا خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ محوری‌ترین رهیافت‌شان حفظ جریان غیرپیروز و جلوگیری از عبور نمودن از مرز‌های قانونی بود و از ۲۹ خرداد تا حادثه عاشورا، اتمام حجت حداکثری نظام و رهبری با جریان فتنه برای بازگشت به نظام و جبران خطا و اشتباهات گذشته آنها بود. همچنین پس از راهپیمایی ۹ دی و ۲۲ بهمن در این محدوده زمانی جریان فتنه علی رغم فرصت برگشت و جبران خطا‌ها به روند گذشته ادامه داده و از کشتی انقلاب پیاده شدند، در عین حال در هرسه مقطع با آشوب‌گران قاطعانه برخورد شد.

هدف جریان فتنه، عقب‌راندن نظام از مواضع اصولی خود و رهبری، هدف مرکزی این راهبرد است، لذا ایستادگی قاطع رهبری، علی‌رغم فشار‌های گوناگون خارجی و داخلی و دوستان ساده‌لوح، مدیریت در ناکام گذاشتن استراتژی فشار از پایین و چانه زنی از بالا را اثبات کرد.

همچنین حفظ و صیانت وحدت جامعه و انسجام هرچه بیشتر مردم و مسئولین، به‌عنوان محور اساسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده است، چراکه هدف مصمم فتنه‌گران شکستن وحدت مردم بود، چون از اختلاف سود می‌بردند.

جریان فتنه اساساً با انتقاد از قانون‌گریزی دولت نهم وارد عرصه انتخابات شده بود و اینک بعد از شکست در انتخابات، قانون را مهم‌ترین مانع برای حرکت ساختارشکن خود می‌دید و مطالبات خود را از راه‌های غیرقانونی جستجو می‌کرد، اما رهبری تأکید به فصل‌الخطاب بودن قانون داشتند.

مدیریت مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در جریان فتنه ۸۸، نتایجی بدین شرح در جامعه به دنبال داشت:

 

اقتدار مردمی و معنوی انقلاب و رهبری

یکی از اهداف جریان فتنه تضعیف پایگاه مردمی انقلاب و نظام بود که با روشنگری رهبری و حرکت اصولی مردم در ۹ دی و ۲۲ بهمن دشمن به این هدف خود دست نیافت.

 

انزوای سیاسی و مردمی جریان فتنه

این جریان که در ابتدا با فریب مردم، عده‌ای خواص و عوام را با خود همراه نموده بود که با عریان نمودن چهره خود در حوادث روز عاشورا و قیام مردم در جریان ۹ دی، آن‌ها را کاملا به انزوا کشاند.

 

انسجام مردم از یک سو و مردم و نظام از سوی دیگر

یکی دیگر از اهداف جریان فتنه شکاف بین مردم و نخبگان و مسئولین بوده که با روشنگری رهبری و شرکت مردم در حماسه ۹ دی این هدف را خنثی نمودند.

در نهایت شکست سنگین استکبار، ضد انقلاب و عوامل داخلی و بالا رفتن ضریب امنیتی و بازدارندگی بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران از نتایج مدیریت رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و حرکت خودجوش مردم ایران اسلامی در ۹ دی سال ۸۸ بود.

 

نقش ولایت فقیه در عبور از فتنه‌ها

۱ـ رهبری دینی: در تاریخ کشورمان حوزه و روحانیت ، همواره به عنوان متولیان اصلی هدایت دینی در جامعه بوده اند. یکی از کارکردهای ولایت فقیه در انقلاب اسلامی ، مرجعیت رسمی تبیین ارزش‌ها و تثبیت باورهای دینی و استنباط و افتای احکام دینی خصوصا احکام حکومتی بوده است.

۲ـ رهبری سیاسی: مبارزه با طاغوت و قدرت های چپاولگر خارجی در نیم قرن اخیر؛ از قیام ۱۵ خرداد، پیدایش انقلاب و تاسیس نظام اسلامی وبسیج توده ها در عرصه مبارزات سیاسی، با رهبری ولایت فقیه بوده است.

۳ـ مدیریت کلان جامعه و نظام: حضور ولایت امر و امامت امت در راس نظام جمهوری اسلامی با توجه به شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران در سه دهه گذشته بیشتر آشکار گردیده است.

۴ـ رهبری معنوی دفاع و مقابله با تهاجم بیگانه: نقش ولایت فقیه در بسیج کنندگی مردم ایران در مقابله با تهاجم خارجی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، و ترغیب و تهییج ایرانیان علیه متجاوزان خارجی مثال زدنی است.

۵ـ توسعه و مرزبانی از فرهنگ دینی: در طول تاریخ همواره یکی از رسالت های اساسی روحانیت، حراست از کیان اسلام و توسعه فرهنگ اهلبیت به اقصی نقاط جهان بوده است. از شیخ مفید و شیخ مرتضی تا عصر امام خمینی و آیت الله خامنه ای، ارزش‌های دینی را روحانیت ضمن پاسداری با صلابت و حکمت از فرهنگ دینی، موفق به گسترش آن برای تمامی تشنگان حقیقت در سراسر جهان شده است.

