vasael.ir

کد خبر: ۱۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵ - 24 December 2019

روح بیانیه گام دوم انقلاب رونمایی از مسئولیت‌ همگانی است

وسائل ـ رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گفت: بیانیه گام دوم، سند راهبردی تحکیم نظام اسلامی است و باید درباره محتوای بیانیه اهتمام ورزید زیرا در واقع روح این بیانیه پرداختن به مسئولیت‌هاست.
به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام رضایی‌مهر، رئیس روح بیانیه گام دوم انقلاب رونمایی از مسئولیت‌ همگانی استمرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، ۲ دی ماه در دومین نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی جهاددانشگاهی برگزار شد بیان کرد: محور اول در تبیین موضوع این است که رابطه شناختی بین سبک زندگی دینی و بیانیه گام دوم مشخص شود. در محور دوم باید به این بپردازیم که آیا اجرای سبک زندگی دینی امکان‌پذیر است یا خیر و سومین محور نیز بررسی تطبیقی سبک زندگی دینی و سبک زندگی غربی است.
 
وی افزود: بیانیه گام دوم سند راهبردی تحکیم نظام اسلامی است و باید به محتوای بیانیه اهتمام ورزید. روح این بیانیه رونمایی از مسئولیت‌هاست و می‌خواهد ذهن همگان به این مهم رهنمون شود که در گام دوم انقلاب باید به کجا برسیم و چه اقداماتی باید انجام داد تا سرعت پیشرفت کشور بیشتر شود.
 
این مدرس حوزه در خصوص مفهوم سبک زندگی نیز بیان کرد: سبک زندگی اسلامی تعالی‌بخش است که اسلام برای زندگی بشر ارائه می‌دهد. معتقدیم که اسلام در موضوعات مختلف زندگی روش ارائه داده است و باید از این رهنمون‌ها استفاده شود.
 
وی ادامه داد: بین تحقق سبک زندگی اسلامی و تحقق بیانیه گام دوم، ارتباط تام برقرار است و تحقق سبک زندگی پیش نیاز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است. در متن بیانیه فقط چندبار کلمه سبک زندگی آمده است ولی کل متن بیانیه ناظر به موضوع سبک زندگی است و تحقق سبک زندگی، زمینه غیرقابل انکار تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.
 
رضایی‌مهر تصریح کرد: برخی معتقدند تحقق امر دینی در جامعه مدرنیته و غربی، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار بعید و سخت است. اندیشه‌های انحرافی غربی که حاصل مدرنیته است، تاثیر بسیاری در سبک زندگی جوامع داشته است. جهان مدرنیته با اندیشه‌های نیهیلیستی و سکولاری، عرصه را برای بروز امر دینی سخت کرده است ولی غیر ممکن و بعید نیست. اگر بخواهیم این‌گونه فکر کنیم، باید ترویج معارف دینی را کنار بگذاریم و هیچ موضوعی مانع ترویج دین و معارف دینی نخواهد بود.
 
وی اضافه کرد: اجرای سبک زندگی دینی با مشکلاتی مواجه خواهد بود ولی قطعاً ممکن است. ارجاع نفوس انسان‌ها به عقلانیت و معنویت راهکار اجرای سبک زندگی دینی است. جوامع غربی عقلانیت را از جوامع را گرفته‌اند و اگر این احیا شود، با استقبال جوامع از عقلانیت و معنویت مواجه خواهیم شد و اگر بخواهیم از روش دیگری استفاده کنیم، نتیجه آن مشخص نخواهد بود.
 
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اظهار کرد: تعالی دنیایی و کسب ثروت، غایت سبک زندگی غربی است و قطعا این سبک زندگی نمی‌تواند انسان را به تعالی برساند، در جوامع غربی، انسان محور جهان شمرده می‌شود و انسان می‌تواند همه مخلوقات را استعمار و استثمار کند ولی تفکر اسلامی معتقد است که با وجود برتری انسان نسبت به همه مخلوقات، او در عین حال ناقص و نیازمند است. ابزار معرفت‌شناختی در غرب، عقل ناقص تجربه‌اندیش و اثبات آزمایشگاهی است ولی در معرفت‌شناختی اسلامی به علوم وحیانی و معرفتی نیز معتقد است و قطعاً سبک زندگی اسلامی می‌تواند انسان را متعالی کند.
 
رضایی‌مهر تأکید کرد: غربی‌ها معتقدند انسان اخلاق را می‌سازد و اسلام معتقد است که خداوند اخلاق را می‌سازد و در بررسی تطبیقی دو سبک زندگی غربی و دینی کاملاً مشخص خواهد شد که کدام سبک انسان را متعالی می‌کند و کدام سبک انسان را به زوال می‌کشاند./908/422/ح
 
منبع: ایکنا
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
10:44 - 1398/10/04
کار شما در باب بیانیه گام دوم عالی و جامع است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
10:44 - 1398/10/04
بواسطه اهمیت بیانیه گام دوم یک پرونده ویژه کار کنید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