۶ـ مقابله با تهاجم فرهنگی: دشمنان قسم خورده، راهبرد اندلسی کردن ایران ونیز استحاله سازی فرهنگی با بهره‌گیری از جریانات جعلی و نیز تحریف مقدسات اسلامی با فرقه‌سازی درصدد تضعیف کارآمدی و نفوذ اسلام و کاهش قدرت الهام‌بخشی اسلام سیاسی اهل بیت بوده‌اند بر این اساس ولایت فقیه به عنوان دیده بان قدرت نرم انقلاب و طبیب اصلی کشور در مواجهه با ویروس‌های داخلی و خارجی، مردم را به هوشیاری، بصیرت افزایی و عمق‌بخشی معرفت دینی دعوت کرده‌اند.

۷ـ تولید علم و جنبش نرم افزاری: ولایت فقیه به عنوان ایدئولوگ و تئوری پرداز انقلاب، همواره در طول تاریخ انقلاب، ضمن تولید گفتمان و اندیشه های متناسب با نیاز های انقلاب، همواره در ترغیب فرهیختگان در عرصه تولید علم و جنبش نرم افزاری متناسب با نیاز جامعه خصوصا نیازهای فکری جوان، همواره پیشتاز بوده است.

۸- وحدت و همگرایی ملی: مهمترین ظرفیت‌های دستیابی به وحدت و همگرایی ملی در ایران را باید در موقعیت سرزمینی و تاریخی، موقعیت زبانی ـ فرهنگی، دین و مکتب اسلام، قانون اساسی، مشروعیت قانونی و مردمی، منافع ملی، دشمن مشترک، خودآگاهی ملی، مردم سالاری و … جستجو کرد. اما در میان همه این عوامل مهمترین عنصر نقش آفرین در تجمیع تمامی این عوامل را باید در قدرت بی نظیر ولایت و رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری جستجو کرد.

۹ـ عبور نظام از فتنه ها: در طول سه دهه گذشته پیدایش فتنه هایی از جنگ گنبد و ترکمن صحرا، تا غائله مهدی هاشمی و منتظری در عصر امام ، و از فتنه ۱۸ تیر ۷۸ تا فتنه سبز ۸۸ وجریان انحرافی ونفوذی در دولت دهم، مهمترین عنصر افشاگر و خنثی کننده فتنه ها، اشارات و رهنمودهای ولایت فقیه در جمهوری اسلامی بوده است.

۱۰- سایر موارد: از دیگر کارکردهای ولایت فقیه عرصه هایی چون: قضاوت، قانونگذاری، تحزب، ساماندهی معنوی امور حج، کارکرد رسانه‌ای و هنری، ارتباط معنوی حوزه و دانشگاه، احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، زنده نگهداشتن روح عاشورایی و انقلابی، تهذیب اخلاق و تقویت فضای معنوی جامعه، تعیین سیاست های نظام، مهندسی فرهنگی جامعه، تقویت عمق استراتژیک انقلاب و… بوده است.

 

نقش آفرینی مقام معظم رهبری در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی

رهبری معظم انقلاب اسلامی به تأسی از قرآن کریم، سیره معصومین(ع) و رهبری امام خمینی(ره) همچنین تجارب و توانمندی های هوشمندانه خود و بکار بستن استانداردهای علمی مدیریت و رهبری، آنچنان امور کشور را هدایت و رهبری نمودند که نشاط و سربلندی، پیشرفت‌های همه جانبه، عزت و اقتدار ملی و بین‌المللی نظام، بهترین گواه بر حسن تدبیرها می‌باشد، که به صورت اجمال، بیان می شود:

 

هدایت و تدبیر در خصوص مسائل داخلی کشور

۱- توجه دادن مردم و مسئولان کشور به خدا و قرآن و سنت معصوم و تاریخ پر فراز و نشیب اسلام و تبیین صحیح دین برای نسل حاضر

۲- تفسیر و احیای افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره)

۳- تبیین صحیح و شفاف نقش ولایت و رهبری و نهادینه ساختن آن

۴- فرهنگ سازی و الگوپردازی

۵- ترسیم فرآیند تحقق اهداف اسلامی در ۵ مرحله و تبیین ویژگیها و الزامات آن شامل:

اول: ایجاد انقلاب اسلامی یعنی یک تحول بنیادین براساس یک سلسله ارزشهای اسلامی

 

تأسیس نظام اسلامی و هندسه عمومی جامعه و تدوین منشور اصلی نظام(قانون اساسی)

سوم: ایجاد دولت اسلامی یعنی تشکیل منش و روش دولتمردان به گونه اسلامی

چهارم: ایجاد کشور اسلامی بعنوان الگوی موفق زندگی بر مبنای اسلام

پنجم: ایجاد دنیای اسلام(جهان اسلام)

۶- حمایت از دولتمردان و تعیین خط مشی نخبگان و مسئولان نظام در قوای سه گانه و دستگاههای مختلف کشور و هشدار نسبت به کجروی برخی از آنها با بحث ارزشمند عوام و خواص

۷- حاکم ساختن فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی در جامعه

۸- تأکید بر احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکربرای اصلاح جامعه

۹- فرهنگ سازی و بسترسازی مدبرانه و هوشمندانه برای حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات

۱۰- تبیین عبرتها و درسهای عاشورا و کاربردی ساختن آنها

۱۱- هدایت و تئوریزه ساختن مطالبات ملی قشرها و اصناف گوناگون کشور

۱۲- تبیین وظایف و رسالت‌های اصلی مسئولان در سطوح مختلف سیستم مدیریتی عالی و میانی و محلی در اقصی نقاط کشور

۱۳-بسترسازی برای تبدیل اصولگرایی و ارزش مداری به گفتمان ملی و تبیین شاخص‌های آن

۱۴- عمق بخشی به ایمان و اعتقادات مردم درباره حکومت اسلامی و ولایت و رهبری در اسلام و ولایت مطلقه فقیه.

۱۵- تعیین سیاستهای کلان، استراتژیها و اصول کلی در تدوین برنامه‌های ۵ ساله، تدوین و ابلاغ چشم‌انداز بیست ساله و راهبردهای اجرایی کشور.

۱۶- شفاف‌سازی و کنترل بحران روزنامه‌های زنجیره‌ای و مهار توطئه خیانت‌بار قتل‌ها ی زنجیره‌ای.

۱۷- کنترل افراطی‌گری سیاسی در کشور

۱۸- هشدارهای بموقع و سازنده نسبت به تهاجم فرهنگی،شبیخون فرهنگی، استحاله فرهنگی و در شرایط کنونی نسبت به ناتوی فرهنگی دشمن.

۱۹- تحقق وحدت و اتحاد دینی و ملی،پیشگیری از درگیری‌های داخلی اعم از نزاع گروهها و جریانات سیاسی با یکدیگر

۲۰- فراهم ساختن زمینه‌های رشد و پیشرفت علمی صنعتی و…

۲۱- تبدیل ایران به ام القرای جهان اسلام، و موتور محرکه حرکتها و خیزشهای اسلامی در جهان و کانون توجه تحولات منطقه‌ای.

 

هدایت و تدبیر در خصوص سیاست خارجی کشور

۱-تبیین صحیح جایگاه فلسطین در جهان اسلام

۲- حمایت مدبرانه از منافع ملت لبنان و تقویت همه جانبه حزب ا…لبنان

۳- ناکام گذاشتن سیاستهای استعمارگرانه دولتهای مختلف آمریکا

۴- خنثی ساختن توطئه‌های جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن

۵-اتخاذ تدابیر هوشمندانه در تنظیم دیپلماسی هسته‌ای کشور

۶- دفاع از حقوق مسلمانان در اقصی نقاط جهان.

۷- استفاده مطلوب از نهادها و مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای

۸- تقویت بیداری اسلامی و افشای ماهیت استکبار جهانی

۹- عبور دادن نظام از تهدیدات و شیطنت‌های غرب

۱۰- تدبیر دیپلماسی

۱۱- به چالش کشاندن فرهنگ غرب و آشکار ساختن تناقض در ادعاها و رفتارهای آنان

۱۲- ناکام گذاردن توطئه دشمنان خارجی برای نفوذ در نظام

 

گفتمان‌سازی برای جهت دهی به افکار عمومی

۱- گفتمان خواص و عوام

۲- گفتمان‌سازی ریزش‌ها و رویش‌ها

۳- گفتمان‌ خودی و غیرخودی

۴- گفتمان اصولگرایی و اصولگرایی اصلاح‌طلبانه

۵- نامگذاری سال ها با مفاهیم و معارف اسلامی و انقلابی

۶- گفتمان دولت اسلامی

۷- جنبش‌نرم‌افزاری و نهضت تولید علم

۸- تدوین چشم‌انداز بلندمدت نظام

۹- گفتمان مردم سالاری دینی

۱۰- معنویت‌گرایی

۱۱- همبستگی ملی و مشارکت عمومی و نیز اتحاد ملی و انسجام اسلامی

۱۲- گفتمان هنر متعهد

۱۳- گفتمان خدمت‌رسانی بی‌منت

۱۴- گفتمان پاسخگویی مسئولان

۱۵-گفتمان برتر عدالت‌خواهی/504/422/ح

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
14:33 - 1398/10/09
با سلام
از مطالعه این یاداشت استفاده کردم و از اینکه یادداشت های به روز و به مناسبت همان روز می نویسید عالیه. با تشکر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۳:۳۶
طلوع افتاب
۰۶:۱۶:۴۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۰۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۰:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۵۸